Jan de Raab
Jan de Raab Life 19 jan 2019

Facebook speelt een vies spelletje en wij laten het gewoon gebeuren

Voor Facebook was 2018 het jaar van de schandalen. Met name op het gebied van privacy hield het vehikel van Mark Zuckerberg de gemoederen aardig bezig. Nagenoeg alle denkbare grenzen van goed fatsoen werden overschreden. Je zou denken dat je als gebruiker dus op je tellen past als je weer eens gaat ‘facebooken’. Niets is minder waar. Facebook gaat rustig door met het binnenhalen van allerlei relevante en minder relevante data en tot overmaat van ramp doet de gemiddelde gebruiker daar helemaal niets tegen. Gemakzucht of onwetendheid?

Marc Zuckerberg’s honger naar nog meer data

Het bedrijf Pew Research heeft een onderzoek gehouden met betrekking tot de privacy schandalen waar Facebook mee te maken had in 2018. De uitkomsten zijn behoorlijk verrassend. Zo heeft maar liefst 74% van de gebruikers geen flauw idee wat de onderneming met de verzamelde data doet. Nog sterker: men weet zelfs niet dat Facebook gegevens verzameld over de gebruikers ten behoeve van de adverteerders.

Voor het onderzoek werden 963 Amerikanen benaderd. Men kreeg een pagina te zien van Facebook met daarop de instellingen van de advertentievoorkeuren. Het grootste deel van de deelnemers herkende de pagina niet. Slechts 51% van deelnemers merkte op dat het een slechte zaak was dat hun gegevens werden doorgespeeld aan adverteerders. Dat is wel een meerderheid, maar geen hele overtuigende meerderheid.

Europa maakt zich zorgen om Facebook

Nu kun je stellen dat een onderzoek wat zich enkel toespitst op Amerikaanse gebruikers niet echt representatief is voor de gemiddelde gebruiker. Toch gaan we hier in Europa ook niet altijd even bewust mee om. Op slinkse manieren weten bedrijven als Facebook ook hier onze gegevens te verkrijgen. Ook in Europa is het bewustzijn over het gebruik van de verzamelde data vrij beperkt. Toch zijn de effecten ook hier duidelijk zichtbaar. Ga bijvoorbeeld een uur lang zoeken naar wasmachines en binnen de kortste keren krijg je tal van reclames voorgeschoteld over wasmachines tijdens je bezoeken aan Facebook.

Schending van de privacywetgeving

Het is de vraag of dat wel geheel legaal is. De Europese toezichthouders gaan zich hier in ieder geval in verdiepen. Daarbij staat de vraag centraal of een bedrijf als Facebook zich wel houdt aan de wetgeving op het gebied van privacy in Europa. Zo is het verzamelen van gegevens niet direct verboden, maar het moet voor de gebruiker wel duidelijk zijn wat er wordt verzameld en voor welk doel. Daarnaast moeten gebruikers inzage kunnen krijgen in de gegevens die worden opgeslagen. Nu duidelijk is dat Facebook ook gebruik maakt van zogenaamde ‘schaduw profielen’ (profielen van mensen zonder account), nemen de zorgen alleen maar toe.

Want

Reageer op artikel:
Facebook speelt een vies spelletje en wij laten het gewoon gebeuren
Sluiten