Life

Kan Liberty Media de Formule 1 aantrekkelijker maken?

De nieuwe eigenaar heeft ambitieuze plannen

Ruim veertig jaar lang was Bernie Ecclestone de grote baas van de Formule 1. Onder het bewind van de Engelsman is de sport enorm gegroeid, maar het lukte hem eigenlijk nooit om een grotere doelgroep aan te spreken. Sinds begin dit jaar is Liberty Media de nieuwe eigenaar en zij geloven er heilig in dat het wel gaat lukken, maar hoe dan?

Afgelopen weekend zagen we eigenlijk voor de eerste keer de invloeden van de nieuwe Amerikaanse eigenaar. De coureurs, die in het laatste deel van de kwalificatie in actie kwamen, kregen direct toen ze uit de auto stapten een microfoon onder hun neus geschoven. Dit was een paar jaar geleden nog ondenkbaar.

Het resultaat was waarschijnlijk precies waarop Liberty Media gehoopt had. Hamilton en Vettel, die nog stijf stonden van de adrenaline, lieten zich verleiden tot grootspraak en maakten enige vileine grappen naar elkaar. Ook Alonso die ver boven verwachting presteerde op het circuit van Barcelona, mocht een paar vragen beantwoorden. Het thuispubliek genoot met volle teugen van hun held.

Fernando Alonso

De Formule 1 loopt over van de unieke figuren. Neem de flamboyante Hamilton, het ijskonijn Raikkonen en natuurlijk de onbezorgde rookie Verstappen. Het is zonde om deze mannen alleen maar met een helm op te zien. ‘Toegankelijkheid’ lijkt dan ook het toverwoord van Liberty Media te zijn.

Formule 1 met een Amerikaans tintje

Exclusiviteit heeft altijd als een zijden deken over de koningsklasse van de motorsport gelegen. De Amerikaanse eigenaar wil deze er af trekken en vervangen door een toegankelijk kleedje van de Ikea. In de Amerikaanse racewereld is het bijvoorbeeld heel normaal dat bijna iedereen door de paddock kan lopen en coureurs of teambazen kan aanspreken.

Of dit ooit gaat gebeuren in de Formule 1-wereld is nog maar de vraag. De sport is in de loop der jaren gegroeid naar zoals-ie nu is. De exclusiviteit is inmiddels onlosmakelijk verbonden aan Formule 1. Dit is op zich geen probleem en het heeft ook zijn charme, maar een beetje meer openheid en spektakel zou zeker geen kwaad kunnen.

Op dit gebied hebben de Amerikanen zich inmiddels wel bewezen, met de Super Bowl als ultiem voorbeeld. In het land van Trump en de onbegrensde mogelijkheden is de show rondom een wedstrijd minimaal net zo belangrijk als de wedstrijd zelf. Het grote verschil is dus dat het publiek hier centraal staat en niet de alleen de sport.

De fans staan vanaf nu op de eerste startrij

We kunnen in de aankomende races dus steeds meer persmomenten en interviews verwachten. Volgens de nieuwe CEO Chase Carey zal ook social media een grotere rol gaan spelen om zo de coureurs en kijkers dichterbij elkaar te brengen.

Het beste voorbeeld dat de fans nu op pole position staan, kregen we afgelopen zondag al. Een kleine Ferrari-fan was in tranen toen zijn held Raikkonen de race al na één bocht moest staken. De mensen achter de schermen pikten dit emotionele moment niet alleen op om in beeld te brengen, maar haalden de kleine man uit het publiek en regelden een ontmoeting met zijn held.

Financiële gelijkheid

De nieuwe invloed is dus zeker al merkbaar en voornamelijk op een positieve manier, maar Liberty Media heeft veel grotere plannen. De sport moet rendabel en spannend zijn. De financiële wedloop die nu speelt, heeft volgens de nieuwe eigenaar een negatief effect op de sport. Over een budgetplafond wil Carey het nog niet hebben, maar maatregelen zijn wel nodig.

De nieuwe sportdirecteur Ross Brawn wil er voor gaan zorgen dat de kleine teams zich meer met racen bezig kunnen houden en niet alleen met overleven. Zo kunnen ook zij coureurs gaan selecteren op kwaliteit en niet op hun sponsoren. Dit is dus slecht nieuws voor mannen als Lance Stroll en Jolyon Palmer die iedere week overklast worden door hun teamgenoot en duidelijk te kort komen.

Liberty Media heeft dus grootse plannen voor de sport en de contouren van de nieuwe Formule 1 beginnen langzaam zichtbaar te worden. De elite klasse van de racewereld moet toegankelijk en eerlijk gaan worden. Of het uiteindelijk het gewenste effect gaat hebben is moeilijk om te voorspellen, maar het is goed om te zien dat er weer eens beweging zit in de bijna vastgeroeste Formule 1-wereld.

Dagelijks lifestyle nieuws op je tijdlijn? Volg ons op Facebook!

18-05-2017 - Thomas Aalderink