Wheels

Faraday Future verbreekt record van Tesla tijdens Pikes Peak International Hill Climb

Faraday Future is lekker bezig

Faraday Future is druk bezig de laatste hand te leggen aan de luxe FF91 elektrische auto. Om de auto zo goed mogelijk te ontwikkelen wordt deze onderworpen aan allerlei testen. Naast de crashtests was één van de beproevingen het meedoen aan de 2017 Pikes Peak International Hill Climb. Ondanks technische problemen doorstond de Faraday Future FF91 de race kranig en zette zelfs een record neer.

Tijdens de Pikes Peak International Hill Climb moeten auto’s de berg Pikes Peak in Colorado overmeesteren en naar de top zien te komen. Hoewel de Faraday Future FF91 inderdaad de top bereikte, had bestuurder en hoofdingenieur Robin Shute onderweg wel  te maken met een klein technologisch probleem. Ondanks dat de auto hiervoor even stil moest worden gezet, verbrak Shute met een tijd van 11:25.082 wel het bestaande record met 20 seconden. Zuur voor Elon Musk, want de snelste tijd werd hiervoor neergezet met een Tesla Model S in 2016.

Deelnemende auto hoorde eigenlijk niet thuis binnen toebedeelde klasse

De elektrische Faraday Future deed mee in de klasse voor elektrische productie modellen. Blijkbaar kan dit begrip ruim geïnterpreteerd worden, aangezien er nog geen commerciële productie modellen van de FF91 zijn gemaakt. De auto die meedeed aan de race was een bèta prototype met 1.050 pk en was speciaal veiliger gemaakt om zonder ongelukken de berg op te komen. Zo waren de wielen en banden iets kleiner gemaakt.

Race heeft geholpen enkele problemen te identificeren

De Pikes Peak race heeft als test een paar probleemgebieden naar voren gebracht, welke aangepast zullen worden voor het uiteindelijke productiemodel. Zo waren er complicaties met de batterij. De voorbereidingen van de FF91 voor de race worden in beeld gebracht in een video serie. De video’s zijn te bekijken via het Youtube kanaal van Faraday Future.

In de tussentijd heeft de Tesla Model S wel weer een nieuw record behaald. Twee Belgische Tesla fans stapten in de Model S en reden vervolgens 23 uur en 45 minuten lang op één volle batterij. Hiermee vestigden ze een nieuw afstandsrecord van 902,1 kilometer.

Dit artikel verscheen al eerder op WANT.

16-07-2017 - Leroy van den Berg