Fiat 500e review: volledig elektrisch en verdomd vermakelijk

De Fiat 500 is een iconische auto, maar ook iconen moeten met hun tijd meegaan. Wie stil blijft staan, kan het in deze wereld wel vergeten. De Fiat 500 is daarom in de loop der jaren flink doorontwikkeld, maar nu is het tijd dat deze kleine auto zijn grootste stap ooit gaat maken. De verbrandingsmotor maakt plaats voor een volledig elektrische aandrijflijn. Maak kennis met de Fiat 500e.

Dat is nogal een stap, maar de Fiat 500 is een ideale auto om volledig te elektrificeren. Het is tenslotte een echte stadsauto die zich staande moet kunnen houden in de drukke binnensteden van iedere metropool. Wat je dan wil, is een auto die compact is, maar ook eentje die snel reageert en lekker rap is. Op papier voldoet een volledige elektrische Fiat 500 aan die eisen. Of dat ook in de praktijk het geval is, hebben wij voor je getest in het centrum van Amsterdam.

Nieuwe look voor de Fiat 500e

Voordat we geruisloos langs de grachten zoefden, namen we eerst de Fiat 500e eens goed onder de loep. Er is namelijk veel meer veranderd dan alleen de aandrijflijn. Ook de buitenkant heeft een nieuwe look gekregen. Deze is wat stoerder. De Fiat 500e staat op een nieuw platform. Mede hierdoor is hij zes centimeter langer en breder. Ook heeft hij een iets langere wielbasis en een grotere spoorbreedte.

Elektrische Fiat 500e
Breder en stoerder. (Afbeelding: FCA / Carlo te Lintelo)

Ook andere accenten zijn iets stoerder gemaakt. Zo worden de ronde koplampen nu als het ware afgesneden door de motorkap. Hij kijkt daardoor wat scherper uit zijn ogen. Het zijn dit soort kleine aanpassingen die de Fiat 500e net even wat stoerder maken dan zijn voorganger. Dat is iets wat wij zeker kunnen waarderen, aangezien de voorgaande versies misschien net even wat te ‘schattig’ waren voor ons. Wat we nog veel meer konden waarderen, is de elektrische aandrijflijn.

100% elektrisch, 100% plezier

Man! wat een plezier hebben we gehad. Zoals we ook al zeiden in de Polestar 2 review, is het grootste voordeel van elektrische rijden de vlotheid. Je hoeft geen toeren op te bouwen en hebt direct de beschikking over maximaal koppel. In het geval van de Fiat 500e is dat 220 Nm en dat is genoeg om heerlijke rap door de stad te manoeuvreren.

Het vermogen van 118 pk en de 0 naar 100 tijd van 9 seconden zijn dan ook enigszins misleidend. De Fiat 500e voelt namelijk véél sneller dan dat. Dit heeft vooral te maken met het feit dat je in de stad veel vanuit stilstand rijdt, en daar ligt juist de kracht van elektrisch rijden. Zelf met een relatief lichte motor behoor je in de stad tot de snelste weggebruikers.

Elektrische Fiat 500
De nieuwe koplampen vallen op. (Afbeelding: FCA / Carlo te Lintelo)

Wat daarin ook meespeelt is hoe hij rijdt. De Fiat 500e stuurt licht en reageert snel. Hierdoor voelt hij lekker wendbaar. Wat daar ook aan bijdraagt is dat de Fiat 500e soepel geveerd is. Dit gecombineerd met die elektrische aandrijflijn maakt hem lekker vlot en sportief, zonder in te leveren op comfort. En dat is natuurlijk precies wat je wil van een echte stadsauto.

Hoe ver kom je met een Fiat 500e?

Zeker als je gebruikmaakt van de rijstand ‘Range’. Wanneer je deze selecteert remt de auto veel sterker af op de elektromotor en kun je dus gebruik maken van ‘one pedal driving’. Dit werkt meer dan prima. Zolang je niet heel plotseling hoeft te remmen voor een toerist die niet kan fietsen, heb je het rempedaal amper nodig. Het is even wennen, maar een echte aanrader.

Overigens houdt deze stadsauto zich ook prima staande op de snelweg, maar hij past wel echt beter in zijn natuurlijke habitat. Zowel qua rijgedrag, als qua range. Je kunt kiezen uit twee verschillende versies. Het door ons geteste model met 42 kWH-accupakket heeft een range van 313 kilometer. Naast deze versie van de Fiat 500e is er ook nog de zogenaamde Action. Deze versie beschikt over een minder krachtig motor (95 pk) en een 24 kWh-accupakket. Hierdoor ligt de range een stuk lager, namelijk op 180 kilometer.

Elektrische Fiat 500
Op snelheid. (Afbeelding: FCA / Carlo te Lintelo)

Bij veel mensen zal nu de range-angst toeslaan, maar daar moeten we gewoon mee leren omgaan. 180 kilometer is inderdaad niet heel veel, maar dik 300 km is meer dan genoeg voor hoe de meeste mensen deze auto gaan gebruiken. Zeker omdat je (met het 42 kWH-accupakket) kunt snelladen tot 85 kW. Je moet niet gaan vergelijken met een benzine auto, maar kijken naar wat je nodig hebt. Veel mensen zullen dan tot de conclusie komen dat de Fiat 500e juist precies aan hun behoefte kan voldoen.

Uitstekend ingericht en uitgerust

Hierin speelt ook de prijs een rol. De versie met een 42 kWh-accupakket heeft een vanafprijs van 28.600 euro. De Action is er al vanaf 24.900 euro. Dat is natuurlijk nog steeds een hoop geld, maar wel minder dan verschillende concurrenten zoals de elektrische Mini en de Honda E. Deze twee zijn wel wat krachtiger, maar als het aankomt op range doet de Fiat 500 het weer beter.

Dit maakt de Fiat 500e zeker het overwegen waard als je op zoek bent naar een elektrische auto. Vooral als tweede auto is hij ideaal. Hij rijdt heerlijk en ziet er goed uit. Daarnaast is hij door het nieuwe platform niet alleen groter vanbuiten, maar ook vanbinnen. Alles is net even wat ruimer. Daarnaast is het interieur verder ook dik in orde. Alles voelt solide aan en er zijn een aantal fraaie details die refereren naar de roots van deze auto. Zo komt ook de skyline van Turijn terug in het dashboard.

Fiat 500e
Het interieur. (Afbeelding: FCA / Carlo te Lintelo)

Om het hele plaatje compleet te maken, zijn ook alle andere functies dik in orde. Het touchscreen swiped lekker weg. Of je nu gebruik wil maken van de DAB-radio of je telefoon wil koppelen via CarPlay of Android Auto, het werkt allemaal intuïtief en vlot. Daarnaast kun je ook de rijhulpsystemen instellen, en daar heeft de Fiat 500e er genoeg van. Van een autonome noodremfunctie en adaptive cruise control tot dodehoeksensoren en verkeersbordherkenning. Alles wat jij niet ziet, kan de Fiat 500e voor je spotten. Wel zo lekker voor een stadsauto.

Een succesvolle stap

Hoewel onze testrit niet lang was, heeft de Fiat 500e ons toch weten te overtuigen. Dat heeft vooral te maken met hoe makkelijk en vlot alles gaat. Het voelt allemaal direct heel vertrouwd. Dit is wat ons betreft de ideale tweede auto. Hij is perfect om even snel de stad mee in te duiken, maar ook om op zondag plezierritjes te maken. Zoals we al zeiden heeft de Fiat 500 zijn grootste stap ooit gezet door volledig elektrisch te gaan. En wat ons betreft is die stap precies in de juiste richting gezet.

Meer weten over de Fiat 500e? Bekijk dan ook vooral even de videoreview van onze vrienden van Autovisie. Of klik hier om meer te lezen op de website van Fiat.

Fiat 500e
Kies je kleur. (Afbeelding: FCA / Carlo te Lintelo)
Reageer op artikel:
Fiat 500e review: volledig elektrisch en verdomd vermakelijk
Sluiten