Zo combineer je prote誰ne shakes met je dieet voor de optimale eiwit inname

Jan de Raab 26 jun 2018 Health

Als je een beetje fanatiek de sportschool bezoekt zal je ongetwijfeld ook bekend zijn met eiwitshakes. Mocht je dat onverhoopt (nog) niet doen, dan zal je trainingmaatje het wellicht wel gebruiken. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het gebruik van prote誰nepoeders behoorlijk is gestegen. Online retailer Bol.com zag volgens het NRC de omzet in eiwitpoeder zelfs met 70% stijgen.

De zin en onzin van eiwitpoeder

Eiwitten zijn belangrijke bouwstoffen voor ons lichaam. Ze vormen de basis van het leven. Ze zijn niet alleen belangrijk om de spieren op te bouwen, maar hebben ook een belangrijke functie voor andere organen zoals het hart en de huid. Eiwitten zijn in feite aminozuren. Slechts een beperkt aantal aminozuren kan het lichaam zelf maken, ruim negen aminozuren krijgt het lichaam uit de voeding, deze kan het lichaam dus niet zelf maken. Omdat spieren voornamelijk uit eiwitten bestaan is het belangrijk voldoende prote誰ne binnen te krijgen.

Alleen extra eiwit is niet voldoende

Voor de spieropbouw zijn eiwitten essentieel. Nu kun je wel denken dat alles automatisch gebeurt in je lichaam, maar om effectief gebruik te maken van de eiwitten in je voeding zul je wel moeten trainen. Doordat een goede training de verbranding stimuleert, zorg je voor een goede opname van eiwitten. Fanatiek trainen is dus noodzakelijk als je effectief je spiermassa wil laten toenemen.

1.4 gram per kilo lichaamsgewicht

De manier van trainen bepaalt of je extra eiwitten nodig hebt. Train je wel elke dag, maar niet intensief dan zal je lichaam genoeg hebben aan de hoeveelheid eiwitten die in je voeding zit. Train je echter meer intensief dan zal de behoefte aan eiwitten ook toenemen. In die situaties is het gebruik van eiwitpoeder verstandig. De richtlijn is dat je 1.4 gram eiwitten nodig hebt per kilo lichaamsgewicht.

Eet gevarieerd, bij voorkeur vier maal per dag

In een ideale situatie is het trouwens altijd aan te raden om via een gevarieerd eetpatroon voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Eiwitten zitten immers niet alleen in dierlijke producten. Ook plantaardige eiwitten zijn belangrijk. Kom je wel aan dertig gram per dag? Mooi, verdeel het dan wel over de maaltijden, vier maaltijden per dag is ideaal. Zo verdeel je de opname en profiteer je optimaal!

Reageer op artikel:
Zo combineer je prote誰ne shakes met je dieet voor de optimale eiwit inname
Sluiten