Commerciële Redactie
Commerciële Redactie Gesponsord 27 aug 2021
Leestijd: 4 minuten

Deze elektrische auto is fashion

Aaibaar wordt ze genoemd, maar ook pittig. En modieus. Daarom mag ze tijdens Amsterdam Fashion Week shinen. Niet op de catwalk, maar wel daarbuiten. De nieuwe Honda e is namelijk de auto die alle influencers, vips en modejournalisten rondrijdt tussen de verschillende locaties van het mode-event.

Het publiek heeft een tijd moeten wachten op de Honda e, die al in 2017 werd aangekondigd. Maar medio 2020 was het zo ver: het eerste volledig elektrische model van het Japanse automerk werd gelanceerd. Ze won prijzen – als eerste Japanse auto sleepte ze de German Car of the Year 2021 in de wacht – en was nog voor de officiële release te zien op de Design Week in Milaan. Honda – autopartner van Amsterdam Fashion Week (AFW) – ziet nu een mooie kans om het model uitgebreid aan het Nederlandse publiek te tonen. 

Retro en trendy

Twaalf Honda e’s worden tijdens het mode-evenement ingezet als shuttle of ‘poseren’ op een van de locaties, zodat ze door bezoekers kunnen worden bewonderd. Het nieuwe Honda-model en AFW – dat van 1 t/m 4 september plaatsvindt – vormen een goede match, zegt Tjeerd Lemstra, hoofd van de Benelux-autodivisie. “De modewereld kijkt vooruit en dat doen wij met onze auto’s ook. De Honda e is heel design-gedreven: retro en vooruitstrevend tegelijk. We zijn, net als de mode-industrie, trendsetters.”

De elektrische nieuwkomer is ontworpen om te rijden in een stedelijke omgeving. “De auto heeft een heel kleine draaicirkel en een automatische parkeerfunctie en draait dus makkelijk in. De reguliere buitenspiegels zijn vervangen door camera’s die je op een scherm in de auto kunt zien. Daardoor heb je minder luchtweerstand en dat is goed voor je elektriciteitsverbruik, maar het maakt de auto ook nog compacter. Dat is fijn in de stad. Het blijft wel een Honda, dus ook op de snelweg rijdt de auto erg goed.”

Onderweg gamen

Het model is helemaal ontworpen en ontwikkeld als elektrische auto. “Dat zie je bijvoorbeeld aan dat er op een best prominente plek – in het midden op de motorkap – een laadklep zit. Op gebruikershoogte, heel praktisch, en je kunt er van alle kanten makkelijk bij, dus het maakt niet uit aan welke kant de laadpaal staat. Gebruiksgemak vinden we sowieso erg belangrijk. Zo zit er een 220 volt stekker in, dus je kunt je föhn of je gameconsole meenemen. Dan hoef je je niet te vervelen als je onderweg een half uurtje aan het opladen bent.”

Aan dat half uurtje heb je bijna niet genoeg als je naast het föhnen of gamen nog aan de andere snufjes wilt toekomen. Van binnen is genoeg te zien en te doen. Het dashboard bestaat uit vijf beeldschermen, waarvan er eentje alle rij-informatie toont, twee voor de digitale buitenspiegels zijn en dan nog twee voor het uitgebreide multimediasysteem. Bestuurder en passagier kunnen de beeldschermen afzonderlijk bedienen. Je kunt er eindeloos mee spelen door je smartphone te integreren en er spelletjes op te doen. Via de My Honda+ app heb je ook meteen een digitale sleutel in je hand. 

Loungy en rustgevend

Van binnen is de auto strak en minimalistisch. Lemstra noemt het ‘loungy en rustgevend’. Veel kopers waren voorheen geen Honda-rijders. “Ze zijn vaak jonger en komen wat meer uit de creatieve hoek. Dat snap ik wel. De auto ziet er van binnen en buiten fantastisch uit en rijdt lekker vinnig en wendbaar. Je zou het bij een kleine auto misschien niet snel verwachten, maar je trekt er echt bekijks mee. Ik pik de e zelf ook weleens mee en zie mensen onderweg foto’s maken.”

Duurzaamheid is in de fashion een belangrijk thema en bij Honda ook. Niet voor niets is het model volledig elektrisch en is er voor het interieur gebruikgemaakt van gerecycled materiaal. “De motor heeft een actieradius van 220 kilometer, perfect voor de doelgroep. Natuurlijk kunnen we een grotere batterij maken. Maar dat is helemaal niet nodig voor de urban trendsetter die de auto voornamelijk in en om de stad gebruikt, dus waarom zou je?!”

Amsterdam Fashion Week (AFW) is een mode-evenement dat twee keer per jaar plaatsvindt in Amsterdam, in februari en september. Dit keer is er ook een show in het Kröller-Möller Museum in Otterlo, waar de pre-launch van een andere nieuwkomer van Honda, HR-V, plaatsvindt. Via runway shows, presentaties en events wordt de Nederlandse mode gevierd. Op het virtuele platform van AFW is van alles over de mode- en beauty-industrie te vinden, maar ook over kunst, interieur design en grafische vormgeving. 

In samenwerking met Amsterdam Fashion Week

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.