We spraken game-ontwikkelaar Todd Howard over het baanbrekende ‘Fallout 76’

We beleven geen verkeerd gamejaar. De afgelopen maanden zijn we met verschillende topgames verwend en als we kijken naar het najaar, dan is dat lekker druk. Naast grote titels als Red Dead Redemption 2, Call of Duty Black Ops 4 en Battlefield V krijgen we ook Fallout 76.

Voor die game spraken we onlangs met Todd Howard tijdens het Gamelab-evenement in Barcelona. De veteraan in de gameswereld werkt al meer dan twintig jaar aan verschillende games voor uitgever Bethesda. Zo is hij verantwoordelijk geweest voor de verschillende Elder Scrolls-games, waaronder Morrowind, Oblivion en Skyrim. Ook heeft hij Fallout 3 en 4 als projecten overzien en nu ligt zijn focus op Fallout 76.

Todd Howard

Todd Howard over Fallout 76

We hebben een minuut of twintig met de beste man om de tafel gezeten. Daar waren twee dingen opvallend aan. Enerzijds was hij erg open en was geen enkele vraag hem te veel. Waar je bij andere interviews in de gameswereld nogal vaak een politiek correct antwoord krijgt, daar was Todd gewoon eerlijk. En daarmee komen we op het tweede punt. Bethesda weet dat ze met Fallout 76 zich begeven op glad ijs. Fallout 76 is namelijk een game die je online speelt. En daar komt een bepaalde techniek bij kijken. Howard en zijn team verwachten dan ook dat de game tijdens de lancering nog niet perfect is. Maar ze zullen er ook klaar voor zijn om alles zo snel en effectief mogelijk aan te passen.

Fallout 76

Ook is hij eerlijk dat de game niet gemaakt had kunnen worden zonder Battlecry. Dat is een game van een studio die nu Bethesda Austin heet en een tijd in ontwikkeling was. Het was een online team battle game, die je zou kunnen vergelijken met Overwatch. De game leek echter niet veel commerciële potentie, waardoor Bethesda besloot om dat project te stoppen. Het team werd toen eerst aan het werk gezet om de multiplayer van Doom te maken en daarna mocht men kijken of zij een prototype konden maken voor een online Fallout. Toen dat bleek te werken, werd de ontwikkeling van Fallout 76 in volle vaart gezet.

Hoewel Fallout 76 als online game heel anders is en het voor Todd Howard en zijn team echt een groot geval van omschakeling was, zijn er nog steeds belangrijke Fallout-elementen. Zo is er nog altijd een grote mainquest, kun je in de omgeving vrij rondlopen en daarbij bepaalde punten op de map tegenkomen en daar avonturen beleven en kun je levelen om jezelf te verbeteren. Het is wat anders, maar het is nog zeker een Fallout-game.

Fallout 76 in West-Virginia

De game neemt je overigens mee naar West-Virginia en speelt zich af zo’n twintig jaar nadat de nucleaire oorlog is uitgebroken. Het idee van de setting is dat alles wat groener is, maar ook een stuk rauwer, omdat de nucleaire bommen slechts twintig jaar geleden de wereld verwoestte. Ook is de map vier keer zo groot als die in Fallout 4, maar hoeven we volgens Howard niet vier keer zoveel content verwachten. Het is nu meer zo dat je een groter speelveld nodig hebt om niet altijd andere spelers tegen te komen.

Fallout 76

Met die andere spelers kun je overigens van alles doen. Je kunt samen een quest gaan ondernemen, er voor kiezen om te gaan ruilen, maar natuurlijk ook het vuur op elkaar openen. Als je een gevecht aangaat, dan kun je bepaalde beloningen verdienen, dus het is wel de moeite waard.

Fallout 76 belooft zodoende een mix te worden tussen een typisch Fallout-avontuur en de spanning van interactie met vreemde spelers. De game moet je een flinke tijd zoet houden en uiteindelijk moet je in de end-game content op zoek gaan naar lanceercodes voor een nuke. Door die op een bepaald gebied te richten, kun je daar tijdelijk speciale wapens en sterke vijanden tegenkomen.

Dit alles kun je vanaf 14 november doen, wanneer de game op de PlayStation 4, Xbox One en pc verschijnt. Wil je het volledige interview lezen zoals we dat met Howard puntsgewijs hadden? Dan verwijzen we jullie graag naar onze vrienden van Want.nl.

Reageer op artikel:
We spraken game-ontwikkelaar Todd Howard over het baanbrekende ‘Fallout 76’
Sluiten