Alrik de Jong
Alrik de Jong | LinkedIn Tech 18/09/2020

Slimme bril Facebook en Ray-Ban moet ‘Google Glass’ doen vergeten

Facebook en Ray-Ban gaan proberen wat Google met de Google Glass niet gelukt is: succesvol een slimme bril lanceren.

In 2012 werd de Google Glass aangekondigd, een bril die de wereld voor goed zou veranderen en mobiele telefoons overbodig zou maken. Het werd een van de grootste tech-flops uit de geschiedenis, mede doordat de bril er niet fashionable uitzag. Precies dat is de reden dat Facebook de samenwerking met Ray-Ban is aangegaan.

Facebook en Ray-Ban onthullen slimme bril

De Google Glass kreeg al snel een suf imago kreeg en werd in de volksmond omgedoopt tot ‘glassholes’ (een combinatie van glasses en asshole, red.). De slimme bril van Facebook en Ray-Ban moet juist een eyecatcher worden. Een tech-gadget waarmee je gezien wil worden, zoals de iPhone of een Apple Watch.

Over details en specificaties is nog niet veel bekend. Volgens The Verge beschikt de slimme bril van Facebook en Ray-Ban niet over augmented reality. Ook zou er geen geĂŻntegreerd display in zitten.

Het prototype van de bril heeft ingebouwde camera’s, microfoons, gps, bluetooth en wifi heeft. De gadget is voor een deel te bedienen met handgebaren, die door de camera’s worden herkend. Het prototype op dit moment getest door medewerkers van Facebook en partnerbedrijven. Volgend jaar weet je meer, want in 2021 moet de bril op markt komen.

De flop Google Glass

De Google Glass werd ingezet als een revolutie in de techwereld. De vervanger van jouw telefoon. Jouw tweede persoonlijkheid. Dit moest en zou een doorbraak worden, maar niemand wilde de hele dag een slimme bril op zijn hoofd. Lees hier meer over de tech-flop.

In het Aria-project van Facebook wordt wel gesproken over een slimme bril met AR. In hoeverre de Ray-Ban op dit project is geĂŻnspireerd, zal nog blijken.

😎 Check ook: De zonnebril van ‘The Dude’ uit Big Lebowski is opnieuw uitgebracht

Reageer op artikel:
Slimme bril Facebook en Ray-Ban moet ‘Google Glass’ doen vergeten
Sluiten