Life 14 mrt 2019 Jan de Raab

‘Facebook zoals je het nu kent, bestaat straks niet meer’

Facebook gaat volgens Mark Zuckerberg veranderen. Discussies vinden niet meer openbaar plaats, maar in kleine groepen en berichten van gebruikers worden niet langer tot in lengte der dagen bewaard. Dat social media kanalen als Facebook, Instagram en Twitter er over pakweg vijf jaar anders uit zullen zien, daar twijfelt niemand aan. Of Zuckerberg ook echt meent wat hij zegt en in feite het einde van Facebook heeft aangekondigd, is nog maar de vraag.

De wereld verandert, dus Facebook ook

De mens is in de beleving van de Facebook-CEO het internet anders gaan gebruiken. We delen info niet langer massaal, maar in beperkte groepen en in de toekomst worden dat kleine kringetjes. Facebook moet daar op inspelen en dus moet alles anders gaan worden. Facebook 2.0 wordt volgens hem een mix van WhatsApp en Snapchat.

De vraag die dan gelijk komt opzetten is of dit niet een goedkoop rookgordijn is om de aandacht af te leiden van de vele privacy-vraagstukken of zit er een kern van waarheid in en gaat Facebook ook inderdaad veranderen. Dat laatste zou niet zo heel vreemd zijn, sterker nog, een aantal niet onbelangrijke argumenten pleiten daar juist voor.

Reden 1: Facebook kampt met een dalend aantal gebruikers

Het is geen geheim dat Facebook niet meer zo populair is als eerst. In opkomende economieën is er nog wel sprake van een groei, maar die is zeker niet meer zo gestaag als voorheen. In de westerse landen is er juist sprake van een afnemende interesse in Facebook. Het medium heeft voor velen afgedaan, de echte diepgaande communicatie vindt al lang niet meer op Facebook plaats. Met name de talloze privacy schandalen spelen het platform parten, daarnaast zijn de meeste gebruikers uitgekeken op het algoritme dat bepaalt wat we wel of juist niet voorgeschoteld krijgen.

Reden 2: Het internet verandert

Net als alles om ons heen, verandert ook het internet. De smartphone is het apparaat dat we bij voorkeur gebruiken en dus zijn al die apps reuze handig. Voor Twitter gebruiken we een app, net als voor Instagram en onze bankzaken regelen we ook via, juist, de app. Dat de manier waarop we gebruik maken van internet verandert, is dus logisch en het is niet geheel uitgesloten dat we ook nu aan de vooravond van een volgende (grote) stap staan.

Li Yuan on Twitter

Any Chinese would recognize Zuckerberg’s vision for FB: a private messaging platform for many other services, incld calls, groups, businesses, payments & commerce. It’s literally a description of WeChat. What does FB need to do to emulate WeChat?from me https://t.co/ZAOndcjyvN

Het verdienmodel

In dat geval zou een verandering voor Facebook funest kunnen zijn. In ieder geval voor het verdienmodel. De onderneming haalt nu nagenoeg al zijn inkomsten uit advertenties. Dat verdienmodel moet dus op schop bij een ingrijpende verandering. De geschiedenis leert ons dat het inspelen op aankomende veranderingen essentieel is om te overleven. Zo bleef IBM te lang vasthouden aan mainframes waardoor Microsoft de markt voor PC’s kon veroveren. Datzelfde Microsoft bleef te lang in haar eigen product geloven waardoor het de overstap naar de smartphone volledig mistte. In dat opzicht is de aankondiging van Zuckerberg geen verrassing.

Internet 3.0: de volgende technologie-golf

Zou het Facebook lukken om er tijdig bij te zijn? Het antwoord is een voorzichtig ja. De reden: Mark is slim, heel slim. Hij bezit Facebook, maar is ook eigenaar van WhatsApp en Instagram. Daarmee heeft hij een bereik van enkele miljarden gebruikers. Slaagt hij erin om er één alles omvattend sociaal netwerk van te maken, dan heeft hij commercieel gezien een belangrijke troef in handen om ook adverteerders aan zich te binden. Er is immers geen ander medium met zo’n groot bereik.

Het probleem

Er is echter één klein probleem voor Zuckerberg. Toen hij in 2014 WhatsApp overnam, had de Europese Commissie haar bedenkingen. Facebook had destijds al een monopolie en mocht WhatsApp overnemen op de uitdrukkelijke voorwaarde dat de gebruikersgegevens van beide platformen niet aan elkaar werden gekoppeld. Nu heeft Zuckerberg wel vaker lak aan regels van autoriteiten, vooral als het om niet-Amerikaanse gebieden gaat en dus deed Zuckerberg toch wat niet mocht.

Nieuwe zorgen

Dat het samenvoegen van de drie grote social media kanalen (Facebook, WhatsApp en Instagram) grote gevolgen heeft voor de veiligheid van de gebruikersdata is logisch. Een dergelijke stap zal zeker kunnen rekenen op kritiek vanuit de EU. De Europees Commissaris Margrethe Vestager zal het idee proberen te verhinderen en anders zal haar opvolger dat gaan doen. Of Zuckerberg daar echt wakker van ligt, is voer voor een andere discussie.

Reageer op artikel:
‘Facebook zoals je het nu kent, bestaat straks niet meer’
Sluiten