Media 18 feb 2019 Jelle van Es

Far Cry New Dawn review: Smaakvol tussendoortje

Met Far Cry New Dawn krijgen we een jaar na de release van Far Cry 5 al een nieuw Far Cry-deel. Dit is echter wel een game die je moet zien als een soort van tussendoortje. De uitgever is daar zelf ook wel duidelijk in door de game voor een iets lagere prijs aan te bieden. Maar dat neemt niet weg dat ik toch behoorlijk wat lol heb gehad met het spelen van de game.

Far Cry New Dawn speelt zich een aantal jaar af na de gebeurtenissen van Far Cry 5. Er is een nucleaire oorlog uitgebroken en na een paar jaar komen zij die op tijd in de schuilkelders doken weer bovengronds uit. Zij proberen er het beste van te maken. Helaas voor de brave burgers zijn er ook een aantal bandieten die via geweld macht naar zich toe willen trekken. In die nieuwe wereld is het aan de speler om een thuisbasis op te bouwen en van daaruit de strijd aan gaan met hen die kwade bedoelingen hebben.

FAR CRY New Dawn Launch Trailer (2019)

Subscribe HERE and NOW ➜ https://www.youtube.com/channel/UC64oAui-2WN5vXC7hTKoLbg?sub_confirmation=1 The BEST GAMES are here ➜ https://www.youtube.com/playlist?list=PLPz96V2R2CSfmmDfnhOXBwBJebStox27B FAR CRY New Dawn Launch Trailer (2019) © 2019 – Ubisoft Subscribe now to GameNews to get the latest HD game trailer, hottest new gameplay, DLC & cinematic video on Game News Official.

Zelfde wereld, ander gevoel

Naast het feit dat de wereld er anders uitziet, de post-apocalyptische wereld heeft voor gemuteerde dieren gezorgd en de dorpjes die je kende uit Far Cry 5 zijn redelijk overhoop geblazen, is de gameplay ook anders. De game voelt iets meer aan als een RPG dan een shooter. Nog altijd zijn er diverse challenges in de game te vinden waar je bij het voltooien daarvan ervaringspunten krijgt en daarmee je vaardigheden kunt verbeteren. Daarbovenop brengt Far Cry New Dawn een licht RPG-systeem. In je thuisbasis kun je van alles en nog wat upgraden en op die manier beter te worden. Denk daarbij aan een workbench. Verbeter je deze en heb je genoeg voorwerpen in de game gevonden? Dan heb je de mogelijkheid om betere wapens te maken. Betere wapens leveren weer meer schade op wanneer je in een shootout met vijanden bent. De zwakke vijanden zijn met normale wapens geen probleem, maar zodra je te maken krijgt met elite-vijanden, dan zul je die echt een paar keer een headshot moeten geven voordat ze neergaan.

Far Cry New Dawn

Het fijne van dit systeem is dat alles wat je doet in de game bijdraagt aan het doel van jezelf verbeteren. Vijanden laten vaak bepaalde gear achter wanneer je ze afmaakt en wanneer je een bepaald gebouw tegenkomt, dan is er altijd wel iets te halen. Of je gaat jagen en ruilt de huiden en het vlees van de beesten die je af knalt voor gear om jezelf te verbeteren. Geen enkele minuut die je in de game doorbrengt voelt zodoende als verloren tijd aan.

Dat gezegd hebbende is het wel zo dat je de meeste tijd doorbrengt met de vele missies. In het hoofdverhaal krijg je te maken met de Highway Men, die onder de leiding staan van twee zusjes, die over lijken gaan. Het verhaal dat je daarin volgt is redelijk typisch voor een Far Cry-game. Je komt ze zo nu en dan tegen en gaat er dan mee de strijd aan. Het hoofdverhaal zelf is onderhoudend en houd je wat uren zoet. Daarnaast zijn er veel zij-activiteiten te vinden. Zo kun je personages rekruteren die vervolgens aan jouw zijde gaan strijden, ga je op zoek naar schatten of houd je de omgeving in de gaten en probeer je supplydrops van de vijand zo snel mogelijk te veroveren.

Je basis upgraden in Far Cry New Dawn

Om upgrades in je basis door te voeren heb je Ethanol tegen. De voornaamste manier om dit goedje te scoren is door outposts van de vijanden te veroveren. Wanneer je dat lukt, heb je de mogelijkheid om de zojuist veroverde basis te strippen en zo nog wat extra Ethanol te pakken. Wel geef je zo de vijand de mogelijkheid om de outpost weer in te nemen. Je kunt het geheel dan nog een keer veroveren, maar je krijgt dan wel te maken met meer en sterkere vijanden. Daar staat tegenover dat de beloning ook hoger is. De replaywaarde is op die manier lekker hoog en door de hoge uitdaging is het ook echt oprecht leuk om een outpost voor een tweede keer te veroveren.

Far Cry New Dawn

Toch kent de game een paar minpunten. Ten eerste is Far Cry New Dawn ten opzichte van Far Cry 5 behoorlijk meer van hetzelfde. Ondanks dat de ontwikkelaar veranderingen heeft doorgevoerd, is de manier hoe je missies voltooit om zo verder te gaan erg herkenbaar. Als je er in Far Cry 5 klaar mee was, dan moet je je afvragen of New Dawn bij je past. Wat ik echter vervelender vond, was de matige manier waarop je met auto’s en buggy’s rondrijdt. Het is allemaal behoorlijk onoverzichtelijk van uit een eerstepersoons perspectief en je ziet vaak niet helemaal goed waar je heen gaat. Het helpt daarbij niet dat de navigatie je soms een route opstuurt die erg omslachtig is en geen rekening houdt met een shortcut door een weiland.

Far Cry New Dawn

Dat gezegd hebbende is Far Cry New Dawn onderaan de streep goed aan te raden. De game kent genoeg toffe momenten en zeker wanneer je het samen met een vriend of vriendin coöperatief gaat spelen, zul je heel wat toffe shootouts mee maken. Far Cry New Dawn is nu beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.