Elon Musk betrapt onafhankelijke range-testers op blunder: Tesla Model S benadeeld

De afgelopen week was Elon Musk weer volop in het nieuws. De oprichter van Tesla ging los op de, in zijn ogen fascistische, maatregelen in Californië en zag de aandelen van zijn automerk kelderen na domme tweets. Elon Musk is niet op zijn (digitale) mondje gevallen en daardoor heeft hij het nu ook met de EPA aan de stok.

Als je een beetje geïnteresseerd bent in elektrische auto’s, dan heb je waarschijnlijk wel eens van de EPA gehoord. Dit staat voor Environmental Protection Agency en is een agentschap dat zich bezighoudt met het beschermen van het milieu. Eén van de dingen die zij doen is het controleren van elektrische auto’s. Hierbij staan ze vooral bekend om het meten van de range.

Tesla Model S door magische grens?

Dat hebben ze ook gedaan met de Tesla Model S Long Range. Een versie van de elektrische sedan die volgens Elon Musk bijna 644 kilometer kan rijden op een volle batterij. Daarmee zou dit de eerste elektrische auto zijn die de magische 400 miles grens doorbreek, maar EPA oordeelt anders. Zij beweren namelijk dat je na 391 miles (iets meer dan 629 kilometer) stil komt te staan.

Volgens Elon Musk is deze lagere range de schuld van de EPA. De Tesla topman beweert namelijk dat er geblunderd is. De testers zouden de sleutels in de auto hebben laten liggen en de deur zou de hele nacht open hebben gestaan. Hierdoor stond de Tesla Model S constant in de “wachten op de bestuurder” modus. Gevolg hiervan is dat de batterij de volgende dag niet 100%, maar 98% was.

Tesla Model S Cheetah Mode Bugatti Veyron
De Tesla Model S. (Afbeelding: Wheelsage / Aleksey)

Elon Musk is ervan overtuigd dat de Tesla Model S Long Range met een volle batterij 400 miles kan afleggen. Hij heeft dan ook laten weten dat ze de test zodra EPA weer open is weer over willen doen. Het is alleen de vraag of het milieuagentschap daar open voor staat. Zij beweren namelijk dat het verhaal van Elon Musk niet klopt.

Wie heeft gelijk? Elon Musk of de EPA?

Tegenover The Verge heeft EPA laten dat de Tesla Model S op de juiste manier getest is. De deur was gewoon dicht. Ze willen dan ook graag in gesprek gaan met Tesla om eventuele technische problemen te bespreken. Tesla heeft hier nog niet op gereageerd, maar we gaan ongetwijfeld snel horen wie de waarheid spreekt.

Over de range zijn dus nog wat twijfels, maar qua snelheid zit het wel goed. Tesla rolde onlangs namelijk een update uit waardoor de Tesla Model S nu net zo snel is als een Bugatti Veyron. Hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen, lees je hier.

Reageer op artikel:
Elon Musk betrapt onafhankelijke range-testers op blunder: Tesla Model S benadeeld
Sluiten