Elon Musk onthult de volgende nieuwe functies van de zelfrijdende Tesla

Jan de Raab 1 feb 2019 Wheels

Er gaat werkelijk geen week voorbij zonder één of ander nieuwswaardig feit over tesla, of liever gezegd, over de CEO van het bedrijf, Elon Musk. Zelden was er een bedrijf waarvan de CEO meer bekendheid genoot dan de onderneming zelf. Die situatie kan rare gevolgen hebben, alles wat Musk doet of zegt, straalt af op de onderneming. De bekendheid van Elon Musk leidt echter ook tot bijzondere situaties. Bijvoorbeeld tijdens een vragenuurtje waar journalisten hem het hemd van het lijf kunnen vragen.

Recentelijk kreeg de topman de vraag van een journalist voorgelegd met betrekking tot de geschatte waarde van de directe concurrent van Tesla, het aan Google gelieerde bedrijf Waymo. Volgens Morgan Stanley vertegenwoordigd Waymo een waarde van 175 miljard. Met een dergelijke waarde zou die onderneming veel meer waarde hebben dan een bedrijf als Apple. Aan Elon Musk werd logischerwijs de vraag gesteld wat hij van die schatting vond. De reactie was voorspelbaar, Musk moest er om lachen en meldde terloops dat Tesla het in 2019 heel goed zou doen.

Lachen om de concurrentie

Het was niet duidelijk of Musk moest lachen om de Waymo-waardering, dit was per slot van rekening geen officiële verklaring van Morgan Stanley, of vanwege het feit dat een toevallige concurrent werd genoemd. Overigens is het logisch dat Musk moest lachen toen de naam van Waymo werd genoemd. Musk kon het niet nalaten om te vermelden dat de kwaliteit en het functioneren van Tesla te danken is aan twee factoren: de toepassing van duurzame energie en het autonome concept.

De twee fundamenten van Tesla

Het eerste is ‘absoluut fundamenteel’, omdat het traditionele vertrouwen op motoren die een bijdrage leveren aan de uitstoot van CO2 op den duur een groot risico voor de mensheid met zich meebrengen. “Het tweede is minstens zo belangrijk”, aldus Musk. Door het toepassen van de techniek die autonoom rijden mogelijk maakt, kunnen miljoenen levens gered worden en tientallen miljoenen ernstige ongelukken worden vermeden.”

Vertrouwen

De CEO van Tesla zei dat het bedrijf vertrouwen heeft in zijn ‘technische strategie’. Hij wees erop dat er nu ongeveer 300.000 Tesla’s rondrijden. “Met al die data die vanuit de 360 graden camera’s, radar systemen en ultrasoon geluid wordt verzameld, kunnen we het autorijden nog veiliger maken. Door die data hebben we een enorme, massieve trainingsvloot”, zei Musk.

Musk voorspelde dat Tesla in de komende 18 maanden waarschijnlijk een miljoen wagens op de weg zal hebben. Elke keer dat de klant de auto bestuurt, trainen ze het systeem om het beter te laten worden. Ik weet gewoon niet hoe een ander bedrijf daarmee kan concurreren,” zei hij.

Grootspraak of juist niet?

De uitspraken van Musk zou echter ordinaire grootspraak kunnen zijn. Waymo is misschien wel de beste concurrent voor Tesla op dit moment. In oktober 2018 vertelde John Krafcik, CEO van Waymo, dat de Google-wagen inmiddels ruim 10 miljoen mijl op de openbare weg had gereden. Tesla zat uiteraard niet stil en een maand later, eind november, kondigde Tesla aan dat zijn Autopilot-compatibele voertuigen 1 miljard mijl hadden gereden.

Een groot verschil tussen Waymo en Tesla is dat Waymo geen wagens produceert. Het stelt enkel de technologie beschikbaar aan autofabrikanten. De Autopilot-technologie van Tesla is daarentegen alleen beschikbaar in een Tesla. Het is dus, ook al is dat kort door de bocht, hetzelfde verhaal als Apple vs Android.

Meer concurrentie in het autonoom rijden

Waymo en tesla zijn overigens niet de enige bedrijven die zich toeleggen op het ontwikkelen en toepassen van de techniek die autonoom rijden mogelijk maakt. Er zijn dan ook meer concurrenten. Cruise Automation, een zelfrijdende auto van San Francisco, werd gekocht door General Motors voor een onbekend bedrag. Volgens insiders zou het gaan om een bedrag tussen de 500 miljoen dollar en 1 miljard dollar. Het testen van de Cruise-technologie gebeurt in Californië, Arizona en Michigan.

Veiligheid versus autonoom rijden

Op dit moment zijn Tesla wagens, zoals verschillende YouTube-video’s hebben laten zien, niet volledig autonoom. In het verleden zijn er diverse ongevallen geweest, sommigen zelfs met dodelijke afloop, waarbij Tesla wagens betrokken waren. Vrij recent was er nog een ongeval waarbij een voetganger in Phoenix werd geraakt door een zelfrijdende Uber. Dit wijst erop dat de techniek nog niet vlekkeloos werkt en is een reden waarom het autonoom rijden nog niet overal is toegestaan. In oktober 2017 stonden zo’n 18 Amerikaanse steden enige vorm van autonoom rijden cq testen toe.

De voorspellingen van Elon Musk

De zorgen rondom de veiligheid van het autonoom rijden was dan ook aanleiding voor journalisten om hier dieper op in te gaan. Musk zei hierop dat Tesla al een volledige zelfsturend vermogen op snelwegen heeft. Ondanks de (terechte) kritiek, had de CEO wel een aantal voorspellingen voor zijn toehoorders.

Als eerste ging het over de verplichting tot een fysieke handeling om de auto volledig automatisch te laten rijden. Het is geen geheim dat Elon Musk die verplichting graag ziet verdwijnen. In zijn optiek voegt de knop om volledig autonoom te rijden niets toe. Het is juist een bijzondere ervaring als dit volledig geautomatiseerd kan gebeuren. Hij voorspelt dan ook dat de Amerikaanse toezichthouders akkoord zullen gaan met zijn voorstel.

Verkeerslichten en parkeergarages

Musk zei ook dat de technologie van de Autopilot de volgende stap is om de wagen te leren navigeren langs verkeerslichten op kruispunten. Dat zou de volgende uitdaging van Tesla zijn. Daarna zijn parkeergarages met meerdere niveaus en voetgangers het volgende aandachtspunt voor Tesla.

Verbeterde oproep

En andere functie waar men bij Tesla mee bezig is, is het zelfstandig navigeren van de wagen op een parkeerplaats zodat de tesla naar de bestuurder toe wordt gereden. Dit is zoals Elon Musk het omschreef “de verbeterde oproep”. Dit gaat wellicht volgende maand al gebeuren. Hij merkte ook op dat alle bovenstaande technologie in de ‘ontwikkelingsmodus’ werkt en zegt dat het momenteel voor ’98 procent goed functioneert.’

Inverse

Reageer op artikel:
Elon Musk onthult de volgende nieuwe functies van de zelfrijdende Tesla
Sluiten