Redactie
Redactie Cars 19 okt 2017

Wat moet je nu vinden van de Ford Edge Vignale? (Wij zochten het uit)

Ford heeft een prima reputatie. Het merk is goed vertegenwoordigd in volumesegmenten. Met de Fiesta, Focus en Mondeo blazen de Duitsers een flinke pot mee in de belangrijkste prijsklassen. Maar Ford en high end? Mwah, die connectie maken de meeste mensen nog niet. De Ford Edge Vignale moet daar verandering in brengen.

“Global Ford”

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: dit is geen Amerikaanse Ford die een beetje is omgebouwd om min of meer aan de Europese smaak te voldoen. In Duitsland weet men immers wel dat wat in de VS werkt, hier zeker niet altijd aanslaat. Deze Edge is een “global Ford”, eentje die over de hele wereld zijn mannetje moet staan.

High-end statement

Dat neemt natuurlijk niet weg dat het in ons land een beetje een vreemde snuiter is voor mensen die bekend zijn met de modellen van het merk. Wij reden dan ook meteen de vreemdste snuiter: de Ford Edge Vignale. Op de Mustang (en natuurlijk de GT) na, kun je dit model zien als de meest high-end auto die Ford te bieden heeft. Dan denk je: high end, da’s vast ook een high price. Bingo. Maar liefst 71k dien je af te tikken voor deze cross-over. Dik zeventigduizend euro voor een Ford die geen Mustang heet? Slik!

Om meteen wat duiding te geven aan de bedoelingen die Ford heeft met deze auto: het is hen niet om de enorme volumes te doen. Die pakken ze wel met de Fiesta, Focus, Mondeo en alle modellen daar omheen. De Ford Edge Vignale maakt een duidelijk statement. Met deze auto zegt men eigenlijk: dit is gewoon de beste wagen die wij kunnen bouwen.

Waarom een Ford Edge Vignale?

Dit alles maakt de Ford Edge Vignale per definitie interessant: een model dat je niet gewend bent van deze fabrikant, een prijs die je niet gewend bent van deze fabrikant én een soort carte blanche missie. Waarom zou je een Edge kopen als je voor hetzelfde geld, of zelfs nog minder, ook een Audi Q5 of BMW X3 kunt rijden, om maar even wat lekkers te noemen. Met precies die vraag in gedachte stapten wij in deze bijzondere wagen.

Wil je van een auto als deze een succes maken, dan moet je natuurlijk zorgen dat-ie er voornaam uitziet. Dat is gelukt. De Ford Edge Vignale is een head turner. De auto oogt statig en imposant. Men kijkt ernaar om. Het feit dat relatief weinig mensen de auto zullen kunnen benoemen, maakt ‘m voor sommigen misschien nog interessanter. Je rijdt echt wat anders.

Een probleempje

Ford heeft natuurlijk ook zijn best gedaan om het interieur van de Edge op smaak te brengen. Dat is ten dele gelukt. Geslaagd zijn de fraaie materialen. Alles wat je ziet en aanraakt is mooi en goed afgewerkt en waar mogelijk voorzien van leer. Daarentegen: je herkent het interieur eenvoudig als een Ford. Daar schuilt voor sommigen misschien een probleem. De interieurs van alle Audi’s lijken ook op elkaar. Evenals die van alle BMW’s. Maar bij die modellen is men gewend aan premium all over.

Dat je een deel van de vormgeving van een Focus terugziet in het interieur van een Edge, zorgt voor een wat mindere perceptie. Het is niet helemaal eerlijk om de Edge op die manier te beoordelen, maar het kan nu eenmaal meespelen. Maar, no worries: deze Ford ziet er ook van binnen gewoon fraai uit.

Royale jongen

De Ford Edge Vignale is een volle klap groter dan een Audi Q5 of BMW X3. Je krijgt dus een heleboel auto voor je geld in termen van ruimte. Hier kunnen we kort over zijn: dit is een bijzonder royale jongen, zowel qua zitruimte als qua bagageruimte.

Dat rijdt goed!

In onze mening is Ford een behoorlijke overperformer als het aankomt op rij-eigenschappen. Van de Fiesta tot de Galaxy: alle modellen van het merk met het blauwe logo behoren tot de top van hun respectievelijke klassen als het op rij-eigenschappen aankomt. En voila: daar komt één van de sterke punten van de Edge om de hoek kijken. Het ruim 1.800 kilo zware gevaarte stuurt snaarstrak, rijdt communicatief en het onderstel is perfect in balans. Het zou te ver gaan om een auto als deze als ‘lichtvoetig’ te bestempelen, maar Ford heeft puik werk geleverd: de Edge is comfortabel, maar niet saai en gevoelig genoeg.

Krachtig….. maar niet snel

De Ford Edge Vignale overtuigt met zijn techniek. Op meerdere vlakken. De 2.0 TDCi bi-turbo dieselmotor levert 210 pk en 450 Nm. Lang niet slecht voor een tweelitertje. Het is een uitermate verfijnde en verrassend zuinige machine. Krachtig, soepel, maar hij maakt de Edge niet snel. Vlot, jazeker, maar van een auto met deze prijs verwacht je misschien net iets meer dan een top van 211 km/u en een sprint van 0-100 km/u in 9,4 seconden. BMW levert voor ongeveer hetzelfde geld een veel rappere 265 pk sterke diesel. De Audi Q3 heeft minder vermogen (190 pk), maar is desondanks vlotter dan de Ford (218 km/u, 0-100 km/u in 7,9 seconden). De Ford is heus geen trage jongen, maar wij hadden iets meer verwacht.

De reden dat de auto misschien iets minder rap is dan wij hoopten, is zijn automaat. Heb je een zware rechtervoet, dan twijfelt deze een beetje. Daarentegen: hij schakelt boterzacht. Je voelt en hoort de verzetswisselingen vrijwel niet. Alles bij elkaar opgeteld is de Ford Edge Vignale (die in ons land alleen als diesel leverbaar is) vooral een comfortabele cruiser.

Wat dan? Alles

Maar nog even over de techniek. Mocht je ons vragen: wat zit er eigenlijk op? Dan luidt ons antwoord: alles. Okay, behalve stoelmassage, maar dat staat ook gewoon op de optielijst. Verder zat alles wat je wel en niet nodig had (maar wat wel leuk is om te hebben) op “onze” Edge. De techniek werkt subliem. Zo is de adaptieve cruise controle misschien wel de beste die wij tot op heden hebben getest. Hij schat situaties goed in en anticipeert scherp maar vloeiend. Samen met een actieve rijbaan-assistent, dode hoekwaarschuwing én de automaat, zorgt dit dat ervoor dat je grote stukken eigenlijk semi-autonoom rijdt. Heerlijk.

Interface is bijna perfect. Bijna

Ford heeft ook bijzonder veel werk gemaakt van de interface van het instrumentenpaneel. Je hebt even wat tijd nodig om alles uit te vogelen en in te stellen, maar je kunt het paneel (bijna) helemaal naar eigen smaak samenstellen. Complimenten. Techniek en interface werken uitmuntend samen en wij zijn bijna geneigd om er het label ‘perfect’ op te plakken…. ware het niet dat je helemaal krankjorum wordt van al het geknipper. Hoe meer systemen je aanzet, hoe meer controlelampjes er gaan knipperen of oplichten. Het leidde ons te veel af tijdens het rijden en doet afbreuk aan de serene rust die binnen in de auto heerst.

Waarom dan een Ford Edge Vignale?

Terug naar de hamvraag: waarom zou je voor het geld van een X3 of Q5 (of dus zelfs nog ietsje meer) in een Ford Edge stappen? Het eenvoudige antwoord luidt: omdat je iets anders wilt. De Ford Edge Vignale is een onderscheidende verschijning die je, in tegenstelling tot veel van zijn concurrenten, niet op elke parkeerplaats ziet staan. Ben je imagogevoelig, dan laat je deze auto misschien aan je voorbij gaan. Dit is dan ook de grootste uitdaging voor Ford. Kan imago je geen bal schelen, dan is de Ford Edge Vignale gewoon een hele goede, ruime (en in onze mening mooie) crossover die vooral op het gebied van uitrusting en rij-eigenschappen imponeert.

Reageer op artikel:
Wat moet je nu vinden van de Ford Edge Vignale? (Wij zochten het uit)
Sluiten