Het verschil in jaarlijkse kosten tussen eigen auto en deelauto
Ik zie en hoor het steeds meer om mij heen: wij hebben geen auto meer, maar maken gebruik van een autodeel-abonnement. En in Nederland staan veel meer mensen voor de keuze, misschien jij ook wel. Een eigen auto, zoals een vijf jaar oude Volkswagen Golf, of een autodeel-abonnement als Greenwheels, Free2Move of MyWheels?
De kosten en voordelen hangen sterk af van het aantal kilometers dat je per jaar rijdt en hoe vaak je een auto nodig hebt. Wat is in 2025 de slimste keuze?
Eigen auto of deelauto: wat is goedkoper?
Kosten van een eigen auto
Een vijf jaar oude Volkswagen Golf op benzine kost ongeveer 10.000 euro tot 15.000 euro. Bij 12.000 kilometer per jaar zijn de maandelijkse kosten zo’n 400 euro tot 450 euro. Reken 200 euro vaste kosten (wegenbelasting, verzekering, afschrijving) en zo’n 200 euro tot 250 euro variabele kosten (brandstof en onderhoud). Totale kosten per jaar: zo’n 4.800 euro tot 5.400 euro.
Een eigen auto is ideaal als je dagelijks rijdt (5 tot 7 dagen per week) en redelijk veel kilometers maakt (>10.000 kilometer per jaar). Een eigen auto geeft de nodige vrijheid en is op een gegeven moment ook goedkoper per kilometer dan het gebruiken van een deelauto.
Kosten van autodeel-abonnement als Greenwheels
Een autodeel-abonnement zoals Greenwheels kost 2,52 per uur en 0,28 per kilometer, zonder vaste kosten (Greenwheels Vaak abonnement, 2025). Bij 100 kilometer per week (1 dag per week, 5.200 kilometer per jaar, 4 uur per rit) betaal je 10,08 (uur) + 28 (km) = 38,08 per week. Per maand komt daar 25 euro abonnementskosten bij, dus kom je op 52 x 38,08 + 12 x 25 = 2.280 euro per jaar.
Rekenvoorbeeld: appels met appels
Stel, je rijdt 6.000 kilometer per jaar (2 dagen per week naar kantoor, 60 kilometer per heen en weer, 10 uur, want je gaat immers in de ochtend naar je werk en ’s avonds weer terug).
- De betreffende Volkwagen Golf kost dan zo’n 3.500 per jaar (200 per maand vaste kosten + 0,184 per km × 6.000 km).
- Greenwheels kost voor diezelfde ritten woon-werk-woon zo’n 4.480 per jaar (100 ritten × (25 + 16,80) + 12 x 25). Autodelen is in dit woon-werk voorbeeld dus bijna 1.000 euro per jaar duurder. Maar dit komt voornamelijk doordat je de auto de hele dag bezet en dus 25 euro per dag al betaalt door het uurtarief. Voor diezelfde ritjes in minder uren betaalde je al een stuk minder.
Conclusie
Een eigen auto lijkt dus vooral goedkoper bij een gebruik van meer dan twee dagen per week (de hele dag) en zo’n 6.000 tot 10.000 kilometer per jaar (erboven is sowieso goedkoper). Maar rijd jij niet dagelijks en zijn je ritjes over het algemeen kort in afstand en in uren, dan is het autodelen een hele mooie groene optie die ook nog eens in de portemonnee kan schelen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.manners.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2Fmike-plevier.jpg)