Jan de Raab
Jan de Raab Life 17 sep 2018

Elon Musk en SpaceX gaan binnenkort de eerste toeristen naar de maan schieten

Elon Musk mag dan wellicht met enige regelmaat het nieuws halen met opzienbarende uitspraken, hij houdt in veel gevallen wel zijn woord. Dat geldt niet alleen voor zijn Tesla aspiraties. Ook zijn andere onderneming Space X bouwt op een voortvarende wijze aan succes. Ondanks tekende één van de eerste geluksvogels een overeenkomst om de ruimte in geschoten te worden als ruimtetourist. Wie het is blijft voorlopig geheim.

De BFR, of de Big Falcon Rocket, is de gigantische raket die SpaceX momenteel ontwikkelt om mensen naar de maan en Mars te sturen. Het BFR-ontwerp, vorig jaar gepresenteerd door CEO Elon Musk, bestaat uit een gecombineerd raket- en ruimteschip, genaamd de BFS voor Big Falcon-spaceship. De hoofdraket zal 31 Raptor-motoren hebben en in staat zijn om honderdvijftig ton in een lage baan om de aarde te brengen.

Ruimtetoerisme

In februari 2017 kondigde SpaceX plannen aan om twee passagiers rond de maan te sturen op de Falcon Heavy-raket van het bedrijf, met het argument dat de vlucht eind 2018 zou plaatsvinden. SpaceX noemde de passagiers nooit, en uiteindelijk gaf Musk toe tijdens de inaugurele vlucht van de Falcon Heavy dat de reis waarschijnlijk niet op korte termijn plaats zou vinden. “We debatteren erover om dit te doen met een Falcon Heavy of BFR,” vertelde Musk aan The Verge voor de lancering in februari van dit jaar. “Het zal er in zekere mate afhangen van de voortgang in de ontwikkeling van de BFR raket. We gaan ons of richten op de BFR voor deep-space missions met bemanning of we gaan dat doen met de Falcon Heavy.”

Elon Musk toont zijn nieuwe raket

Het is onduidelijk of de nieuwe passagier één van de twee oorspronkelijke passagiers van de Falcon Heavy-vlucht is of dat het een nieuwe klant is. Musk liet doorschemeren op Twitter dat de klant mogelijk uit Japan komt.

Musk gaf een gedetailleerde presentatie over het ontwerp voor de BFR-raket afgelopen september, tijdens het jaarlijkse International Astronautical Congress. De presentatie liet een afgeslankte versie van het voertuig zien welke wordt aangestuurd door 31 hoofdmotoren. De vorige versie die Musk in gedachten had zou maar liefst 42 motoren hebben gekregen. Ter verduidelijking, de huidige Falcon Heavy heeft 27 motoren.

Herbruikbare raketten

Zowel de BFR als de BFS zijn herbruikbaar en ontworpen om hun motoren te gebruiken om zichzelf naar de grond te laten zakken en net zoals de Falcon 9’s kunnen landen. Musk voorziet het gebruik van de BFR voor het opzetten van een maanbasis op het maanoppervlak en wil op termijn een menselijke nederzetting op het oppervlak van Mars vestigen. Musk merkte echter ook op dat de BFR kan worden gebruikt om satellieten te lanceren, en hij stelde zelfs voor om het voertuig te gebruiken om van punt naar punt te reizen. Het is denkbaar dat passagiers op aarde via de raket naar verre steden kunnen reizen. Op die manier zouden reistijden van slechts dertig minuten worden gerealiseerd voor bestemmingen aan de andere kant van de planeet.

Musk maakte vorig jaar duidelijk dat zijn uiteindelijke doel is om de focus van SpaceX te verplaatsen van de huidige lijn van voertuigen van het bedrijf – de Falcon 9, de Falcon Heavy en de Dragon-ruimtevaartuigen – naar de BFR. “Al onze middelen zullen zich richten op het bouwen van BFR,” zei Musk vorig jaar. “En we geloven dat we dit kunnen doen met de inkomsten die we ontvangen van de lancering van satellieten en het onderhoud van het ruimtestation.”

The Verge

Reageer op artikel:
Elon Musk en SpaceX gaan binnenkort de eerste toeristen naar de maan schieten
Sluiten