Pim Jansen
Pim Jansen Auto's & Motoren 23 apr 2021
Leestijd: 4 minuten

Ferrari onthult limited edition V12 met meer vermogen dan ooit

Ferrari heeft een nieuwe limited edition onthuld, en die is om van te smullen. Maak kennis met deze nieuw V12, gebaseerd op de 812 Superfast.

Het gaat vooralsnog vooral om de beelden van nieuwste gelimiteerde speciale serie, in aanloop naar de officiële wereldpremière, die op 5 mei om 14.30 uur live wordt uitgezonden op social media.

Ferrari Limited Edition V12

Het nieuwe model is de ultieme expressie van Ferrari’s visie op een extreme berlinetta met een voorin geplaatste motor. Daarbij zijn de kenmerken van de 812 Superfast (en de voorgangers) aangescherpt tot een niveau dat nog niet eerder is vertoond. Het resultaat is een auto die de ruim 70 jaar ervaring van de fabrikant op de wereldwijde circuits belichaamt, voortbouwend op het volbloed sportwagen-DNA om een perfecte match van prestaties, vorm en functie te creëren. Het model is bedoeld voor gepassioneerde verzamelaars en connaisseurs en beschikt over tal van compromisloze technologische oplossingen om ongeëvenaard rijplezier te garanderen.

Zoals je bij Ferrari gewend bent, is het meest opvallende kenmerk het hart van de auto. In het geval van deze V12 limited edition is dat de nieuwste evolutie van de legendarische 65° V12-motor uit Maranello. Deze heeft meer vermogen dan een Ferrari-motor in een straatauto ooit heeft gehad. Namelijk 830 pk bij een toerental van 9.500 tpm, opnieuw de hoogste waarde van alle verbrandingsmotoren van Ferrari. Het gebruik van state-of-the-art materialen, de doorontwikkeling van veel van de belangrijkste onderdelen van de motor, een nieuw kleptimingmechanisme en een nieuw uitlaatsysteem zijn slechts enkele van de technische oplossingen die de Ferrari-motor in staat stellen om prestaties te leveren die ongekend zijn in het V12-segment.

Lichter dan de 812 Superfast

De ongefilterde en tegelijkertijd brute vermogensafgifte wordt gekoppeld aan een toonaangevende dynamiek. De meest opvallende oplossing is de toepassing van onafhankelijke besturing op alle vier de wielen. Dit vergroot het gevoel van wendbaarheid en precisie in bochten en zorgt voor ongeëvenaarde reacties op stuurinput. Een andere opmerkelijke technische prestatie is het ontwikkelingswerk dat is verricht om het totale gewicht van deze Ferrari te verlagen ten opzichte van de 812 Superfast. Dit werd met name bereikt door veelvuldig gebruik te maken van koolstofvezel, zowel aan de buitenkant als in het interieur. Tot slot debuteert in het nieuwe model versie 7.0 van het befaamde voertuigdynamieksysteem Side Slip Control.

ferrari limited edition v12, 812 superfast, aluminum

Eén van de meest opvallende aspecten van deze limited edition V12 is het diepgaande aerodynamisch onderzoek dat voorafging aan de modificaties die aan de buitenzijde zijn doorgevoerd. In nauwe samenwerking met het Ferrari Styling Centre hebben de aerodynamica-experts extreme oplossingen gekozen met designfeatures die ongekend zijn voor een auto met straathomologatie. De aerodynamische maatregelen waren gericht op het maximaliseren van de downforce-niveaus. Elke aanpassing – van de nieuwe luchtinlaten in het front, de diffuser achter en de uitlaatconfiguratie tot aan het gepatenteerde ontwerp van de achterzijde die nu is voorzien van vortex-generatoren – is een getrouwe uitdrukking van Ferrari’s filosofie dat vorm altijd functie moet volgen.

Nieuw design

Qua design heeft deze nieuwe speciale serie een sterke persoonlijkheid, die het model aanzienlijk onderscheidt van de 812 Superfast. Ferrari realiseerde dit door de keuze voor designthema’s die het ontwerp en de dynamiek van de 812 Superfast naar een nog hoger plan brengen, en het sportieve karakter naar nieuwe hoogten stuwen. Een voorbeeld hiervan is het besluit om de glazen achterruit te vervangen door een aluminium structuur uit één stuk. De vortex-generatoren verbeteren de aerodynamische efficiëntie van de auto, maar de gekozen designoplossing, die volledig is geïntegreerd met het dak, creëert tegelijkertijd een ruggengraateffect dat de sculpturale vormen van de auto onderstreept.

ferrari limited edition v12, 812 superfast, aluminum

Samen met het koolstofvezelprofiel, dat de motorkap doorkruist, verandert dit stijlkenmerk de algemene perceptie van de volumes van de auto. De motorkap lijkt korter, wat de breedte van de auto benadrukt. En de achterzijde heeft nu een krachtigere fastback-look, waardoor het model compacter en competitiever lijkt. Ondanks dat hij het silhouet, de proporties en de balans met de 812 Superfast deelt. Zelfs de achterspoiler ziet er nu imposanter uit: hij is hoger, maar door het specifieke design oogt de achterzijde ook heel breed, bijna horizontaal.

Interieur

De vormgeving van het interieur van deze limited edition Ferrari komt sterk overeen met die van de 812 Superfast. Dit met behoud van de belangrijkste interfaces en de oppervlakken van het dashboard en de portierpanelen, inclusief het kenmerkende diapason-motief. Samen met andere elementen van het interieur is het portierpaneel opnieuw ontworpen, om het gewicht te verminderen. In combinatie met de introductie van het H-patroon op de transmissietunnel geeft dit het interieur een sportievere, modernere uitstraling die het race-karakter van de auto weerspiegelt.

Meet specificaties volgen tijdens de première op 5 mei. Meer informatie vind je hier.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.