Jelle van Es
Jelle van Es Game 18 sep 2017

‘The Evil Within 2’ is een horrorgame van het hoogste niveau

Aan de vooravond van de jaarlijkse Tokyo Game Show werden wij uitgenodigd op het hoofdkwartier van Bethesda in Tokio. Je kent het bedrijf voornamelijk van games als Fallout, The Elder Scrolls en Doom, maar ook zeker van toffe games als Dishonored en The Evil Within.

Laatstgenoemde is een echt Japans product. Hij werd destijds uitgebracht onder de begeleiding van Shinji Mikami, de geestelijk vader van onder andere de Resident Evil-reeks. Waar die gamereeks tot aan Resident Evil 7 vooral een actiereeks werd, daar bracht The Evil Within je mee naar een wereld waarin elementen uit het Japanse horrorgenre een grote rol spelen. En tijdens ons bezoek konden we eindelijk aan de slag met The Evil Within 2.

Oude bekende in The Evil Within 2

In dit tweede deel kruip je andermaal in de huid van Sebastian. Na de ellende die hij in het eerste deel op zich heeft gekregen, wil hij eigenlijk rust. Iets dat helaas niet lukt. Aan het begin van de game wordt hij geconfronteerd met een oude bekende van hem: Juli. Zij was mede verantwoordelijk voor de nachtmerrie waar Sebastian in het eerste deel mee geconfronteerd werd en voordat hij het door heeft wordt hij overmeesterd en meegenomen naar een geheime lokatie.

Die lokatie is in het bezit van de mysterieuze Morbius-organisatie, die we ook uit het eerste deel kennen. Zij hebben een soort alternatieve wereld gemaakt vanuit hun STEM-project, waarbij het brein van verschillende mensen aan elkaar wordt gekoppeld om zo iets unieks te creëren. Wat dat precies is, is voor het begrijpen van de game niet van een heel groot belang. Het legt voornamelijk uit waarom je vanuit het niets in een horrorwereld terecht komt. Een wereld waarin de dochter van Sebastian een hoofdrol speelt.

Hij weet niet beter dan dat zijn dochter tijdens een brand in zijn huis om het leven is gekomen. Dat blijkt iets anders te zitten. Het drama lijkt in scene te zijn gezet, omdat de dochter van Sebastian over een uniek stel hersenen beschikt en daarmee de katalysator is voor het STEM-project. Alles lijkt koek en ei te zijn, totdat Sebastian’s dochter volledig ontspoort en de wereld die zij gecreëerd heeft in een nachtmerrie verandert. Sebastian heeft nu de unieke kans om zijn dochter te vinden en te redden, maar moet daarvoor wel heel wat offers brengen. En zodoende reis je af naar de nieuwe STEM-wereld, waar je gelijk met de neus in de boter valt.

Speelt met gevoelens

In een mysterieuze verlaten villa word je gelijk geconfronteerd met je eigen angsten. Er is in principe niks aan de hand, maar je weet gewoon dat het een kwestie van tijd is voordat de hel uitbreekt. Elke deur die je kunt openen is een reden om een halve hartaanval te krijgen en dat gevoel van spanning maakt de game gelijk al zo interessant. En ja, op een gegeven moment gaat het ook mis. Je kijkt in de spiegel en ziet een mysterieuze bebloede vrouw achter je. Als je omkijkt, is er echter niks. Kijk je daarna weer om, dan zie je bebloede lijken in witte kleden opgehangen. Naarder dan dit krijg je het niet.

Oh ja, toch wel. Als je iets later een deur doorgaat en in een lange gang terecht komt gaat het helemaal mis. Vanuit het niets wordt de deur die je net hebt gesloten geopend door een reusachtige vrouw met kettingzagen als armen. En daarmee wil ze niks liever doen dan jou een grote knuffel te geven. Het liefst op de hoogte van je nek. Sebastian zet het zodoende op een rennen. En net op dat moment komt uit de deur waar je naar toe probeert te rennen een mysterieuze man, die vanuit het niets een dolk jouw kant opgooit en Sebastian in zijn schouder raakt. Half verlamd van dit gebeuren verwijdert Sebastian de dolk uit zijn schouder en gebruikt hij het wapen om de doorgedraaide vrouw te doden. En wij aanschouwen dit met zeer klamme handjes.

Als we vervolgens een sprongetje in de tijd van onze demo maken, dan vallen ook andere elementen op. Hoewel het horrorgedeelte van de game de titel het meest interessant maakt, is het ook duidelijk dat de game meer body heeft dan zijn voorganger. Zo kom je in een redelijk grote open dorp terecht, waar zich verschillende agressieve zombie-achtige vijanden bevinden. Met te weinig kogels in je pistool en te veel vijanden zit er niks anders op dan te kijken hoe men zich verplaatst en vervolgens op de juiste momenten er langs te sluipen. Tegelijkertijd daagt de game je ook wat extra uit. Je kunt de omweg nemen die redelijk veilig is, maar door wat meer risico te nemen kun je extra kogels voor je wapen oppakken. Deze kogels liggen in het zicht van de vijanden, maar als je het handig doet, kun je ze ongezien pakken. Word je echter betrapt, dan heb je zo drie vijanden op je dak die niks liever doen dan een hapje uit je nek te nemen.

Diepgang

Daarnaast kent The Evil Within 2 ook interessante RPG-elementen. Vijanden die je verslaat laten een speciaal groen goedje achter, dat jij op speciale plaatsen kunt gebruiken om jouw vaardigheden te verbeteren. Zo kun je er voor kiezen om meer health te krijgen of een langer stuk te kunnen sprinten. Zeker aan het begin zijn de keuzes daarbij lastig, omdat je wel wat effectiever wilt zijn, maar geen oneindige voorraad aan het groene goedje hebt. Ook zul je tijdens je avontuur diverse voorwerpen vinden. Deze kun je net als in bijvoorbeeld The Last of Us op verschillende manieren inzetten. Denk aan het creëren van nieuwe kogels of het juist gebruiken van het upgraden van je wapens.

The Evil Within 2 lijkt daarmee een combinatie te worden van een game die enorm spannend is, je diverse gameplayelementen geeft en je continu dillema’s voorschotelt. De hands-on smaakt in elk geval naar meer. Gelukkig hoeven we niet heel lang op The Evil Within 2 te wachten. Vanaf 13 oktober (uiteraard vrijdag de 13e) is de game verkrijgbaar voor de Xbox One, PlayStation 4 en pc.

Reageer op artikel:
‘The Evil Within 2’ is een horrorgame van het hoogste niveau
Sluiten