Life 7 mei 2019 A. de Jong

Verbreed je horizon: gezamenlijke freelance-pools hebben de toekomst

We leven in een tijd dat steeds meer mensen een freelance-bestaan verkiezen boven een vast contract. Dat betekent voor bedrijven een enorm aanbod aan collega’s op maat. Maar op dit moment wordt er misschien wel te veel uit eigen vijver gevist. Daar is over nagedacht, maar toch levert het beperkingen op voor zowel bedrijven als freelancers. De oplossing: maak van die losse vijvertjes één centrale freelance-pool. Speel in op de veranderende economie, simpelweg door samen te werken.

Gezamenlijke freelance-pools hebben de toekomst

Het is een trend van de laatste jaren dat bedrijven, geïnspireerd door online platforms als UpWork en Fiverr, hun eigen freelance-pool creëren. Dat klinkt als een logisch plan: keuze uit een database met ZZP’ers waarvan je weet wat je er aan hebt, zonder dat er een recruiter of intermediair ingeschakeld hoeft te worden. Maar bedrijven zien een niet te onderschatten factor over het hoofd: het belang van freelancers.

Als freelancer wil je niet op verschillende platformen zitten die allemaal net weer iets anders werken. Je wil door verschillende bedrijven gevonden worden op één centrale marktplaats. Uit de praktijk blijkt bovendien dat enkel putten uit een eigen freelance-pool nogal eens fout gaat, omdat er vaak niet aan de wensen en behoeften van freelancers wordt gedacht. Het gevolg is dat er dan alsnog een recruiter of intermediair moet worden ingeschakeld.

Eigen freelance-pool binnen een centraal netwerk

Een effectieve oplossing is helemaal niet zo ingewikkeld en ingrijpend. Bedrijven kunnen samenwerken door hun freelance-pools te bundelen in één netwerk, zonder hun eigen pool te verliezen. Het online platform Jellow biedt deze mogelijkheid en zet zich in voor zowel bedrijven als ZZP’ers. Een centrale marktplaats scheelt freelancers een hoop administratieve rompslomp en biedt meer potentiële opdrachtgevers. Bedrijven weten op hun beurt beter wat ze kunnen verwachten, alleen door te kijken wat freelancers bij andere bedrijven hebben gedaan. Dat geeft vertrouwen en zorgt voor een effectievere inzet van freelancers.

Jellow geeft de regie uit handen

Bij het online platform Jellow wordt de match niet gemaakt door ‘de mensen achter het platform’. De opdrachtgevers en ZZP’ers maken zelf de match. Zij hebben de regie. Opdrachtgevers sluiten een abonnement af bij Jellow. Ze betalen dus niet per opdracht, maar een vaste prijs per maand.

Opdrachtgevers hebben direct contact met freelancers. Het is mogelijk voor opdrachtgevers om zelf eenvoudig een opdracht uit te zetten, een netwerk op te bouwen en mensen te vinden. Hierdoor is de stap naar intermediairs niet meer nodig, besparen bedrijven geld en binden ze goede freelancers aan hun eigen merk. Goede zaak, want freelancers zijn gelukkiger dan werknemers in vaste dienst, blijk uit dit onderzoek.

In samenwerking met Jellow.

Reageer op artikel:
Verbreed je horizon: gezamenlijke freelance-pools hebben de toekomst
Sluiten