Friesland heeft de schoonste lucht, maar ook de meeste dieselauto’s

In Friesland rijden in verhouding de meeste dieselauto’s rond, terwijl Flevoland pioniert in elektrische auto’s. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek naar de verschillende aandrijfmogelijkheden in Nederland.

Anno 2020 is de milieuvriendelijke transitie in de autobranche in volle gang. Grote kans dat we in de toekomst bijna geen verbrandingsmotoren meer hebben. Elektrische auto’s en voertuigen op waterstof lijken deze uitstotende aandrijflijnen te gaan vervangen. Independer heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van de verschillende aandrijfmogelijkheden in Nederland.

Diesel populair in Friesland

Opvallend om te zien dat in het noorden van Nederland, waar de lucht het schoonst is, nog veel gebruik wordt gemaakt van dieselmotoren. Dat diesels vervuilend zijn lijkt de mensen in Friesland het minst te doen. Daar is namelijk een kwart van de particuliere auto’s diesel. Andere noordelijke provincies volgen. In Drenthe rijdt 22 procent nog rond in een diesel en in Groningen komt dat percentage op 20 procent uit. Limburg doet het wat dat betreft een stuk beter. De provincie in het zuiden heeft met 12,4 procent het laagste percentage aan dieselauto’s.

schone lucht friesland, dieselauto's
Kaart van fijnstofconcentratie in Nederland (Bron: RIVM)

Limburg heeft het laagste percentage dieselrijders en het hoogste percentage benzinerijders. Het aantal benzinerijders komt in Limburg uit op een dikke 80 procent. Flevoland kent met 69 procent het laagste percentage. Dit maakt de provincie goed als het om hybride of elektrische auto’s gaat. Het percentage auto’s dat in Flevoland over zowel een accu als een brandstofmotor beschikt komt uit op 6,5 procent. Volledig elektrische voertuigen scoren in Flevoland een indrukwekkende 3 procent. Beide percentages zijn het hoogste van Nederland.

Elektrisch rijden

Auto’s met een accupakket in de bodem worden steeds populairder en de vraag naar diesels neemt af. Dit is logisch te verklaren. Los van het klimaat, dat voor veel mensen een grote rol speelt, kan het ook een financiële keuze zijn. Elektrisch rijden wordt gestimuleerd en het rijden van een diesel wordt steeds duurder. Een nieuwe elektrische auto heeft bijvoorbeeld geen BPM en je betaalt geen wegenbelasting. Totaal anders dan in de wereld van de diesels. Op de eerste dag van dit jaar zijn de premies voor wegenbelasting voor diesels flink gestegen. Wie een diesel rijdt van meer dan 15 jaar oud betaalt 15 procent meer belasting dan het jaar ervoor.

🚘 Check ook: Citroën Ami is een elektrische auto van 7.000 euro of 20 euro per maand

Autovisie

Reageer op artikel:
Friesland heeft de schoonste lucht, maar ook de meeste dieselauto’s
Sluiten