Coen Grutters
Coen Grutters Formule 1 4 mrt 2023
Leestijd: 3 minuten

Waarom Formule 1-auto’s vandaag extreem kleine motoren hebben

Je zou verwachten dat Formule 1-auto’s, die vandaag de dag rond de 1.000 pk leveren, flinke motoren hebben. Maar niets is minder waar. De V6-motoren van vandaag zijn niet veel groter dan die uit een Volkswagen Polo.

Als we het over grootte hebben, dan spreken we over cilinderinhoud. De huidige Formule 1-wagens hebben sinds het seizoen 2014 slechts een 1.6-liter V6. Dat betekent dat de inhoud van alle zescilinders bij elkaar minder is dan een kannetje melk.

Formule 1-motor 2,5 keer sterker dan Porsche Cayman GT4

Ter vergelijking: de zescilinder in een Porsche Cayman GT4 heeft een cilinderinhoud van 4 liter. Toch weten Formule 1-motoren bijna 2,5 keer zoveel vermogen te genereren. Hier is een aantal verklaringen voor te vinden.

Allereerst worden F1-wagens gebruikt om te racen. De onderdelen kunnen dus tot het uiterste gedreven worden. Dat je dan meerdere motoren per seizoen verslijt, is bijzaak. Een Porsche Cayman GT4 moet tienduizenden zo niet, honderdduizenden kilometers meegaan.

Formule 1 F1 motoren
(Afbeelding: ANP)

Ten tweede hebben Formule 1-auto’s hybride motoren. Dat betekent dat er naast de 850 pk sterke V6-turbo’s ook elektromotoren worden gebruikt. Deze leveren zo’n 160 pk extra vermogen. Meer dan genoeg om de racewagens van zo’n 800 kilo vooruit te branden. Er zijn dus simpelweg geen grotere motoren nodig.

Het is voor motorfabrikanten juist de kunst zoveel mogelijk vermogen uit zo klein mogelijke motoren te halen. Dat is de reden dat de Formule 1 vooroploopt qua techniek. Een deel van deze kennis en kunde stroomt naderhand over in personenwagens.

Zouden er geen hybrides gebruikt worden, dan is er een goede kans dat fabrieksteams zoals Mercedes en Alpine ermee stoppen. In deze tijd staan er weinig autofabrikanten te springen om miljoenen in zuipende V12’s te investeren voor een exclusieve raceklasse, waarvan weinig kennis kan overvloeien in personenwagens.

Best klinkende Formule 1-motor

Ook voor het V6-tijdperk reed men in de Formule 1 al met relatief kleine motoren. Zo waren de motoren waar tot 2014 mee gereden werd 2.4-liter V8’s. Een stuk kleiner dan je zou verwachten van een achtcilinder. De V10’s dáárvoor hadden 3 liter cilinderinhoud en de befaamde V12’s waarmee de Formule 1 daarvoor reed, waren slechts slechts een halve liter groter.

Het compacte formaat en het feit dat deze motoren turboloos waren, maakt dat deze blokken ontzettend veel toeren konden maken. Tot 2007 was er nog geen toerenlimiet vastgesteld in de Formule 1. Daardoor konden de V8’s uit 2006 tot wel 20.000 toeren per minuut draaien. Dat leverde het bekende, schreeuwende geluid waar veel Formule 1-fans zo naar terugverlangen.

Op de Instagram-pagina van Manners vroegen we jullie welke Formule 1-motor – in dit geval van Ferrari – het beste klinkt. Er kon gekozen worden tussen de V12 uit 1995, de V10 uit 2002, de V8 uit 2002 of de V6 waarmee vandaag de dag gereden wordt.

Niet geheel verrassend eindigt de zescilinder stijf onderaan met slechts 5 procent van de stemmen. Een hybride V6 levert over het algemeen al een minder excentriek geluid dan natuurlijk ademende acht-, tien- of twaalfcilinders. Daarnaast zit er in dit geval ook nog een turbo op die het geluid dempt. Dat is goed te horen in de video hierboven.

Het wagenpark van Nyck de Vries bestaat uit verrassende auto’s

Vandaar de verrassende uitslag voor de V8 uit 2012. Slechts 6 procent van onze volgers heeft aangegeven dit de best klinkende motor uit de Formule 1 te vinden. Dat terwijl deze turboloze achtcilinder nog wel het klassieke, schreeuwende F1-geluid produceerde.

V10 en V12 het populairst

De V10 schreeuwde niet, deze krijste luidkeels. Hoor je deze schelle motoren, dan denk je direct terug aan de hoogtijdagen van Michael Schumacher. Het is niet voor niets dat maar liefst 37 procent van jullie heeft aangegeven dat de 3.0-liter V10 het mooist klinkende blok is uit de geschiedenis van de Formule 1.

Toch kan volgens de stemmers niets tippen aan de V12 van de vorige eeuw. Hoewel ook deze motoren een hoge noot haalden, produceerden deze een iets minder raspend geluid. Het overgrote deel van jullie, 52 procent, gaf aan dat dit de mooist klinkende Formule 1-motor ooit te vinden.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.