Stijn Kuster
Stijn Kuster Auto's & Motoren 6 jul 2022
Leestijd: 2 minuten

‘Gehackte’ Tesla verslaat Audi RS 6 en BMW M5 op topsnelheid

De Tesla Model S ken je vast wel. Minder vaak zie je de snelste versie rijden, de Plaid. Op internet duikt een video op waarin een ‘gehackte’ versie een absurde topsnelheid haalt en een stuk sneller is dan zijn niet-elektrische concurrenten: de Audi RS 6 en BMW M5.

Een Tesla is overigens relatief makkelijk te ‘hacken’ met een jailbreak. Zo’n absurde topsnelheid bereikt het model dus niet wanneer-ie uit de fabriek rolt. Met de nieuwe ‘Track Mode’ haalt de elektrische auto weliswaar een topsnelheid van 282 kilometer per uur, maar dit is nog niet genoeg om de concurrentie te verslaan.

‘Gehackte’ Tesla Model S Plaid verslaat BMW Audi RS6

De BMW M5 heeft met het optionele M Driver’s Package een topsnelheid van 305 kilometer per uur. De Audi RS 6 doet hetzelfde met het Dynamic Plus-pakket. Voor de Tesla Model S is er nog geen aanpassing die de topsnelheid tot boven de 300 kilometer per uur doet stijgen, al beloofde Elon Musk bij de introductie dat het model 200 mijl per uur (322 kilometer per uur) ging halen.

Deze unieke en 800 pk krachtige Audi RS6 is de ultieme stationwagen

Een bedrijf uit Quebec (Canada) besloot zelf aan de slag te gaan met de software van de Tesla Model S. Met een paar ‘hacks’ lukte het om de snelheidsbegrenzer van de Tesla te verwijderen. Hierdoor is deze elektrische auto sneller dan de BMW M5 en Audi RS 6 (zonder aangepaste software).

De ‘gehackte’ Tesla Model S Plaid haalde een topsnelheid van 216 mijl per uur (zo’n 348 kilometer per uur). Dat is ruim 40 mijl sneller dan de officiële topsnelheid. De elektrische auto kan waarschijnlijk nóg sneller, al was de baan waar de speedrun werd gedaan niet lang genoeg. De bestuurder had zo’n 2 kilometer nodig om de topsnelheid te bereiken.

Het klonk als een straaljager die opsteeg

Of we dit soort snelheden ook kunnen verwachten bij de Tesla Model S Plaid-modellen voor consumenten, is nog de vraag. Naast dat het erg gevaarlijk is, is het ook erg belastend voor de auto. De Electrek-redacteur die bij de test aanwezig was schrijft: “Het geluid was het gekste. Het klonk alsof er vlak voor ons een straaljager opsteeg, maar nee, het was gewoon een gezinssedan die 216 mph reed. Ik heb het koelsysteem van de Tesla, dat drie motoren en het batterijpakket probeert af te koelen, nog nooit zoveel geluid horen maken.”

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.