Ford Focus RS: van gezapige gezinswagen naar ultieme hot hatch

Arthur van Dieten ging van een gezapige gezinswagen naar zo ongeveer dé ultieme hot hatch. Het verhaal van zijn Ford Focus RS.


  • Dit artikel komt uit het Autovisie archief van 2018. Prijzen, vergelijkingen en andere informatie kunnen ondertussen achterhaald zijn
  • Tekst en fotografie: Arno Lingerak
  • Dit artikel lezen in de originele magazine-opmaak? Klik hier voor de PDF

BMW’s zoek rijden

In een dorp hier dichtbij zit een bedrijf dat auto’s prepareert en verhuurt voor races. Ik heb mijn vrachtwagenrijbewijs en de eigenaar vroeg of ik af en toe zou kunnen invallen als hij een extra chauffeur nodig had. En zo was ik ineens in een vrachtwagen met geprepareerde BMW’s onderweg naar Spa-Francorchamps.

Daar aangekomen werd ik door een monteur op een getunede Ford Focus RS gewezen. ‘Die gaat straks BMW’s zoek rijden’, zei hij. Ik had niets met Ford en dacht: dat zal wel.

Twee weken later zat ik voor de tv en viel ik midden in een test van zo’n RS. De presentator vroeg zich af of ze gek waren geworden bij Ford, ruim 300 pk in een voorwielaandrijver, dat kon echt niet. Maar aan het eind van het item was hij om. Ruimte voor vier personen met bagage én extreem snel! Hij bleef maar doortrekken, ook ver boven de 100 km/h. Toen was mijn interesse gewekt.

Van Citroën C4 Grand Picasso naar…

Dus ik pakte mijn tablet en ben eens gaan kijken of er RS’en te koop stonden. Deze stond te koop bij een Honda-dealer, er stond 11.963 kilometer op de teller. Ik heb hem gebeld en hij vertelde me dat hij de auto vijf jaar eerder zelf nieuw had gekocht.

Heel af en toe reed hij ermee en verder stond hij als eyecatcher in zijn showroom. Ik reed zelf een Citroën C4 Grand Picasso en die hadden we net… We hebben toen ongezien elkaars auto gekocht.

En dat terwijl ik nog nooit in een Focus had gereden. Ik ging ervan uit dat iemand die al 45 jaar merkdealer is geen oplichter is en dat bleek te kloppen. Thuis werd overigens niet heel enthousiast gereageerd, maar uiteindelijk werd er half ingestemd: ‘Dan moet je het zelf maar weten.’

… Ford Focus RS

Op de dag dat ik de auto ging halen, informeerde mijn vrouw ook nog even wat voor kleur de auto was en toen ik haar dat vertelde, vroeg ze of ik wel wist dat ik geen achttien meer was. Maar ik dacht bij mezelf: laat maar mopperen, ik heb straks een Focus RS voor de deur staan.

Toen ik de auto bij de garage zag staan, was ik meteen verliefd. Toen tijdens de eerste rit alles op temperatuur was, zei de garagist: ‘Geef maar gas, geef maar gas!’ En die auto ging toen zo verschrikkelijk snel van zijn plek; zo veel snelheid had ik nog nooit meegemaakt. Echt bizar.

Het viel me ook meteen op hoe sterk het blok is. Vanaf 80 km/h kun je in z’n zes rijden en dingen als inhalen en invoegen zijn een heel aparte ervaring met zo veel vermogen.

The sky is the limit

Ik heb contact gezocht met de RS Club en die bleek vlak daarna een event te hebben. Daar ben ik dus meteen vol trots heen gegaan. Ik heb intussen al zo veel leuke, enthousiaste mensen leren kennen door deze auto. We gaan nu regelmatig met een groep naar Engeland, daar is een levendige Ford en hot-hatchscene.

Meer dan de helft van alle RS’en is daarheen gegaan. En als je daar rondkijkt: echt, the sky is the limit. Er staan daar auto’s met meer dan 1000 pk! Gewoon omdat het kan, want je komt natuurlijk niet meer weg met je voorwielaandrijving. En als je dat allemaal ziet, wordt je zelf ook enthousiast…

Het tunen houdt nooit op

Op mijn auto zit nu een grotere intercooler met dikkere slangen, er zit een gegoten aluminium inlaatspruitstuk op, een andere uitlaat… De turbodruk staat op 1,7 bar. Op de rollenbank haalt hij nu 426 pk en 545 Nm.

Met dat vermogen is het blok nog betrouwbaar en door het Quiafe-differentieel is het vermogen nog een beetje op de weg te brengen. En natuurlijk zijn de remmen ook aangepast, want je rijdt er nu zomaar 200 km/h mee… Met tunen houdt het nooit op, er kan altijd meer en dan nóg meer.

De Citroën blijft

Zolang je er geld in stopt, komt er vermogen uit. Maar als ik verder zou gaan, moet er een andere koppeling in, wordt de auto minder betrouwbaar en gaat het echt geld kosten. Het is prima zo.

De wegligging is echt heel goed, maar ik heb geen circuit- of race-ervaring dus ik zoek de grenzen niet op. Ik ben erg zuinig op mijn RS. Er staat nu 60.000 op de teller en elke kilometer was genieten.

Alleen voor dagelijks gebruik is het onderstel te weinig comfortabel, werd me verteld, dus naast de Focus staat nu gewoon weer een C4 Grand Picasso!

Weetjes

Het RS logo staat bij Ford al sinds de jaren 60 voor de snelste uitvoering van een model. De eerste Focus in RS-uitvoering (RS staat voor Rally Sport) was leverbaar in 2002-2003 en had 215 pk op de voorwielen.

De tweede generatie is nog geen jaar leverbaar geweest (2009-2010) en was dan ook binnen de kortste keren uitverkocht. Als ‘toetje’ zijn er nog vijfhonderd exemplaren met 350 pk geleverd, van die RS500 zijn er maar tien naar Nederland gekomen.

Het zou tot midden 2016 duren voor de huidige derde serie op de markt kwam, met standaard 350 pk uit de viercilinder turbomotor én uiteindelijk toch vierwielaandrijving.

Reageer op artikel:
Ford Focus RS: van gezapige gezinswagen naar ultieme hot hatch
Sluiten