Noah Korevaar
Noah Korevaar Hebbedingen 12 okt 2022
Leestijd: 3 minuten

Elon Musk verkoopt weerzinwekkend luchtje (en verdient er miljoenen mee)

Elon Musk heeft een nieuw product gelanceerd. Geen Cybertruck, maar de geur van verbrand haar. Letterlijk. Een marketingstunt die de miljardair nu al meer dan een miljoen heeft opgeleverd.

Tot voor kort sliep Elon Musk vier uur per nacht. Daar heeft hij sindsdien zes uur van gemaakt, zo vertelde hij vorig jaar aan Joe Rogan. Het koloniseren van Mars en het overnemen van Twitter in de rechtszaal kost nou eenmaal veel energie.

Elon Musk doet alles

Desalniettemin lijkt de Tesla-oprichter nog steeds meer uren in een dag te hebben dan de rest van de mensheid. Cybertruckje hier, humanoĂŻde robot daar: de bedrijven en projecten waarbij Musk betrokken is lijkt soms eindeloos. En dan heeft ie ook nog eens de tijd om memes te delen op Twitter. Of om de koers van een specifieke cryptomunt significant te beĂŻnvloeden.

Toch is er altijd tijd voor een extra stunt. Elon Musk weet als geen ander hoe hij zijn immense bereik in kan zetten als marketingtool. Andere automerken kunnen enkel dromen van de vaak volledig gratis marketing die Tesla bijvoorbeeld weet te genereren.

The Boring Company verkoopt luchtje

Soms geeft de 51-jarige miljardair zelf nog een zetje, in de vorm van collector’s items. Je kent zijn vlammenwerper vast nog wel, die Musk uitbracht met zijn The Boring Company. Er worden vooralsnog amper tunnels gegraven, maar in de tussentijd is hij niet vies van lucratieve stuntjes.

Waar Tesla bier, tequila en surfplanken verkoopt, krijgt The Boring Company er nu ook een hebbeding bij. Het innovatieve bedrijf verkoopt vanaf vandaag namelijk een exclusief geurtje. Het gaat om een eau de cologne. Het luchtje ruikt niet naar Tesla’s of naar Musk zelf, maar naar… verbrand haar.

Nee, het is geen 1 april.  Toen de Tesla-eigenaar dit product op Twitter begon te teasen, dacht iedereen dat hij weer eens de draak met zijn volgers stak. Maar nee: je kunt Burnt Hair, zoals het merkwaardige luchtje heet, via een speciale pagina aanschaffen, zoals Musk uiteraard op Twitter trots heeft laten weten. Hij beschrijft het luchtje als “de essentie van weerzinwekkend verlangen.”  Ook goed om te weten: Musk zegt dat het een “omnigender” product is en dat het “niet meer lit wordt dan dit.”

Lucratieve stunt

Of je het nou komisch vindt of niet, het is in ieder geval een lucratieve stunt. Slechts een paar uur na de lancering liet Elon Musk namelijk weten dat er al meer dan 10.000 exemplaren van de Burnt Hair zijn verkocht. Dat is met een prijskaartje van 100 dollar een simepele rekensom: 1 miljoen dollar. En dat is pas het begin.

Bovendien is die omzet natuurlijk bijzaak. Dit is puur een marketingstunt, en daar doet Musk ook niet geheimzinnig over:

Gratis aandacht, maar waar is de hyperloop?

Het levert aandacht op waar andere bedrijven vele miljoenen voor neer moeten leggen. Het is nog niet bekend hoeveel exemplaren The Boring Company van het weerzinwekkende luchtje heeft geproduceerd. Mocht je dus nog op zoek zijn naar een origineel kerstcadeau, dan kun je er maar beter snel bij zijn.

Ondertussen wachten we tussen alle grappen van Musk door nog steeds op de beloofde eerste test van de Hyperloop. Een confronterend recent artikel van The New York Times dook in de ambitieuze plannen van The Boring Company, en dat leverde geen fraai plaatje op. Wellicht moet Musk iets minder gaan stunten op Twitter en iets meer aan zijn deadlines gaan werken…

Reuters

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.