Jelle van Es
Jelle van Es Media 29 aug 2017

‘F1 2017’ review: vol gas door de Eau Rouge!

F1 2017 komt uit op het moment dat het Formule 1-seizoen van dit jaar aan zijn tweede helft begint. Met de GP van België nog in ons achterhoofd en de ellende die nationale held Verstappen over zich heen krijgt, is het een ideaal moment om te laten zien hoe het wel moet. De game kent alle officiële circuits en licenties om mee los te gaan. Bovendien is er een uitgebreide carrièremodus waar je veel tijd in kunt steken.

F1 2017 en zijn carrièremodus

Die carrièremodus is hetgeen waar wij de meeste tijd mee hebben doorgebracht. In deze modus maak je een eigen personage aan en kies je in welk team je gaat rijden. Daarbij mag je zelf kiezen wat je doet. Je kunt vechten in de achterhoede in de Sauber of gelijk voor de grote prijzen gaan in de Ferrari. Ik koos er voor om de teamgenoot te worden van Max Verstappen in de auto’s van Red Bull. Vanaf dat moment ben je in Australië, waar jij je klaarmaakt voor de eerste Grand Prix van het seizoen.

Rivalen

Hoewel het in dat seizoen voornamelijk draait om het zo goed mogelijk presteren in de races, speelt er op de achtergrond van alles en nog wat. Zo heb je een rivaliteit met je teamgenoot en moet je continu proberen om beter te presteren dan hij. Hoe beter je het doet, hoe zekerder jouw plek in het team is. Bovendien word je op die manier interessanter voor andere teams. Iets dat vooral speelt wanneer je in een klein team begint. In het geval van Red Bull wil je gewoon in het team blijven en winnen.

Naast baanzekerheid, levert het goed presteren in races ook ervaringspuntenpunten op. Hoe meer je er hebt, des te meer je aan je wagen kunt verbeteren. Zo legt Red Bull het duidelijk af tegen Mercedes en Ferrari aan het begin van het seizoen, maar halverwege kan die voorsprong dankzij goede prestaties en het juist inzetten van ervaringspunten bijna verdwenen zijn.

Voor elke race in F1 2017 zijn er een aantal oefensessies. Hierin kun je enerzijds kennismaken met de baan en de moeilijkheden die deze biedt, maar soms moet je ook strategische rondes voor het team rijden. Denk daarbij aan het neerzetten van een snelle tijd, zonder dat je banden te veel laat wegslijten in de bochten. Het is een leuke afwisseling naast het rijden van de standaard rondjes.

Hierna volgt de kwalificatie en moet je in een enkele ronde gelijk optimaal presteren om zo een goede gridpositie te pakken, waarna de race kan beginnen. In die race zelf valt op dat een klein foutje gelijk afgestraft kan worden. Zeker bij de start is het zaak om goed weg te komen en zonder al te veel kleerscheuren door de eerste bocht te komen. In mijn geval ben ik daar meestal rond plek vier of vijf uit en is het vanuit die positie zaak om snel op te schuiven. Je tegenstanders zullen je niet gemakkelijk voorbij laten en zeker op de rechte stukken merk je dat men sneller gaat.

Gelukkig kun je dan nog iets met je strategie doen. Zo kun je bepalen om iets later een pitstop te pakken en zo minder last te hebben van verkeer. Of juist eerder gaan en op nieuwe banden en een hogere motorstand (wat meer brandstof verbruikt) een stuk sneller te gaan. En als je dan eenmaal in de buurt bent, dan zijn de DRS-zones superhandig om ergens voorbij te komen. Tegelijkertijd zijn dat ook de punten waar jij je positie zo goed mogelijk moet verdedigen.

Tijdens de race kun je van alles en nog wat in de gaten houden. Zo kun je bijhouden hoe je motor presteert, hoe versleten je banden zijn, waar tegenstanders zich op de baan bevinden en nog veel meer. Het is een stukje diepgang dat je het gevoel geeft onderdeel te zijn van iets groters. Ik heb bij F1 2017 geen enkel moment het gevoel gehad dat ik plichtmatig mijn ding moest doen. Telkens was er wel iets waar ik me mee bezig kon houden en daardoor verveelt het ook minder snel.

Klassieke wagens

Tussen de races door, krijg je zo nu en dan een challenge waarin je met een aantal klassieke wagens mag rijden. Het is een mooie afwisseling en het is tof om met wagens uit vervlogen tijden te racen. Maar terwijl je dat doet, heb je je wel het idee dat de ontwikkelaar meer had kunnen doen met het inzetten van klassieke auto’s. Het was iets dat hoog van de toren werd geschreeuwd, maar in de praktijk voelt het wat kaaltjes aan.

Naast de carrièremodus kent de game nog een aantal modi en de optie om online te strijden tegen anderen. Het is een mooi totaalpakket en op visueel gebied doet de game wat het moet doen. Als je iets met de F1 hebt, dan is dit een fantastisch verlengstuk voor de fan en als racegame staat hij gewoon dik zijn mannetje.

Reageer op artikel:
‘F1 2017’ review: vol gas door de Eau Rouge!
Sluiten