Stijn Kuster
Stijn Kuster Auto's & Motoren 30 jul 2021
Leestijd: 2 minuten

Ouderwets concept moet vervuilend vrachtverkeer revolutioneren

Engeland is van plan vanaf 2040 alle vrachtwagens die rijden op diesel te verbieden. Hoewel er hard gewerkt wordt aan manieren om de zware doch belangrijke voertuigen te elektrificeren, is het niet makkelijk om een vrachtwagen te laten rijden op elektriciteit. Hier denken de Britten nu een oplossing voor gevonden te hebben.

Daarbij vertrouwen ze op het idee van de Duitse fabrikant Siemens. Dat bedrijf is in Schotland gestart met het testen van vrachtwagens die van stroom worden voorzien door middel van een bovenleiding.

eHighway voor trolley-vrachtwagens

Het bedrijf noemt het concept eHighway en dat doet denken aan de trolleybussen die in veel Nederlandse steden niet meer rijden, maar in Arnhem nog in gebruik zijn. Het voordeel van bussen is dat deze altijd dezelfde route rijden, dit is bij vrachtwagens niet altijd het geval.

Het plan is dan ook dat de vrachtwagens in Engeland een batterij aan boord hebben en deze tijdens het rijden kan worden opgeladen. Zo kunnen accu’s dus een stuk kleiner kunnen zijn. In Duitsland is al gereden met een dergelijk type vrachtauto, al lag hier ook nog een motor op diesel in.

De accu wordt opgeladen door een zogeheten pantograaf, een stroomafnemer bovenop de vrachtwagen zoals we die van treinen al kennen. Deze pantograaf kan net als bij trolleybussen bewegen, maar als een vrachtwagen van de rechter naar de linker rijbaan uitwijkt zal hij loskoppelen. Ook bij het nemen van een afslag verbreekt het contact automatisch. Rond 2030 wil Engeland 65 procent van de vrachtroutes op deze manier van diesel af hebben. De kosten zijn geschat op zo’n 17,8 miljard pond (20,9 miljard euro).

Goedkoper alternatief voor diesel-vrachtwagens

Een ander Duits bedrijf genaamd Magment is ook bezig met het elektrificeren van vrachtwagens. Zij hebben echter een heel ander concept dan in Engeland en beloven zelfs dat het aanleggen van hun oplaadsnelweg even duur is als de aanleg van een normale snelweg. Hoe dat zit, leggen wij hier uit.

Elon Musk heeft goed en slecht nieuws over de Tesla Semi Truck

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.