Redactie
Redactie Life 4 sep 2017

Tof idee: Flowerplugs beschermen je gehoor én het milieu

Het idee is eenvoudig: je gebruikt de Flowerplugs om je gehoor te beschermen tijdens festivals. Klaar met feesten? Laat ze simpelweg achter in de natuur. De gebruikte oordopjes zijn biologisch afbreekbaar en bevatten plantenzaadjes naar eigen keuze. Uit jouw Flowerplug groeien dus uiteindelijk bloemen of plantjes. 

Hoe kom je op zo’n bijzonder idee? En hoe verwerk je een idee tot een concreet product? We vragen het Koen Brouwer, die zich samen met zijn compagnon Quinten Huigen mag kronen tot de koningen van de Nederlandse oordoppen-business.

Dit duo is namelijk ook het brein achter de betaalbare Thunderplugs en de meer high-end Knops. Met Flowerplugs hopen ze een nieuwe weg in te slaan. De eerste meters hebben ze inmiddels gereden tijdens de Pitch and Ride-wedstrijd, die ze met vlag en wimpel wisten te winnen. Koen mocht na de intense finale op het circuit van Zandvoort met tienduizend euro startkapitaal op zak in de nieuwe SEAT Ibiza naar huis vertrekken.

Gefeliciteerd met jullie winst bij Pitch and Ride! Hoe verliep de finale?
“Thanks! Toen ik op het circuit van Zandvoort stond, had ik wel iets van: ‘Wow, wat gaan we allemaal doen?’ Ik moest in een soort van racewagen zitten waarmee we op het circuit gingen rijden, dus dat was heel tof. Ik vind het vooral heel vet dat de jury gelooft in mijn idee, dat is waar het om draait uiteindelijk.”

Wanneer had jij eigenlijk zelf door dat je goud in handen had?
“Ik ben al zes jaar ondernemer, dus dit is niet het eerste idee dat we hebben bedacht. Volgens mij is dit al idee nummer zes. We hebben ook al een aantal andere mooie bedrijven uit de grond gestampt. Toen we dit idee kregen, wisten we meteen dat het een topidee was. Daar heb ik geen moment aan getwijfeld.”

Je hebt een idee, maar wat doe je dan? Wat is jullie plan van aanpak geweest, van idee tot product?
“We hebben stap voor stap gezocht naar de juiste mensen om ons heen. Dat kost veel tijd en daarom moet je die tijd ook nemen; wij zijn al twee jaar bezig met dit project. Ik ben zelf bijvoorbeeld geen chemicus, dus moeten we iemand vinden die het schuim kan maken dat lekker zit, maar ook nog eens biologisch afbreekbaar is. Om iets als dit te laten slagen, heb je gewoon goede samenwerkingen nodig. Het is technisch best een moeilijk geval.”

Hoe staat het er wat dat betreft voor bij jullie?
“Op zich gaat het heel goed, de eerste samples zijn al gemaakt. Maar dit is iets dat echt uitgevonden moet worden, dus is het lastig inschatten waar we precies staan en hoe lang het nog exact duurt tot het allemaal klaar is. We hopen het deze winter af te krijgen, zodat we het volgend festivalseizoen overal liggen. Het product moet wel een tien zijn, met een acht neem ik geen genoegen. Er zijn denk ik al zo’n dertig festivals die hebben aangegeven dat ze het een topidee vinden.”

“Wij wilden goeie oordoppen op de markt brengen voor de prijs van een biertje”

Naast Flowerplugs ben je ook een van de personen achter Thunderplugs en Knops. Wat heb je met oordopjes en hoe ben je in deze business terecht gekomen?
“Quinten en ik zijn muzikanten, we hebben conservatorium gestudeerd. We merkten dat alle muzikanten tijdens optredens wel oordoppen droegen om hun gehoor te beschermen, maar de bezoekers niet. Dit is raar, omdat zij vaak met nog meer decibellen te maken krijgen. Wij wilden goeie oordoppen op de markt brengen voor de prijs van een biertje en dat is Thunderplugs geworden. We merkten later dat er ook veel mensen naar premium producten zochten en toen zijn we met Knops gekomen. Nu is de volgende stap een oordop waarbij we iets bijdragen aan de natuur, en dat wordt Flowerplugs.”

“Kom met een idee waar jij echt in gelooft, dan kun je het ook veel makkelijker overbrengen.”

Uit de oordoppen komen bloemen of planten. Zijn de eigenaren van de grond waar de festivals worden gehouden wel blij met de zaden die in de grond eindigen?
“Het is belangrijk dat we rekening houden met de plaatselijke fauna. Nou zal het in Nederland niet veel verschillen, maar als we bijvoorbeeld gaan leveren aan Brazilië, moeten we dat goed checken. Er zijn wel planten die altijd een toegevoegde waarde hebben voor de natuur, zoals bepaalde bloemen die de bijen helpen. Daar zijn we nu vooral mee bezig.”

Wat zijn de valkuilen waar je tegenaan loopt?
“Productie. Het kost heel veel geld om de oordoppen te ontwikkelen en om dadelijk alles voor te moeten schieten, dus ook liquiditeit.”

Terug naar de pitch tijdens Pitch and Ride. Hoe heb jij je voorbereid op de één kilometer durende pitch en op de finale?
“Nauwelijks, eigenlijk. Ik wilde gewoon mijn idee vertellen en probeerde het verder een beetje over me heen te laten komen.”

Wat zou je anderen aanraden als ze een pitch moeten doen?
“Kom met een idee waar jij echt in gelooft, dan kun je het ook veel makkelijker overbrengen.”

Met Pitch and Ride maak je in ieder geval een grote stap. Wat betekent dat voor het bedrijf?
“Een heel mooie injectie, omdat we graag zo snel mogelijk verder willen. Het (start)kapitaal van tienduizend euro kunnen we goed gebruiken voor de productie. Dus dat is zeker een mooie stap voor ons bedrijf.”

Hoe heb je het hele project ervaren?
“Ja, top. Heel vet. Het idee is heel interessant en het is natuurlijk fantastisch om in zo’n wagen over een circuit te knallen. Dat we hebben gewonnen, maakt het allemaal nog mooier.”

Hoe was de finale? 
“Ja, dat was vet. Ik zat in een SEAT Ibiza en ineens stapte er een coureur in. Hij ging dus, met mij ernaast, een heel heftig parcours afrijden. Achteruit, links, rechts, zwalken, snel, vol op de rem, noem maar op. In die tijd moest ik dus de Flowerplugs pitchen.”

Dus weer opnieuw je idee pitchen?
“Ja, alleen dit keer wel onder wat extremere omstandigheden, haha. Dat ging zo snel, echt heel vet om een keer mee te maken. Ik had zoiets nog nooit gedaan.”

Wat is jullie toekomstvisie voor dit product?
“We hopen de bekende “schuimplug” met onze doppen te kunnen vervangen, die zorgen namelijk voor tonnen afval wereldwijd. We zullen proberen qua prijs zo dicht mogelijk in de buurt te komen van deze plug, waardoor er geen reden is om geen Flowerplugs te kopen.”

“Hard werken, samenwerken en geduld is de sleutel naar succes”

Wat heb je nu nog nodig om succesvol te worden?
“Geld, tijd en geluk. We hopen dat we zo snel mogelijk een werkend product hebben dat aan al onze (hoge) eisen voldoet. Het mag geen negen zijn, het moet echt een tien worden. En daar hebben we ook een beetje geluk voor nodig.”

Wat maakt volgens jullie een goede en gezonde onderneming?
Hard werken, samenwerken en geduld. Ik doe alles samen met mijn compagnon Quinten Huigen, waardoor het ondernemen veel leuker en intenser wordt. Als het minder gaat, pak je het samen op en bij succes deel je de blijdschap. Hard werken is een must, niks gaat vanzelf helaas. En geduld heb je nodig, omdat het altijd langer duurt dan je hoopte.”

Wat zou je anderen aanraden die met een goed idee rondlopen, maar niet tot uitvoering overgaan?
“Gewoon beginnen. Veel ideeën stranden bij de start, maar je moet ergens de eerste stap zetten. Een goed idee is een goed idee, dus dat heeft altijd een kans van slagen.”

In samenwerking met SEAT

Reageer op artikel:
Tof idee: Flowerplugs beschermen je gehoor én het milieu
Sluiten