Feit of fabel: val je niet meer af omdat je lichaam in de spaarstand gaat?

Afvallen is niet gemakkelijk, anders zou iedereen er wel bij lopen met het lichaam van een adonis. Zo kan het gebeuren dat jouw strijd tegen de overtollige kilo’s na een voortvarend begin niet een simpele veldslag is geworden, maar meer lijkt op een Tachtigjarige Oorlog. De kentering komt erin en dit kan behoorlijk frusterend zijn. Hoe komt dit dan?

Nou, in ieder geval niet omdat jouw lichaam een ‘spaarstand’ heeft. De gedachte heerst dat na een langere periode in een calorietekort, het lichaam een energiebesparingsmodus aanzet en zo overschakelt op de spaarstand. Waar dit vandaan komt weten wij ook niet, maar het is pure kul.

Het kan inderdaad zo zijn dat je lichaam zich enigszins aanpast aan een calorietekort, waardoor het na verloop van tijd iets langer kan duren voordat streefgewicht wordt bereikt. Maar zolang je een calorietekort aanhoudt val je af. Extreem geval, maar denk maar eens aan mensen in hongersnood. Welnu, hoe komt het dan dat het na verloop van tijd lijkt alsof je niet meer afvalt? Waarom willen die laatste kilo’s er niet af? Waarom duurt het nog zo lang voordat de laatste Avengers in de bios draait? Op die eerste twee vragen gaan we je nu mogelijke antwoorden geven. En over Avengers… ja, weten wij veel? Daar gaat dit artikel toch ook niet over?

Afvallen: wijziging in je calorietekort

Kijk, het zit zo: ook in rust heeft ons lichaam gewoon energie nodig. Zelfs wanneer we de hele dag stil in bed zouden liggen, verbruikt het lichaam nog steeds energie om alle belangrijke processen in het lichaam draaiende te houden. Zowel de vetvrije massa als vetmassa dragen bij aan jouw energiebehoefte in rust. Wanneer je een hoger vetpercentage hebt, heb je dus een hogere energiebehoefte in rust.

Naarmate jouw vetpercentage daalt (omdat je zo lekker bezig bent in de gym én keuken), betekent dit automatisch dat jouw energiebehoefte in rust ook iets lager zal zijn. Dit kan automatisch ook betekenen dat het calorietekort dat jij eerste hanteerde naarmate je afvalt een steeds kleiner calorietekort wordt. Of, zelfs jouw onderhoudsniveau wordt. Met als gevolg dat je langzamer afvalt of op gewicht blijft. Je zal dus een nieuw calorietekort moeten berekenen.

Je beweegt minder dan eerst

Een andere factor waar je op moet letten is jouw activiteitenpatroon. Doordat je een calorietekort aanhoudt komt er minder energie binnen dan het lichaam gebruikt. Dat is de essentie van afvallen. Het kan zo zijn dat je minder energiek bent en hierdoor onbewust minder beweegt. Soms hebben we dat zelf niet eens door. Je gaat bijvoorbeeld sneller zitten om te rusten en wacht net even te lang tussen de setjes door in de gym. Je pakt de roltrap of lift. Of je kan net niet dat beetje extra geven tijdens het trainen. Alle beetjes bij elkaar kan dit een negatief effect hebben op jouw dagelijkse energiegebruik.

Kortom; het kan inderdaad zo zijn dat jouw resultaat stagneert, maar dit komt niet doordat jouw lichaam in een spaarstand verkeert. Het betekent simpelweg dat jij op dit moment geen calorietekort hanteert. Zo simpel kan het zijn en gelukkig is het ook zo simpel, want dit betekent dat je er wat aan kan doen.

Het kan komen doordat jij inmiddels al wat bent afgevallen en zo een lagere energiebehoefte in rust hebt of doordat je minder beweegt. Echter kan het ook simpelweg komen doordat jij (onbewust) teveel eet. Daarom geven wij als tip om weer even strak te zitten op jouw voeding en deze bijvoorbeeld te tracken. Of gooi het roer even helemaal om en probeer eens deze manier van afvallen waarbij je regelmatig vast.

Personal Body Plan

Reageer op artikel:
Feit of fabel: val je niet meer af omdat je lichaam in de spaarstand gaat?
Sluiten