Hoe George Clooney ‘zijn’ tequila voor een miljard wist te verkopen

Dankzij de Nespresso-reclames weten we dat George Clooney van een goede bak koffie houdt, maar wat veel mensen niet weten is dat hij ook een groot liefhebber is van tequila. Zijn liefde voor het welbekende shotje is zelfs zo groot dat hij in 2013 zijn eigen versie ging stoken. Dit bleek later het begin van een hobby die snel uit de hand liep.

We zijn nu vier jaar verder en Clooney’s tequila is inmiddels het snelst groeiende tequila merk van Amerika. Een uitzonderlijke prestatie, zeker als je bedenkt dat het eigenlijk nooit de bedoeling was om er geld aan te verdienen. Dat drankengigant Diageo nu één miljard dollar op tafel legt, had al helemaal niemand verwacht.

Door de verkoop is George Clooney ineens de meest succesvolle beroemdheid op het gebied van drank

De perfecte tequila

Het begon namelijk allemaal heel onschuldig met George Clooney en horeca-ondernemer Rande Gerber, die samen zaten te drinken. Beide heren hebben namelijk een vakantiehuis in de Mexicaanse badplaats Cabo San Lucas en zoeken elkaar zo nu en dan op om samen tequila te drinken. Tijdens één van deze ontmoetingen kwamen ze tot de conclusie dat hun perfecte tequila nog niet bestond en besloten het daarom zelf te gaan maken.

Ze betrokken vastgoedtycoon Mike Meldman bij het proces en vonden vervolgens in de staat Jalisco een distilleerder die wel met de mannen in zee wilde gaan. In de maanden die daarop volgde, werd er veel gestookt en geproefd. Met resultaat, want uiteindelijk vonden de heren hun droom tequila. Het kraakheldere en smaakvolle destillaat die niet brandt in de keel en “katervrij” gedronken kan worden, kreeg vervolgens de toepasselijke naam: Casamigos, oftewel: ‘Huis van vrienden’.

Professionele hobby

In de jaren die daarop volgde was de tequila voornamelijk voor eigen gebruik. Er werd geen moment aan gedacht om Casamigos op de markt te brengen, totdat de distilleerder belde. Hij vertelde de heren dat de productie flink groeide en dat de grens van duizend flessen per jaar snel bereikt zou worden.

Om deze hoeveelheden te produceren moest Casamigos een vergunning aanvragen. Dit betekende het einde van een hobby en het begin van een succesvolle onderneming. Clooney en Gerber besloten namelijk om hun tequila maar meteen op de markt te brengen. Voor vijftig euro per fles kon ineens iedereen genieten van Clooney’s tequila.

groeiende populariteit

De timing om Casamigos op de markt te brengen kon bijna niet beter, want de tequila consumptie zit enorm in de lift. Volgens de Distilled Spirits Council is de tequila verkoop in de afgelopen tien jaar zelfs verdubbeld. Vooral de tequila’s in het hogere segment zijn ongekend populair en groeide zelfs met 650 procent.

Het is nu voor drankgiganten dus van groot belang om een populair tequila-merk in je portfolio te hebben. Blijkbaar had Diageo (het bedrijf achter Smirnoff, Johnny Walker en Baileys) dit niet en besloot daarom een overnamepoging te doen. Ondanks dat Casamigos ‘maar’ 120.000 kratten had verkocht in 2016, was Diageo bereid om zevenhonderd miljoen dollar op tafel te leggen.

Clooney en zijn partners konden dit bod, dat afhankelijk van de prestaties nog met driehonderd miljoen dollar kan oplopen, simpelweg niet weigeren. Door de verkoop is George Clooney ineens de meest succesvolle beroemdheid op het gebied van drank. Niet slecht voor een uit de hand gelopen hobby.

Reageer op artikel:
Hoe George Clooney ‘zijn’ tequila voor een miljard wist te verkopen
Sluiten