Life

Facebook faalt keihard door ‘Facebook Stories’ door onze strot te duwen

Waarom Zuckerberg z'n arrogantie aan de kant moet zetten

Facebook is – ondanks boze tongen die soms anders beweren – nog altijd met lichtjaren afstand het grootste sociale medium in de wereld. Toch hebben Good Old Mark en zijn team een grote fout gemaakt: het van Snapchat gestolen Facebook Stories via verschillende platformen door onze strot duwen.

De kinderen van de digitale revolutie zijn snel en hebben een sterke sensor voor coolness. Snapchat wist in 2013 al haarfijn in te spelen op de behoeftes van jongeren door Snapchat Stories te introduceren. Het bedrijfje van de toen piepjonge Evan Spiegel ging door het dak. En dat beviel Zuckerberg voor geen meter.

De grootmacht in het magere lijfje besloot daarom de rekening van Facebook te plunderen om zijn concurrent eigen te maken. Keep your friends close, but keep your enemies closer. Een miljard bleek niet genoeg. Drie miljard ook niet. Spiegel liet zich niet uit het veld slaan door de torenhoge bedragen en de hete adem van Facebook. Vriendelijk bedankte hij voor het aanbod.

De stoom moet uit de oren van Zuckerberg zijn gekomen. Welke idioot slaat in godsnaam drie miljard euro af? Zittend op een enorme zak met geld besloot hij zijn marktaandeel te vergroten. Instagram was al in zijn handen, nu zou ook WhatsApp tot zijn portfolio gaan behoren. En die Spiegel, die zou nog spijt krijgen.

Stories, stories, stories

Eerst was Instagram aan de beurt om te worden voorzien van een letterlijke kopie van de Snapchat-functie. Er werd hier en daar wat kritiek geuit, maar spoedig verdwenen de boze stemmen in het enthousiaste geroep van gebruikers. Instagram was al een uitermate succesvol platform en met de toevoeging van Stories kwam het beste samen in een wereld. Of in één app eigenlijk. Een punt voor Zuckerberg, met een klein beetje valsspelen. Dat wel.

Daarna ging het fout. De topman ging naast zijn schoenen lopen en bedacht dat het een goed idee was om de Stories op al zijn platformen door te voeren. De waardeloze Messenger-app werd van de functie voorzien, net als de normale Facebook-app. Alsof het nog niet genoeg bleek, kreeg ook WhatsApp een Stories-functie waarmee de oude vertrouwde statussen verdwenen.

Dat laatste werd min of meer weer ongedaan gemaakt na veel klachten, maar de Stories bleven. Eenzaam wacht de opname-knop in alle drie de apps tot ‘ie eindelijk een keer gebruikt wordt. Want laten we eerlijk zijn: nie-mand in Nederland gebruikt de Stories in Facebook, Messenger en Whatsapp. En waarom zou je ook? Alsof twee platformen niet genoeg zijn om je dagelijkse gang van zaken te etaleren?

Andere functie

Wat Zuckerberg – in alle arrogantie – eveneens niet heeft begrepen, is het feit dat Facebook en WhatsApp een andere sociale functie hebben dan Snapchat en Instagram. Laatstgenoemde platformen zijn snel en hip. Ouders, tantes en oma’s schitteren veelal van afwezigheid. En dat is goed, want zij hoeven niet overal met hun neus tussen te zitten en te zien hoe jij met een liter fles Belvedere de stad onveilig maakt. En WhatsApp is om te chatten. Niks meer, niks minder.

In een hopeloze poging om Facebook Stories aantrekkelijker te maken, worden nu vergrijsde foto’s geplaatst van je vrienden. Zo lijkt het net alsof er wat leven in de brouwerij is. Een daad van wanhoop, waarmee Facebook des te meer aantoont het gevoel met de onderbuikgevoelens van jongeren kwijt te zijn. Daarom luidt ons advies: Zuckerberg, doe waar je goed in bent en stop met ordinair jatten. Dit advies is gratis, maar de volgende keer moeten we advieskosten in rekening brengen. Flapdrol.

22-05-2017 - Leroy van den Berg