Tessa Ham
Tessa Ham Health 6 nov 2020

4 tips om gezond te eten tijdens het thuiswerken

De kans is groot dat je sinds het vele thuiswerken een stuk ongezonder eet. Er zijn immers geen collega’s die je gefronst aankijken als je om tien uur ‘s ochtends een chipszak opentrekt (of die dan eisen dat je de chips deelt). Maar even zonder dollen: de keuken vol verleidingen is vlakbij. Dat maakt het best lastig om gezond te blijven eten terwijl je vanuit huis werkt. Vier tips.

Naast het snacken, zouden de meeste van ons ook wel een gezondere lunch kunnen gebruiken. Thuiswerken betekent namelijk niet dat we het rustiger hebben. We missen dan misschien de afleidingen van de kantoortuin, door alle calls hebben we het misschien zelfs juist drukker. Dat betekent dat het wel heel makkelijk is om een goede lunch te skippen en gewoon even snel wat achter onze laptop te eten.

Tel daarbij op dat we door het missen van onze reistijd ook nog eens minder bewegen op een dag, en je begrijpt dat ons lichaam niet in de meest gezonde staat ooit verkeert. Maar het eten van meer junkfood en het skippen van de lunch heeft niet alleen een negatieve impact op je gezondheid.

Gezond eten tijdens thuiswerken voor je lichaam én geest

Uit onderzoek gepubliceerd in de British Journal of Health Psychology blijkt dat de keuzes die je maakt op het gebied van voeding je dag behoorlijk beïnvloeden. De deelnemers van het onderzoek werden dertien dagen lang gemonitord. Hoe meer fruit en groenten de deelnemers aten, des te gelukkiger, geconcentreerder en creatiever ze waren tijdens hun werk. Volgens de World Health Organization (WHO) kan voldoende en gezonde voeding je productiviteit ook met gemiddeld twintig procent stijgen.

Eet jij ook ongezonder en beweeg je minder sinds je thuiswerkt? Dan moet er iets veranderen. Dat zal je werk én je fysieke en mentale gezondheid dus alleen maar ten goede komen. Maar hoe pak je dat nou aan?

1. Meal preppen

Eerder schreven we al wat een uitkomst meal preppen kan bieden. Hier bereid je vooraf je maaltijden voor, zodat het je helpt gezondere keuzes te maken. Vaak speelt ‘gemak’ namelijk een grote rol in het kiezen voor die ongezonde optie. Als je hongerig bent, heb je geen zin om groenten te staan snijden en bakken.

Bij meal preppen maak je van tevoren een planning voor een aantal dagen. Wat wil je de komende dagen lunchen en snacken? Vervolgens doe je daar boodschappen voor en bereid je de snacks en lunches alvast voor. Deze bewaar je in bakjes in de koelkast. Als je hongerig bent, hoef je alleen het bakje uit de koelkast te halen en eventueel op te warmen.

Dit lijkt misschien even een gedoe, maar je zal zien dat het je op de lange termijn juist tijd en geld bespaard.

Lees ook: Alles wat je wilt weten over meal preppen (+ tips en makkelijke recepten!)

2. Neem de tijd om te eten

Als je eet, eet dan bewust. Daarmee bedoelen we dat je niets meer achter je laptop opeet, maar er echt even voor gaat zitten. Ja, ook als je even een banaantje eet. Uit onderzoek blijkt dat afleiding tijdens het eten ervoor kan zorgen dat je sneller te veel eet en minder goed door hebt wanneer je vol zit.

3. Doe weekboodschappen

Maak voordat je boodschappen gaat doen een boodschappenlijstje en maak die meteen voor een week. Dit heeft twee redenen. Ten eerste voorkom je de tripjes naar de supermarkt waar je hongerig als een paard boodschappen doet en thuiskomt met ongezonde opties en genoeg eten waar je een weeshuis mee kunt voeden.

Ten tweede kun je niet snoepen als het nou eenmaal niet in huis is. Je zal dan eerder voor een gezonde optie gaan in plaats van vlug even naar de supermarkt voor een kaasbroodje of pak koekjes.

4. Zorg voor een goed ontbijt

Uit onderzoek blijkt dat mensen die niet ontbijten vaker later op de dag naar de snacks grijpen. Betrap je jezelf hier ook op? Maak dan tijd om echt goed te ontbijten. Daarmee bedoelen we dus niet die verdwaalde banaan of een crackertje, maar een ontbijt met proteïne en andere voedingsstoffen.

Samen met een work-out ‘s ochtends kan deze routine ook de toon voor de dag zetten. Omdat je ‘m gezond bent gestart, zal je deze trend willen doorzetten tijdens de rest van de dag. Dat betekent dat het makkelijker is om gezond te eten gedurende de dag.

Lees ook: Hoe prioriteit geven aan je gezondheid en geluk je ook helpt in je carrière

WorkJuice deelt dagelijks praktische tips en tricks op het gebied van carrière en geld. Of dat nou gaat om solliciteren, sparen of productiviteit – zodat je elke dag weer 1 procent bent gegroeid ten opzichte van de dag ervoor.

Reageer op artikel:
4 tips om gezond te eten tijdens het thuiswerken
Sluiten