Check of je recht hebt op geld terug in massaclaim tegen Booking
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.manners.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2FCheck-of-je-recht-hebt-op-geld-terug-in-massaclaim-tegen-Booking.jpg)
Eerder las je op Manners dat het meest waardevolle Nederlandse merk zijn klanten systematisch misleidde. Maar hoe zit het: kun je ook geld terugkrijgen als consument van Booking.com?
Daaraan zullen we onze vingers maar niet branden zonder expertise. We laten het woord aan Sjaak Drinkenburg, Senior Juridisch Specialist bij DAS. “Het terugkrijgen va geld van Booking.com zal niet makkelijk zijn.”
‘Gedupeerde klanten Booking.com melden zich massaal’
“Binnen een week tijd hebben meer dan 130.000 mensen zich aangemeld bij de massaclaimzaak van de Consumentenbond tegen Booking.com. Volgens de bond hebben klanten jarenlang te veel betaald voor overnachtingen door illegale afspraken en onrechtmatige praktijken van de site. Veel klanten beweren dat ze door Booking.com zijn misleid, wat heeft geleid tot financiële schade.
Het is positief dat de Consumentenbond deze praktijken aanpakt. Het terugkrijgen van geld voor te veel betaalde verblijven zal echter niet eenvoudig zijn. Klanten moeten namelijk bewijzen dat ze daadwerkelijk schade hebben geleden en dat deze schade het directe gevolg is van misleiding door Booking.com. Dit is een lastige opgave, omdat elke claim individueel moet worden beoordeeld. De klant moet aantonen dat de informatie op de website misleidend was en dat dit heeft geleid tot een specifieke vorm van schade. De omstandigheden kunnen per geval sterk verschillen.”
‘Geld terugvragen is langdurig en ingewikkeld proces’
“Het bewijzen van misleiding en het verkrijgen van compensatie kan lang en ingewikkeld zijn. Klanten die overwegen een claim in te dienen, wordt aangeraden om gedetailleerde documentatie van hun boekingen en de vermeende misleidende informatie te bewaren om hun zaak te ondersteunen.
De Consumentenbond zet een belangrijke stap door deze massaclaim te starten, maar klanten moeten zich voorbereiden op een mogelijk lange juridische strijd. Goed gedocumenteerd bewijs is essentieel om de kans op geld terug te vergroten.”
Sjaak Drinkenburg, Senior Juridisch Specialist bij DAS en deelnemer van de dienst ANP Expert Support.