Elektrische Volkswagen ID.3 is 40 procent goedkoper dan de E-Golf

In 2020 komt Volkswagen met een nieuwe reeks elektrische auto’s. Deze worden op het MEB-platform ontwikkeld. Op dit gloednieuwe platform zullen alleen elektrische auto’s gebouwd worden. De komst van dit platform is voor de elektrische rijder goed nieuws. Niet alleen wordt het aanbod elektrische Volkswagens vergoot, de prijs gaat ook nog eens flink omlaag.

Prijsvoordeel elektrische Volkswagen ID.3

Momenteel heb je twee keuzes als je een elektrische Volkswagen wil. De E-Golf en de E-UP. Met de komst van de ID. modellen in 2020 gaat hier verandering in komen. De Volkswagen ID.3, waarvan de productie al gestart is, is in tegenstelling tot de E-Golf op een volledig ‘elektrisch’ platform gebouwd. Het resultaat hiervan is dat de ID.3 waarschijnlijk veel goedkoper gaat worden. CEO Herbert Diess verwacht dat de ID.3 40 procent goedkoper wordt in productie dan de Volkswagen E-Golf.

elektrische Volkswagen ID.3, goedkoper, e-golf
Bron: VW

MEB-platform

Je rijdt nu vanaf ongeveer 35 duizend euro een elektrische Golf. Productiekosten voor deze E-Golf zijn hoog, mede dankzij het platform waar de Volkswagen op gebouwd is. De Golf is naast elektrisch ook met een traditionele brandstofmotor beschikbaar en dat zorgt voor veel productiekosten. Het MEB-platform brengt hier verandering in, doordat deze er specifiek voor elektrische modellen is. De ID.3 is waarschijnlijk in de zomer van 2020 leverbaar en zal het eerste product van het MEB-platform zijn. Daarop volgen meerdere ID. modellen zoals de ID.Buzz, de ID.Vizzion en de ID.SpaceVizzion.

elektrische Volkswagens ID
Bron: Volkswagen

Accupakketten

In 2025 hoopt de Volkswagen-groep 3 miljoen elektrische auto’s te verkopen. Onder meer Porsche, Skoda, Seat en Audi vallen ook binnen deze VW-groep. Dit vereist een flinke investering en daar zijn de Duitse autobouwers druk mee bezig. Zo is het budget voor het inkopen van accupakketten verdubbeld naar een heftige 48 miljard. De vraag naar accupakketten is groot en veel autobedrijven overwegen om zelf accu’s te gaan bouwen. Volkswagen doet dit niet en focust zich volledig op het produceren van nieuwe modellen en technieken.

🚘 Check ook: Tesla Model S vs. Porsche Taycan: Top Gear zet ze tegenover elkaar

ElectrekVolkswagen

Reageer op artikel:
Elektrische Volkswagen ID.3 is 40 procent goedkoper dan de E-Golf
Sluiten