Health 12 mei 2017 Thomas Aalderink

Met deze 8 ingrediënten geef jij je smoothie een stevige boost

Smoothies zijn een ideaal begin je van dag, zeker wanneer je een stevige workout op de planning hebt staan. Als je het goed wil doen, maak je hem natuurlijk zelf. Zo weet je zeker dat je alles wat je nodig hebt ook echt binnenkrijgt. De mogelijkheden zijn eindeloos en daarom gaan wij je helpen bij het maken van de ultieme smoothie.

Wie denkt dat smoothies vooral voor een vrouwelijk publiek zijn, zit er stevig naast. Met deze uit de blender afkomstige krachtbron weet je zeker dat je groente- en fruitinname goed zit. Deze maaltijd in een glas kun je zo aanpassen dat hij past bij jouw behoeften. Daarnaast kun je hem gemakkelijk voorbereiden en eenvoudig meenemen voor onderweg. Perfect voor je drukke leven dus.

Een smoothie heeft veel voordelen, zeker als je weet hoe je hem moet maken. Neem als startpunt altijd veel groente en fruit en maak het vloeibaar met water of een andere vloeistof. Zo simpel is de basis, maar je kunt het natuurlijk zo gek maken als je zelf wil.

Blauwe bessen

Een bron van antioxidanten en die heb je echt nodig. Deze beschermen namelijk je weefsel en beschermen je tegen stoffen die schade kunnen veroorzaken. Ze zijn zelfs goed voor je geheugen. Handig als je weleens vergeet welke trainingsoefeningen je moet doen.

Mand vol blauwe bessen smoothie

Pindakaas of amandelboter

IJzer, vitamine E en vitamine B1 hebben we allemaal hard nodig, zeker als je stevig sport. Deze smeuïge varianten zijn perfect om te gebruiken in een smoothie. Ze beschermen je tegen hart en-vaatziekten en verlagen je cholesterol. Daarbij zijn vetten onmisbaar in een compleet dieet. Let op: dit geldt voor een kleine dosis, anders heeft het juist het omgekeerde effect.

Spinazie

Popeye’s persoonlijke favoriet mag in dit rijtje niet ontbreken. Verse spinazie zit bomvol vitamine K. Niet de meeste bekende vitamine, maar deze is wel heel belangrijk voor je botten. Daarnaast zit het groene blaadje vol met luteïne wat weer goed is voor je ogen.

Banaan

Het sportfruit bij uitstek. De goede oude banaan zit vol met kalium, vezels en vitamine B6. Deze gele vriend is goed voor je hart en een bron van koolhydraten die zorgen dat je de hele dag door kunt gaan. De bevroren variant werkt ideaal voor een smoothie.

Chiazaad

Er is geen ontkomen aan de superfood hype, dus bij dezen. Het kleine zaadje is in korte tijd immens populair geworden en daar is een goede reden voor. Chiazaad zit vol omega 3 vetzuren die hart- en vaatziekten voorkomen en goed zijn voor de hersenen. Daarnaast helpen ze ook bij de spijsvertering zodat je smoothie goed wordt opgenomen.

Proteïnepoeder

Het is misschien een inkoppertje, maar dat neemt niet weg dat het onmisbaar is voor sporters. Het bekende poedertje is de perfecte manier om veel eiwitten binnen te krijgen. Zeker als je spieren wilt kweken is dit een absolute must.

Havermout

Deze graansoort heeft veel voordelen (laag in calorieën, geeft lang een vol gevoel), maar het staat vooral in deze lijst omdat ‘ie goed vult. Veel mensen vinden het grootste nadeel van een smoothie dat je na afloop geen vol gevoel hebt. Met een goede schep havermout is dit probleem verleden tijd.

Rood fruit

Frambozen, kersen, bramen, bessen en ga zo maar door. Als het rood is, zit je goed. Al deze vruchten zijn stuk voor stuk bommetjes vol vitamine C, kalium, antioxidanten, vezels en nog veel meer. Tip: koop ze uit de vriezer. Net zo gezond, maar dan goedkoper en zo is je smoothie ook meteen lekker koud.

Reageer op artikel:
Met deze 8 ingrediënten geef jij je smoothie een stevige boost
Sluiten