Redactie
Redactie Auto's & Motoren 1 jun 2022
Leestijd: 2 minuten

Je krijgt geen subsidie meer voor een nieuwe elektrische auto

Particuliere geïnteresseerden voor een elektrische auto kunnen hun aankoopplannen even in de ijskast zetten. Het subsidiepotje is voor dit jaar helemaal leeg.

Wie dit jaar als particulier een nieuwe elektrische auto kocht, kreeg 3350 euro terug vanuit de subsidieregeling. Omdat er 71 miljoen euro in het potje zat, maakten zo’n 22.000 mensen aanspraak op de subsidie. Dat aantal heeft inmiddels een nieuwe elektrische auto aangeschaft, want de pot is helemaal leeg.

Keerzijde

Slecht nieuws dus voor de mensen die later dit jaar van plan waren om een bepaald model aan te schaffen. Volgens staatssecretaris Vivianne Heijnen ziet ook positieve punten. “Ik zie dat deze regeling echt helpt om elektrisch rijden voor particulieren dichterbij te brengen. (..) De keerzijde is dat wie de komende maanden voor een nieuwe elektrische personenauto wil kiezen én een beroep op deze regeling wil doen, moet wachten tot begin volgend jaar.”

elektrische auto subsidie
De nieuwe elektrische BMW iX1. (Afbeelding: BMW)

Juist, wachten tot begin volgend jaar dus. Dan wordt er weer een potje beschikbaar gemaakt, maar daar zijn verschillende brancheverenigingen niet blij mee. Een partij als de Rai Vereniging roept al geruime tijd op om die subsidiepotten eerder te openen, zodat meer mensen worden gestimuleerd om een elektrische auto aan te schaffen en de verduurzaming van het wagenpark dus sneller verloopt.

Lager bedrag

Volgend jaar zit er in ieder geval minder geld in de subsidiepot. Dit jaar ging het dus om 71 miljoen, volgend jaar is daar nog 67 miljoen van over. Wel kunnen relatief gezien meer mensen gebruikmaken van de regeling. Het subsidiebedrag bedraagt volgend jaar namelijk 2950 euro. In dat geval maken nog altijd ruim 22.000 mensen aanspraak op de subsidie.

De goedkoopste elektrische auto van BMW is een ruime SUV

In de jaren daarna dalen zowel het subsidiebedrag als de -pot. In 2024 zit er 58 miljoen euro in de pot. Het subsidiebedrag bedraagt dan 2550 euro. Tegen die tijd kan de koper wel kiezen uit meer elektrische auto’s. Om in aanmerking te komen voor een subsidie, moet de auto namelijk aan voorwaarden voldoen. De catalogusprijs moet tussen de 12 en 45 duizend euro liggen. Rond 2024 zijn er steeds meer EV’s die in die categorie vallen.

Tweedehands elektrische auto

Ook de koper van een tweedehands elektrische auto krijgt geld terug voor de overheid. Het gaat om een bedrag van 2000 euro, en dat blijft ook in 2023 en 2024 hetzelfde. In de subsidiepot zit volgend jaar 32,4 miljoen euro. Een jaar later is dan nog 29,4 miljoen euro. Wie dit jaar nog een gebruikte EV koopt, krijgt overigens ook nog geld terug. Er zit namelijk nog 3,66 mijloen euro in dat subsidiepotje.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.