Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Auto's & Motoren 29 mrt 2022

Waarom een elektrische auto in de extreme kou wél leuk kan zijn

Elektrische auto’s en extreme vrieskou gaan helemaal niet samen, toch? Reden voor ons om met de volledig elektrische Cupra Born het Finse deel van Lapland te ontdekken.

Dat elektrische auto’s niet helemaal op hun best zijn in de kou, heeft vooral te maken met de accu. Die levert bij lagere temperaturen, onder andere door een hogere weerstand ín de accucellen, simpelweg minder stroom en vermogen. En dus kan het zijn dat jouw elektrische auto op een stevige winterdag zomaar 100 of 150 kilometer minder ver komt dan beloofd.

Vis in het water

Maar dat wisten we al lang en breed vóór we naar Lapland afreisden. Nee, we willen ontdekken of een elektrische auto niet juist iets extra’s biedt in besneeuwde gebieden, specifieker op een ijscircuit. Op papier voelt een elektrische auto zich daar namelijk als een vis in, eh óp het water.

De accu ligt, in de meeste gevallen én in het geval van de Cupra Born (je weet wel, de eerste elektrische auto van dat nieuwe Spaanse merk en het broertje van de Volkswagen ID.3), namelijk in de bodem van de auto en tussen de voor- en achteras. Dat zorgt ervoor dat elektrische auto’s een heel laag zwaartepunt hebben. Zo’n laag zwaartepunt komt goed van pas op een glad ijscircuit, want dat zorgt ervoor dat-ie minder overhelt als je van richting verandert. En dat zorgt er weer voor dat je als bestuurder meer controle over de auto hebt.

Niet echt indrukwekkend

En dan is er nog die elektromotor. De Cupra Born heeft een 204 pk sterke motor, die 310 Newtonmeter aan koppel genereert. Klinkt misschien niet echt indrukwekkend, maar al dat vermogen en koppel is al vanaf stilstand beschikbaar. En dus reageert die elektromotor heel snel en direct op dat wat jij met je rechtervoet doet. Een ouderwetse verbrandingsmotor, vaak ook nog met een turbo, moet eerst op stoom komen voordat-ie op de toppen van z’n kunnen is. Juist in de sneeuw, waar je met het ‘gas’ moet spelen om gecontroleerd te glijden, wil je zo’n motor die heel snel en nauwkeurig jouw orders opvolgt.

Dat alles komt er tijdens onze eerste sneeuwmeters ook echt uit. De Cupra Born is goed te controleren op het ijs en reageert heel natuurlijk op dat wat jij met je handen en voeten doet. In flauwe bochten is het simpelweg zaak om het stuurwiel iets te draaien, om daarna wat stroom naar de elektromotor te sturen. Wat volgt zijn heel gecontroleerde maar bescheiden glijpartijen, die je heel makkelijk kunt opvangen zonder dat je met die agressieve Cupra-neus en al die koperkleurige accenten in een sneeuwmuur belandt.

ESP

Maar als we wat meer van de Cupra Born vragen, verdwijnt langzaam maar zeker de glimlach op ons gezicht. En dat terwijl die net voorzichtig was verschenen. Het elektronisch stabiliteitsprogramma, het ESP, kan op de Cupra Born die we op het ijs rijden namelijk niet uitgeschakeld worden, in tegenstelling tot bij de absolute topversies van deze elektrische auto. Met als resultaat dat écht driften eigenlijk niet mogelijk is.

In de Cupra-modus staat de auto helemaal op scherp. De motor hangt nog feller aan het ‘gas’, en het onderstel staat in de strakste stand. Het ESP laat dan ook meer toe, maar blijft dus op de achtergrond wél actief.

En dat terwijl de ingrediënten daar vandaag wel voor aanwezig zijn, want de ondergrond is ontzettend glad. Maar als we in een scherpe bocht flink insturen en vol het stroompedaal vloeren, gaat er geen enkel vermogen naar de achterwielen. De Cupra Born valt in de bocht bijna stil. Waarom? De ESP-politie vindt dat de wielen te ver ingedraaid staan om de motor enig vermogen te geven. Hij denkt dat we wél eindigen in die sneeuwmuur, en grijpt dus in door de motor te laten stoppen met werken. De Born probeert z’n mooie gezichtje niet te verliezen – letterlijk.

De toekomst

Na drie keer hetzelfde te hebben meegemaakt, vraag ik mezelf af of ík niet de boosdoener in de situatie ben. Instructeur Candido Gomez, die me vandaag de kneepjes van het ijsrijden heeft bijgebracht, verzekert me dat het écht de auto is die roet in het eten gooit. “Het komt vooral door dat ESP dat niet uit kan. De Cupra Born is wel een leuke auto, maar er moet een versie komen die veel meer spektakel toe laat. En ik heb gehoord dat die versie ook wel komt.” En dus is het vooral de vraag wanneer we opnieuw naar Lapland gaan.

Cupra Born
nissan cupra born, kou, sneeuw, lapland, elektrische auto, review

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Waarom een elektrische auto in de extreme kou wél leuk kan zijn
Sluiten