Wheels

De nieuwe Ford Fiesta: Wat al goed was, is nu nog beter

Wij hebben de Titanium, ST-Line en Vignale voor je getest

Het is feest bij Ford, want één van hun populairste modellen is dit jaar veertig jaar geworden. De Fiesta is al sinds zijn introductie onverminderd populair en vooral in Europa gaat de compacte auto als warme broodjes over de toonbank. Om dat succes door te kunnen zetten, komt Ford dit jaar met een nieuwe Fiesta.

Eigenlijk komen ze zelfs met zes nieuw Fiesta’s, want het 2017 model krijgt een aantal verschillende uitvoeringen: de Titanium, Trend, ST-Line, Vignale, Active en ST. Elke uitvoering heeft zijn eigen smoel en richt zich op een ander publiek. Zo is de ST-line een sportieve variant, richt de Vignale zich meer op luxe en is de Active een wat hogere crossover.

Op de Active en de 200pk sterke ST moeten we in Nederland nog wat langer wachten, maar de Titanium en Trend kun je nu al in de showroom aanschouwen. Ook de ST-Line en Vignale zijn vanaf oktober in Nederland verkrijgbaar. Wij probeerden alvast een aantal versies voor je uit om te zien of de nieuwe Fiesta een waardig opvolger gaat worden.

Het testen van een auto doe je natuurlijk niet in de overvolle randstad, maar op een zonovergoten locatie en op een weg die door een prachtig heuvellandschap kronkelt. Daarom vloog Ford ons naar de Spaanse stad Valladolid, waar bij aankomst de Titanium, ST-Line en Vignale versies voor ons opgesteld stonden. Klaar om de Spaanse wegen mee onveilig te maken.

Wat is er veranderd?

Bij het instappen valt meteen op dat het interieur flink is aangepakt. Waar vorige versies van de Fiesta nog wel eens kritiek kregen op hun ‘plastic’ interieur, is dat anno 2017 niet meer het geval. Dankzij het gebruik van hoogwaardige materialen en een mooie afwerking heeft Ford op dit gebied echt een stap gezet. Zeker bij de luxere varianten ziet alles er een stuk gelikter uit.

De middenconsole is vanaf nu ook voorzien van een 8 inch touchscreen. Hierdoor zijn veel knoppen overbodig geworden en is het dashboard een stuk overzichtelijker dan voorheen. Het scherm geeft je toegang tot het navigatiesysteem, mediaspeler en verschillende apps. Dankzij de integratie van Apple Carplay en Android Auto kun je gemakkelijk je smartphone koppelen met de Ford Fiesta.

Zo komen we ook bij een optie die voor iedere muziekliefhebber onmisbaar is. Voor 900 euro krijg je het Navigation Pack met B&O play en daarbij horen speakers van Bang en Olufsen. Het tien speakers tellende geluidssysteem zou moeten zorgen voor geluidskwaliteit waar veel auto’s in dit segment niet aan kunnen tippen. Dat hebben we getest met de meest uiteenlopende Spotify-lijsten, maar er is geen woord van gelogen. Het geluid is mooi helder en de bass was verrassend diep.

Opties en extra’s

Met zes modellen is er al behoorlijk veel te kiezen, maar dankzij een lange lijst aan opties heb je ook binnen de verschillende versies de nodige keuze. Denk aan stoel-en stuurverwarming, adaptive cruise control, automatisch inparkeerfunctie, lane keeping aid, traffic sign recognition, automatisch grootlicht en ga zo maar door. Stuk voor stuk opties die veel auto’s in dit segment niet hebben.

Al deze opties maken het rijden nog gemakkelijk, maar ook veiliger. Wie wil, kan de nieuwe Fiesta namelijk uitrusten met twee camera’s, drie radars en wel twaalf sensoren. Hierdoor weet de Fiesta altijd wat er in zijn omgeving gebeurt en laat je bijvoorbeeld weten als er iemand in je dode hoek zit. De nieuwe Fiesta is zelfs in staat om zelf te remmen in gevaarlijke situaties. Gelukkig hebben we deze functie tijdens onze testrit niet nodig gehad, maar het is goed dat deze aanwezig is. Voorkomen is nu eenmaal beter dan genezen.

Wat is er hetzelfde gebleven?

De Ford Fiesta stond altijd al bekend om zijn uitmuntende rijgedrag en ook de nieuwe versie is een genot om te rijden. Of je nu lekker comfortabel een stukje wilt toeren of liever vol gas de bochten inknalt, het kan allemaal. Dankzij de stuurbekrachtiging die zich automatisch aanpast, voelt de auto goed aan bij alle snelheden en omstandigheden.

Een andere toevoeging die het rijgedrag nog beter maakt is de Electronic Torque Vectoring Control. Deze techniek zorgt ervoor dat in het een bocht het binnenste wiel wordt afgeremd. Je voelt het niet meteen, maar het zorgt wel voor aanzienlijk meer grip. We hebben geen moment last gehad van overstuur of onderstuur, en geloof ons: we hebben echt ons best gedaan.

Nog leuker wordt het wanneer je in de ST-Line stapt. De variant die wij hebben kunnen testen (met een 1.0 Ecoboost motor die 140pk levert) komt helaas voorlopig nog niet naar Nederland, maar er komt wel een 100pk variant. De ST-Line ziet er niet alleen van binnen en buiten sportiever uit, maar rijdt ook anders. Hij ligt een centimeter lager, de vering is wat stijver en de ESP is anders afgesteld. Als je net als ons van sportief rijden houdt, dan is dit de versie die je moet hebben.

Goed is nog beter geworden

De nieuwe Fiesta is dus flinke stap vooruit op een auto die al goed was. De oude minpunten zijn aangepakt en de sterke kanten komen nu nog beter naar voren. Door de verschillende versies en alle opties is er altijd een Fiesta die bij je past. Ford is er daardoor in geslaagd om een auto te bouwen die veel mensen zal aanspreken.

Nog meer weten over de nieuwe Ford Fiesta? Ga dan naar de website van Ford. Wil je weten of de Fiesta 2017 in je budget past? Klik dan hier voor de prijslijst.

De prijzen van de ST-Line en Vignale staat nog niet op de prijslijst. Deze versies komen namelijk pas in oktober naar Nederland, maar we hebben al wel de vanafprijs voor je. De goedkoopste ST-Line gaat 18.795,- euro kosten (100pk EcoBoost 5-deurs) en het instapmodel Vignale rij je vanaf 22.045,- euro (125pk EcoBoost 5-deurs).

14-07-2017 - Thomas Aalderink