Pim Jansen
Pim Jansen Life 15 jul 2018

Onderzoek: functioneel zeiken doet wonderen op de werkvloer

Degenen die brutaal zijn, hebben de halve wereld gewonnen, althans dat wordt vaak beweerd. En inderdaad; ben je redelijk assertief onderlegd? Dan kan het duidelijk laten horen van je mening inderdaad een voordeel zijn. Vaak is het echter niet de directe collega die zich verbaal sterk weet te maken, maar zijn het de leidinggevenden. Ook al ben je snel geneigd te denken dat het ‘bitchen’ een duidelijk gebrek aan communicatieve ontwikkeling is, vaak is het juist heel goed en heeft het warempel nog een toegevoegde waarde.

Een recent onderzoek, uitgevoerd door dr. Vanessa Pouthier van de universiteit van Melbourne, heeft aangetoond dat deze onterecht verguisde ‘bitching-sessies‘ fungeren als een cruciaal drukventiel. Ze kwam tot deze conclusie na uitgebreid onderzoek te hebben gedaan naar de gewoonten van een team in de gezondheidszorg in een Amerikaans ziekenhuis, waaronder verpleegsters, artsen en chirurgen.

Bitchen, letterlijk een klaagritueel

“Deze kleine rituelen veranderen de sfeer van een vergadering, waardoor werknemers in het ziekenhuis hun hart kunnen luchten over de omgang met bepaalde patiënten, werkbelastingen en gezinssituaties,” aldus Pouthier. Dit had een positief effect op het team als geheel, evenals op het psychisch welbevinden van elk individu. Dit is verklaarbaar omdat hen een gemeenschappelijke vijand gaf. Of dat nu het senior management is, de bureaucratische structuur van de organisatie of andere professionals die in verschillende gebieden werken waarvan de beslissingen op hun functioneren van invloed zijn.

Ze ontdekte ook dat klagen op het werk een functioneel en zelfregulerend fenomeen is. Hoewel het hoger management vreest dat een cultuur van klagen een indicator is van een disfunctionele werkplek, is er vaak een sterke ongeschreven regel die bepaald wat, wanneer en met wie je praat met je collegae, waardoor het niet uit de hand loopt.

Humor werkt, klagen is beter

Dr. Pouthier ontdekte bijvoorbeeld dat er meer flexibiliteit was om grappen te maken dan met het huilen. De mensen die ze observeerde waren meer op hun gemak met humor dan met zeiken als het op elkaar was gericht. Een andere regel was dat je niet (te veel) kunt klagen over een andere teamlid.

Dit creëert wat ze een gemeenschap van gedeeld geloof noemt, waarbij mensen in het team van verschillende achtergronden beseffen dat ze meer op elkaar lijken dan ze denken. Volgens haar heeft dit een positieve invloed op de geestelijke gezondheid van elk individu en maakt een klaagsessie het hele team daadkrachtiger.

En, in ieder geval in de omgeving die ze waarnam, was er geen kans op emotionele besmetting, omdat de klaagsessies vrij kort duurden. Vaak was de overgang naar de fase van acceptatie binnen een minuut bereikt.

Aanvullend onderzoek is wenselijk

Hoewel er meer onderzoek nodig is, met name naar de vroeg hoe werkgevers dit ervaren, is het duidelijk dat klagen een duidelijke functie heeft. Dr. Pouthier concludeerde ook dat, omdat ze zelfregulerend zijn en geen systemische verandering vereisen, ze een cruciaal, duurzaam onderdeel zijn van wat het team emotioneel effectief maakt.

Reageer op artikel:
Onderzoek: functioneel zeiken doet wonderen op de werkvloer
Sluiten