Jelle van Es Films & Series 7 september 2016

Everybody’s Golf Review – Een game om mee tot rust te komen

Games heb je in vele soorten en maten. In de meeste games beleef je een bepaalde vorm van intensiteit. Of het nou om een shooter gaat of een voetbalgame waarbij je je maat wil verslaan, de kans is groot dat je in een focusmodus terecht komt. Wil je echter een keer een game om wat meer mee te relaxen, dan is Everybody’s Golf een uitstekende aanrader.

De reeks gaat terug naar de eerste PlayStation en zo’n beetje elke console en handheld van Sony heeft wel een nieuw deel gehad. Het idee is altijd hetzelfde geweest. Je gaat aan de slag met vrolijke anime-personages en betreedt daarmee diverse golfbanen, die over de hele wereld zijn verspreid. Per baan krijg je een aantal holes en moet je proberen zo effectief mogelijk te spelen. Daarbij heb je rekening te houden met de wind, de afstand van de hole, het relief van het parkours en natuurlijk de timing van hoe hard je slaat. Tel je daar ook nog de mogelijkheid om de bal een effect mee te geven bij op en je hebt een game die er simpel uitziet, maar in de praktijk enorm veel diepgang biedt.

Everybody’s Golf

Zo ook bij Everybody’s Golf op de PlayStation 4. De gameplay in dit nieuwste deel is onveranderd. Dat betekent dat je per elke slag die je maakt rekening moet houden met een krachtbalk, die twee kanten op werkt. Wanneer je hem activeert, dan loopt de balk op en bepaal je hoe hard je de bal slaat. Vaak is dat maximaal, maar wanneer je dichter bij de hole bent is het meer een timingkwestie. Je wilt dan niet over de hole slaan en alsnog in het hoge gras belanden met je approach shot. Wanneer je dit hebt gedaan, loopt de balk terug en moet je de slag timen door de balk binnen een klein balkje te laten stoppen.

Dit klinkt als een simpele gamemechanic, maar het is zo enorm verslavend. Als ik Everybody’s Golf speel, dan kom ik echt in een zen-modus terecht en draait alles om het perfect timen met de krachtbalk. Later leer je nog vaardigheden om een slag qua kracht iets bij te stellen, zodat je kleine foutjes kunt corrigeren, maar er gaat niks boven een perfecte slag. Met een ‘Nice Shot’ dat in beeld verschijnt, volg je dan de bal en zie je hoe die perfect neervalt op de plek waar je hem wilde hebben. Het is een fantastisch gevoel van voldoening. Je moet de game dan ook eigenlijk zien als een puzzelgame. Elke slag is weer een vraagstuk van timing en precisie.

Bijkomend voordeel is dat er genoeg is te doen. Je hebt een uitgebreide challenge in de singleplayermodus, waarbij je in ranks omhoog moet gaan om nieuwe banen vrij te spelen. Terwijl je speelt, verbeter je je vaardigheden met de diverse clubs en kun je bijvoorbeeld verder slaan. Het is een licht RPG-systeem die je voldoening geeft en je steeds verder wilt gaan. Daarnaast krijg je om de zoveel tijd te maken met een directe tegenstander in een face off gevecht. Je moet dan proberen om elke hole beter te doen dan die tegenstander om uiteindelijk een voorsprong van drie holes voorsprong te pakken en er met de winst er van door te gaan.

Online modus

Minstens zo interessant is de onlinemodus van de game. Daarbij kun je er voor kiezen om in een oefenrondje vrij rond te rennen over de baan en zelf te bepalen op welke holes je gaat spelen. Maar je kunt ook competitief gaan spelen en het indirect opnemen tegen de rest van de wereld. Het is dan heel lastig om te winnen, sommige gasten slaan op elke hole een Birdie of beter, maar de strijd in de middenmoot is al interessant genoeg.

Daarmee is Everybody’s Golf een heerlijke game om mee te ontspannen. Ideaal om er bij te pakken, terwijl je op een iPad een niet zo spannende sport kijkt of iets van nieuws volgt. De momenten waarbij je de focus bij de game moet hebben zijn niet zo lang, maar de flow van de game is echt uitstekend.

Win de game

Mocht je het tof vinden om met Everybody’s Golf aan de slag te gaan, dan hebben we goed nieuws. Via onze vrienden van PlayStation mogen we namelijk drie exemplaren weggeven. Het enige dat je daarvoor moet doen is een mail sturen naar [email protected], waarbij je aangeeft dat je kans wilt maken op de game. Succes!