Redactie
Redactie Wheels 14 jan 2019

Elektrisch rijden: écht duurzaam of gebakken lucht?

De afgelopen tien jaar is er een stijging te zien in de aankoop van elektrische voertuigen (EV), met Elon Musk als vaandeldrager in het veranderende autolandschap (Tesla’s aandeel in de markt steeg behoorlijk). Er zijn tientallen redenen te bedenken waarom elektrisch rijden interessant kan zijn, maar onder aan de streep telt maar één argument echt: wat is de invloed van een elektrische auto op het milieu?

Elektrische auto’s zijn een stuk efficiënter dan benzine-auto’s, maken je onafhankelijk van de olie-industrie en hebben minder onderhoud nodig. De meeste groenrijders gaan echter voor een EV vanwege het duurzame karakter. In tegenstelling tot normale auto’s, rijden EV’s volledig op stroom. Afhankelijk van de manier waarop de stroom is opgewekt, kan een elektrisch voertuig volledig CO2-vrij rijden. Wie denkt dat een EV geen CO2-voetafdruk achterlaat op deze wereld, heeft het mis.

De uitstoot van een elektrisch voertuig: tailpipe en well-to-wheel

Wanneer een voertuig op elektriciteit rijdt, is er geen sprake van directe uitstoot (tailpipe). Wanneer je naar de eco-vriendelijkheid van een EV kijkt, kun je de well-to-wheel-uitstoot nochtans niet ontkennen. Dit is een overkoepelende term voor de broeikasgassen en luchtvervuiling die vrijkomt tijdens het produceren en distribueren van de stroom die nodig is om de auto te laten rijden.

Natuurlijk is het rijden in een elektrische auto een goede start. Als je primaire doel is om jouw CO2-voetstap te verminderen, zul je moeten zorgen dat de stroom die je gebruikt uit een natuurlijk bron komt. Alleen dan rijdt een EV klimaatneutraal.

Elektrisch rijden: alleen schoon met groene stroom

Alle elektrische auto’s stoten gemiddeld (met de well-t0-wheel-uitstoot in achtneming) 2.000 kilo CO2 uit per jaar. Ter vergelijking: een conventionele benzine-auto stoot gemiddeld het dubbele uit per jaar. Hoe ‘vies’ een elektrische auto is, hangt voornamelijk af van de geografische regio waarin de auto actief is. Per regio wordt stroom namelijk op een andere manier opgewekt.

In Scandinavië zijn de meeste stroombronnen natuurlijk, terwijl we in Nederland nog voor een groot deel afhankelijk zijn van stroom dat opgewekt wordt door gascentrales (5o procent). De rest komt uit kolencentrales, kernenergie (slechts 3 procent in Nederland), geïmporteerde stroom (voornamelijk Frankrijk en Duitsland) en groene stroom uit zonne- en windenergie (12 procent). Wie grijze stroom uit de muur trekt, gebruikt dus een cocktail van al deze stroombronnen en is daardoor geen klimaatneutrale gebruiker.

Veel eigenaren van groene stroom maken daarom de keuze om de aanschaf van een elektrische auto te combineren met zonnepanelen – een investering die je in gemiddeld zeven jaar terugverdient. Indien je flink wat panelen kunt installeren, verdien je die investering nog sneller terug: je bespaart dan immers op zowel het huishoudelijke stroomgebruik alsmede benzine-kosten. Ook kun je de keuze maken om stroom op te slaan, indien je echt veel stroom genereert met de panelen. Zo kom je nooit zonder stroom te zitten en heb je de hulp van vervuilde gas- en kolencentrales niet nodig wanneer de zon zich niet laat zien.

Efficiëntie van elektrische auto’s

Los van de groene voordelen van een elektrische auto, kennen EV’s ook efficiëntie-voordelen ten opzichte van traditionele auto’s. Waar een benzine-motor 17 tot 21 procent van de energie omzet in kracht waarmee de auto wordt voortgestuwd, is dit in het geval van een EV 59 tot 62 procent.

Productie van een elektrische auto is ook vervuilend

Wel is belangrijk om te weten dat elektrische auto’s – ondanks de relatief lage CO2-uitstoot, alsnog verantwoordelijk zijn voor een CO2-uitstoot van 14 en maximaal 42 ton in een heel autoleven. Verantwoordelijk voor deze uitstoot is de productie van de gigantische accu-pakketen, zeker in het geval van krachtige elektrische auto’s als de Tesla Model S. Volgens onderzoeksbureau TNO stoot een EV door de productie van het accu-pakket al 9 ton extra CO2 uit in vergelijking met een benzine-auto. Toch wint een EV: een gemiddelde personenauto stoot in totaal 50 tot 53 ton meer uit, maar in sommige gevallen is het verschil nog niet bijster groot.

Energy Sage

Reageer op artikel:
Elektrisch rijden: écht duurzaam of gebakken lucht?
Sluiten