Jan de Raab
Jan de Raab Wheels 6 feb 2019

Voorlopig geen elektrische Apple-auto: diefstal en spionage teistert het project

Het stelen van bedrijfsgeheimen is niks nieuws.  Al jaren lang bestaat het fenomeen van de bedrijfsspion. Vaak is het een ‘gewone’ medewerker die al of niet in opdracht van de concurrent, gevoelige informatie tracht buit te maken. Tegenwoordig zijn veelal tech-bedrijven hier het slachtoffer van, juist omdat de benodigde kennis niet altijd voorhanden is. Beter goed gejat dan slecht bedacht is veelal de motivatie. Wat bedrijfsdiefstal betreft kan Apple er in ieder geval over meepraten.

De fabrikant werkt al jaren aan een geheim project voor auto’s, genaamd Project Titan. Naar mate de tijd vorderde was de verwachting dat Apple in ieder geval een prototype zou lanceren van een elektrische Apple auto, een iRide bijvoorbeeld. De meest recente informatie doet echter vermoeden dat Tim Cook en consorten hele andere plannen hebben.

Project Titan: Apple’s autoproject

Lange tijd was Apple een loyale werkgever, tot er een ontslagronde bekend werd gemaakt. Veelal gebeurt dat als het niet goed gaat met een bedrijf, maar in het geval van Apple was er iets anders aan de hand. Het bedrijf uit Cuppertino richt zich namelijk niet langer op de productie van een vierwieler, maar wil zich gaan toeleggen op de ontwikkeling van software voor auto’s van andere fabrikanten. Dat klinkt als een plausibele verklaring, er is echter meer aan de hand.

Apple wordt de laatste tijd geteisterd door bedrijfsspionage en diefstal. De FBI heeft recent twee medewerkers gearresteerd op verdenking van het stelen van bedrijfsgeheimen. Als eerste werd een medewerker op het vliegveld aangehouden. Bij controle van zijn bagage bleek de best man op reis te willen gaan met 40GB aan gestolen informatie. Niet echt een item dat je nodig hebt voor een welverdiende vakantie. Het tweede geval betreft een engineer die betrokken was bij Project Titan. Hij produceerde hardware voor zelfrijdende auto’s, maar hield zich ook bezig met het fotograferen van het scherm van zijn beveiligde laptop.

Duizenden bestanden

De FBI ontdekte verder dat de man in het bezit was van duizenden bestanden met gevoelige bedrijfsinformatie. Zo werden er handleidingen, diagrammen en schema’s aangetroffen. In dit tweede geval ging het weer om een Chinees staatsburger die vanuit China naar Apple was gekomen om hier aan de slag te gaan. Daar houdt het verhaal niet mee op. De Apple-medewerker had reeds bij een Chinese concurrent gesolliciteerd en was van plan de bemachtigde data mee te nemen. Je raadt het al, dat was geen slimme zet. In plaats van een veel belovende Apple-carrière kan hij dadelijk gaan uitleggen waarom zijn sabbatical 10 jaar heeft geduurd. Die 10 jaar kan hij in ieder geval goed gebruiken om na te gaan denken hoe hij een boete van 250.000 dollar gaat betalen.

Onherleidbare bedrijfsgebouwen

Het vervelende van bedrijfsdiefstal zijn de gevolgen voor de tech-gigant. Naast het bijstellen van de plannen moet Apple ook alles in het werk stellen om het uitlekken van ideeën te voorkomen. Zo zijn de gebouwen waarbinnen gewerkt wordt aan Project Titan onherkenbaar als Apple-locatie. Geen logo’s of andere herkenbare zaken. Strikte geheimhouding dus. Die geheimhouding gaat zelf zo ver dat de medewerkers getraind worden om hun mond te houden. Zo weten de familieleden van de medewerkers ook niet waar men aan werkt.

Want

Reageer op artikel:
Voorlopig geen elektrische Apple-auto: diefstal en spionage teistert het project
Sluiten