Jan de Raab
Jan de Raab Wheels 2 jul 2019

Elektrische auto’s in EU vanaf nu verplicht met kunstmatig geluid

Nieuwe elektrische auto’s voor de markt in de EU moeten vanaf nu verplicht over een kunstmatig geluid beschikken. Dat blijkt uit de nieuwe regels van de Europese Unie.

Volgens de nieuwe regels moet het Acoustic Vehicle Alerting System een duidelijk hoorbaar kunstmatig geluid produceren op het moment dat een elektrische auto 20 kilometer per uur of minder rijdt. Bij stilstand is het geluidssignaal niet verplicht. Het doel van de nieuwe regel is het verbeteren van de veiligheid. Op die manier zou het eenvoudiger moeten zijn voor voetgangers en fietsers om een naderende elektrische auto op te merken.

verplicht kunstmatig geluid voor elektrische auto’s in EU

In het document dat de basis vormt voor de uitbreiding van de wetgeving, staan geen duidelijke richtlijnen vermeld. De autoproducenten mogen dus zelf weten voor welk systeem ze kiezen. Inmiddels hebben Jaguar, BMW en Nissan al hun eigen systeem ontwikkeld. Welk geluid het exact zal worden, is nog niet bekend, maar het moet het klinken als het geluid van een traditionele verbrandingsmotor. Dat mag dan geen gelijkblijvend geluid zijn. Zo moet het geproduceerde geluid een wisselende toonhoogte hebben tijdens het afremmen en accelereren. Het vereiste geluid moet minstens 56 decibel sterk zijn. Duidelijk hoorbaar, dus.

Het nu verplicht gestelde waarschuwingssysteem met een kunstmatig geluid zal van toepassing zijn op ‘alle voertuigen met een aandrijflijn die minstens één elektromotor of generator bevatten’. In de praktijk betekent dit dat het zal gelden voor zowel elektrische auto’s op basis van accu’s als waterstofcellen. Ook voor hybride auto’s moeten eraan geloven. Voorlopig geldt het enkel voor nieuwe auto’s en volgens de BBC vanaf 2021 ook voor de bestaande elektrische auto’s zal gelden.

Verenigde Staten

Hoewel veel mensen geneigd zullen zijn om de nieuwe regel als voorbeeld van ‘burgertje pesten’ te zien, ligt de zaak iets genuanceerder. De EU baseert zich op de regels van de Verenigde Naties. Het gevolg is dat de richtlijn niet beperkt blijft tot Europa. Zo komen er vergelijkbare regels in de VS, al zijn ze daar iets anders en zelfs strenger. De Amerikaanse producenten hebben bijvoorbeeld tot 2020 de tijd om het systeem te installeren. Daar zal het daar gaan gelden voor snelheden tot en met 30 kilometer per uur.

Reageer op artikel:
Elektrische auto’s in EU vanaf nu verplicht met kunstmatig geluid
Sluiten