Jan de Raab
Jan de Raab Life 5 feb 2019

Facebook verdient nog altijd bakken met geld, ondanks een jaar vol schandalen

Als een onderneming wordt getroffen door een bijna onophoudelijke stroom aan schandalen en de CEO onder vuur komt te liggen in het Amerikaanse Congres, dan is de kans groot dat het einde verhaal is. Gen enkele investeerder zal zitten te wachten op nog meer schandalen, veelal is dat slecht voor de waarde van het bedrijf. Leuke theorie, maar die stelling gaat dus niet op voor Facebook. De onderneming van Mark Zuckerberg doet het bijzonder goed. Alle schandalen ten spijt blijven de adverteerders in grote getallen toestromen. Dat gegeven vraagt om een toelichting.

Willemijn van Dolen, hoogleraar marketing aan de UvA, weet het antwoord. “Facebook blijft voor marketeers een heel interessant kanaal.” Volgens van Dolen laten adverteerders zich niet door schandalen leiden. “Ze kijken naar twee dingen: of het aantal gebruikers terugloopt en of de mogelijkheden om potentiële klanten te bereiken kleiner worden.” Beide zaken zijn nu niet aan de orde.

Schandalen hebben geen impact

Het medium Facebook dwingt adverteerders namelijk om de traditionele maatstaven los te laten. Het aantal actieve gebruikers is namelijk veel belangrijker dan de schandalen. Facebook voorziet immers in een belangrijke behoefte: communicatie met anderen. “Je ziet dat in de loop van 2018 een kleine daling zat in het aantal actieve gebruikers in Europa. Die daling was aan het einde van het jaar weer weg. Het kan dus zijn dat mensen toen dachten ‘ik stop even met Facebook‘, maar dat ze daarna toch weer terugvallen in hun oude gewoonte.” Voor adverteerders is die ontwikkeling een positief signaal. Met blijft het platform ondanks de vele schandalen en de vragen omtrent privacy gewoon trouw.

Tien miljoen Nederlanders op Facebook

Die eerder genoemde daling van het aantal actieve gebruikers was ook in Nederland merkbaar. In 2018 waren er ruim 640.000 Nederlanders die Facebook gedag zeiden. Dat lijkt heel wat. Toch is die invloed vrij beperkt, er zijn namelijk nog steeds zo’n 10 miljoen Nederlandse gebruikers.  “Maar als je kijkt naar het aantal gebruikers in Nederland kijkt, blijft Facebook een heel belangrijke plek om aanwezig te zijn.”

Facebook is zelf echter vastbesloten om het verleden achter zich te laten. “De laatste anderhalf jaar hebben we onze energie gestopt in de veiligheid van ons platform”, aldus Zuckerberg in een toelichting. “Dit jaar willen we nieuwe ervaringen gaan bieden.” Zo noemt hij het aanpakken van “grote sociale kwesties” een eerste prioriteit. Zuckerberg refereert dan aan de inmenging bij verkiezingen via Facebook. De boodschap is dus duidelijk: Facebook is klaar met het ‘rampjaar’ 2018. “We hebben fundamenteel veranderd hoe we in ons bedrijf werken”, aldus de topman.

Schandalen rond Facebook

Facebook kan dan wel de wens hebben om niet betrokken te raken bij nog meer schandalen, het eind is echter verre van in zicht. Onlangs bleek dat Facebook tieners had betaald om een app te gebruiken zodat het techbdrijf toegang kreeg tot alle gegevens van de tieners. Als vergoeding kreeg men het formidabele bedrag van maar liefst 20 dollar per maand. Er werd hen ook een beloning in het vooruitzicht gesteld als ze hun vrienden zover kregen om de app te downloaden.

Natuurlijk zijn dergelijke praktijken ethisch onverantwoord, maar Facebook kwam al snel met een verklaring om het beleid goed te praten. Zo zou men toestemming hebben gekregen van de jongeren, bovendien zou het gaan om slechts een zeer beperkt aantal gebruikers. De critici stellen echter dat de volledige omvang van de data-verzamelwoede niet duidelijk is gecommuniceerd met de gebruikers van de bewuste app.

Facebook ‘koopt’ de eigen doelgroep

Je kunt je natuurlijk gaan afvragen welk belang Facebook heeft om dergelijke data te verzamelen. Het antwoord is vrij eenvoudig: Facebook wil graag weten welke apps populair zijn onder jongeren. Die generatie is immers belangrijk als doelgroep voor adverteerders. Nu blijkt dat veel jonge gebruikers het netwerk de rug toe keren is het tijd voor actie. Voor Facebook is het belangrijk te weten welke apps wel worden gebruikt. Zo kan men dergelijke apps opkopen en kan de doelgroep als nog worden bereikt.

NOS

Reageer op artikel:
Facebook verdient nog altijd bakken met geld, ondanks een jaar vol schandalen
Sluiten