Redactie
Redactie Cars 10 jan 2018

Kan deze Ford Mustang nog dat muscle car-gevoel brengen?

De Ford Mustang is een begrip. Een icoon, mag je wel zeggen. Iedereen kent ‘m. Toch is deze Amerikaanse krachtpatser lange tijd alleen via import in Nederland verkrijgbaar geweest. De huidige generatie is de eerste Mustang sinds lange, lange tijd die gewoon weer bij de Nederlandse dealers staat. Tijd voor een hernieuwde kennismaking.

Eerst even dit over de Ford Mustang…

Je vraagt je waarschijnlijk af: waarom is die Ford Mustang dan zo lang weggeweest? Welnu: Nederland is voor een globale speler natuurlijk een klein autoland. Daarbij hebben wij niet zo’n gunstig belastingklimaat voor auto’s als de Mustang. Voordat wij je meenemen in hoe onze week met de Stang was, moeten wij eerst even een perspectief schetsen.

De Ford Mustang is in ons land een bijzonderheid. Hoe vaak zie je ‘m nu? Dat heeft te maken met zijn prijs. In de VS is de Mustang – geloof het of niet – feitelijk een middenklasse auto die vanaf om en nabij de 35.000 dollar te koop is. De goedkoopste Mustang Convertible (de 2.3 Ecoboost) kost in ons land maar liefst 62.750 euro. Wil je een automaat (zoals wij) dan kost deze minimaal 84.450 euro. Wil je een V8 (wie wil dit nu niet?) dan mag je minimaal 120.000 euro op tafel leggen.

Hier wringt de schoen: een Ford Mustang Convertible met viercilinder en automaat (zoals wij ‘m reden) is over de hele wereld dus een redelijk betaalbare performance convertible, maar in ons land zit ‘ie in de prijsklasse van premium coupé’s. Een Ford Mustang met V8 blijft diezelfde wagen, maar kost in ons land door al onze belastingen bijna net zoveel als een Porsche 911 Cabriolet, die ontworpen is als een high end sportwagen.

Opzichtiger kan bijna niet, maar als er één wagen is waarbij je daarmee wegkomt, dan is het deze wel

Het is wat het is, maar omdat de Ford Mustang is ontworpen voor wereldwijd gebruik – en ons land zeer hoge belastingen kent voor vervuilende auto’s – beoordelen wij deze wagen minder op zijn prijs dan anders. Dat is gewoonweg niet fair.

Brute krachtpatser

Waar wij ‘m gewoon op willen beoordelen, is zijn fun factor. Onafhankelijk van zijn prijs, moet een Ford Mustang gewoon een dikke grijns op je gezicht toveren. Kan ‘ie dat? Veel zal ook afhangen van de verwachtingen die je hebt. Verwacht je een gelikte, lichtvoetige, superscherpe sportwagen, dan moet je wellicht elders kijken. Hoewel dit een global car is, blijft ‘ie vooral Amerikaans in zijn karakter. Als je een Porsche Cayman ziet als een afgetrainde crossfitter, dan is de Ford Mustang een brute gewichtheffer.

En bruut is ‘ie. Niet zo’n beetje ook. We zullen niet liegen: dat heeft ook te maken met zijn heftige kleur. Wij reden ‘m in het kanariegeel met zwarte racing stripes. Opzichtiger kan bijna niet, maar als er één wagen is waarbij je daarmee wegkomt, dan is het deze wel. Stiekem hoort het een beetje bij deze auto. Een Ford Mustang koop je niet om anoniem van A naar B te rijden.

De Mustang is ook groot. In alles is dit een moderne muscle car. Hij is lang, breed, laag en heeft zo’n lekker opgepompte look. Hij is bijna 4.80 meter lang en dat is langer dan de gemiddelde middenklasse stationwagon of MPV. Met een breedte van bijna 1.92 meter, doet ‘ie vrij weinig onder voor een Lambo, om maar even een plaatje te schetsen. Dit is echt, echt, écht een forse jongen. American muscle. Met een leeggewicht van 1.718 kg. is ‘ie ook een behoorlijke zwaargewicht.

Beleving

Bij een cabrio als deze draait natuurlijk alles om beleving. Als je plaatsneemt achter het stuur, kijk je uit over een immense motorkap. Het interieur is modern, maar overduidelijk voorzien van elementen zoals klassieke muscle cars die hadden. Dat werkt sfeerverhogend. De Stang voelt een beetje intimiderend en dat is heerlijk. Hij geeft je het gevoel de hele wereld aan te kunnen, en dan ben je nog niet eens aan het rijden.

Een purist zal zeggen dat een ‘echte’ Mustang een V8 heeft en daar zijn wij het mee eens. Echter: in ons land is die dus semi-onbetaalbaar. Gelukkig biedt Ford ook een 2.3 liter viercilinder met turbo aan. Die is goed voor 317 pk en 434 Nm. Met de helft aan het aantal cilinders dat “hoort” dus, maar wel met prima specificaties. Hij knalt mooi wel in 5,8 seconden van 0-100 km/u. Je begrijpt: een viercilinder zal nooit klinken als een V8, maar met behulp van wat versterking via de speakers laat de wagen in de sportstand toch wel een lekkere grom horen. Vooral bij lage toeren klinkt ‘ie dreigend. Verwacht echter geen kippenvel.

Split personality

Is dit dan een volbloed sportwagen? Mwah, nee. Zo is ‘ie ook niet bedoeld. Hij houdt het midden tussen een cruiser en een sporter. Wat Ford wél ontzettend goed voor elkaar heeft, is hoe het karakter van de wagen is te beïnvloeden. In de comfortstand is ‘ie zo mak als een lammetje en kun je (mocht je dat willen) met een sukkelgangetje voortkabbelen. Maar dat wil je niet: je wil deze jongen op zijn staart trappen. Zet ‘m in de sportstand en zet het stuurgevoel op sportief en je krijgt een totaal andere wagen. Niet alleen klinkt ‘ie gemener; hij stuurt ineens zwaar (écht zwaar, maar wel lekker) en hangt gretig aan het gas. De automaat laat de motor lekker veel toeren draaien en de hele auto voelt opzwepend. En dan komt de echte verrassing…

En dan blijkt dat je dus echt geen V8 nodig hebt om schuin, hevig kwispelend en met een hoop kabaal de bocht door te komen

Wij reden de auto namelijk in wisselende weersomstandigheden en toen het licht vochtig was, bleek dat deze cabrio zowaar een venijnige kant heeft. De viercilinder mag het dan wel niet uitbrullen; hij heeft wel een enorme trekkracht bij lage toerentallen en die is verraderlijk. Ineens blijkt dat als je ‘m in de sportstand op zijn staart trapt, de achterkant tijdens stevig accelereren nogal onverwacht om kan komen. Heerlijk! Het geeft wel aan dat de Ford Mustang in sportstand echt geen auto voor beginners is. Hij is een tikke rauw, een tikkie lomp en bij deze wagen vinden wij dit geweldig. Vandaar ook dat wij ervoor kozen om even in de circuit-stand rond te rijden. Alle hulpmiddelen zijn dan uitgeschakeld en dan blijkt dat je dus echt geen V8 nodig hebt om schuin, hevig kwispelend en met een hoop kabaal de bocht door te komen. Hulde!

Still a Stang!

Al met al komt her hierop neer: ja, de Ford Mustang is in ons land erg duur. En nee: het is niet de meest verfijnde, scherpste of meest lichtvoetige sportwagen. Het is echter een karakterbak eerste klas. Rijden in deze auto is echt beleven en je krijgt echt een beetje dat old school muscle car gevoel, zelfs met een viercilinder. Tel daarbij op dat ‘ie over alle gemakken beschikt (elektrisch bediende softtop, stoelverwarming en -koeling, leren sportstoelen, navigatie, etc.) en dan moet je gewoon concluderen dat dit een heerlijke wagen is.

Zijn brute karakter met een vleugje onbeholpenheid en een overdosis bravoure maken ook van de hedendaagse Mustang een unieke wagen. Omdat ‘ie zo zeldzaam is in ons land (en bepaald niet anoniem), krijg je een hoop waardering. Dat is het leuke van een Mustang: hij heeft een enorme gunfactor. Bijna iedereen vindt ‘m tof. Kinderen wijzen ‘m na, oude mannen vertellen je nostalgisch over hun jonge jaren waarin zij ‘ook altijd een Amerikaan reden’. Beide situaties zijn meerdere malen voorgekomen tijdens onze testweek. Hoe vaak kom je nu tegen dat je met zo’n opzichtige wagen zoveel waardering oogst? Het zegt alles over de status die de Mustang ook vandaag de dag terecht nog heeft.

Reageer op artikel:
Kan deze Ford Mustang nog dat muscle car-gevoel brengen?
Sluiten