Pim Jansen
Pim Jansen Health 27 dec 2020

Deze 5 fouten remmen je spiergroei af en ook jij maakt ze

Wil je een afgetraind lichaam, dan moet je daar uiteraard hard voor werken en dat staat helaas gelijk aan veel uren in de fitness. Je moet die tijd in de sportschool alleen wel effectief en doeltreffend inzetten en onnodige fouten vermijden. Deze vijf blunders remmen je spiergroei af en vrijwel iedereen maakt ze.

5 veelgemaakte fouten die spiergroei remmen

1. Je eet niet genoeg

Je lichaam is een machine die brandstof nodig heeft. Zeker als je spieren wil kweken, is de juiste voeding van ongekend belang. We hebben het in dit geval niet zozeer over wat je moet eten, maar over hoeveel. Een veelgemaakte fout is namelijk dat we niet genoeg calorieën binnen krijgen. Je vraagt veel van je lichaam, dus zorg ervoor dat je voldoende energie aan boord hebt om te knallen.

2. Je slaapt te weinig

Wil je spierballen kweken? Dan moet je veel slapen. Je lichaam heeft namelijk veel rust nodig. Herstel is heel belangrijk voor een goede spiergroei, dus met een paar uurtjes per nacht ga je er echt niet komen. Ga daarom vroeg naar bed en zorg dat je minimaal acht uurtjes slaap pakt. Slapend wordt je niet rijk, maar wel gespierd.

3. Je krijgt niet genoeg koolhydraten binnen

Het is hip om zo min mogelijk of helemaal geen koolhydraten te eten. Ze hebben een slechte naam gekregen en dat is onterecht, zeker als je regelmatig in de fitness te vinden bent. Koolhydraten zorgen voor de energie die je nodig hebt om een loodzware work-out door te komen. Ren daarom niet weg van granen en suikers, maar gebruik ze op een bewuste manier om je doel (spiergroei) te bereiken.

4. Je bent volledig afhankelijk van proteïnesupplementen

Fabrikanten van proteïnepoeders verdienen tegenwoordig goed. De enorme potten vliegen over de toonbank en het geld stroomt binnen, vooral omdat veel sporters denken dat ze volledig afhankelijk zijn van het spul. Het poeder is een aanvulling en moet niet de basis zijn van je dieet. Focus je daarom op goede voeding met veel eiwitten en vul, indien nodig, aan met een schep proteïnepoeder.

5. Je spendeert te veel tijd aan cardio

Als je voor spiergroei gaat, moet je flink eten. Daardoor word je op sommige plekken wat voller. Als tegenbeweging gaan veel mannen onnodig veel cardio toevoegen aan hun work-out om zo iets aan dat buikje te doen. Dat is zonde, want je kunt beter volop inzetten op spiergroei en in een later stadium je dieet en je training aanpassen om vet te verbranden. Eerste spierbalen, dan een wasbordje

Spiergroei optimaliseren

Nu weet je wat je niet moet doen, maar wat moet je dan wel doen om de spiergroei te optimaliseren. Het aantal herhalingen die je doet spelen daar een belangrijke rol in. Hoeveel dat er zijn, lees je hier.

Reageer op artikel:
Deze 5 fouten remmen je spiergroei af en ook jij maakt ze
Sluiten