Fitness en voeding

Dit zijn de effectiefste buikspieroefeningen volgens onderzoek

Vervang voortaan jouw crunches en situps

De buikspieren zijn bij lange na niet de leukste spiergroep om te trainen. Daarom wil je er het liefst zo min mogelijk tijd aan kwijt zijn, met maximaal resultaat. Gelukkig is hier onderzoek naar gedaan, zodat je meer tijd over hebt om je te richten op andere (leukere) spiergroepen. Pak deze buikspieroefeningen voor maximaal resultaat.

Bewegingswetenschappers van California State University stelden vast dat de roll-out en knee-up superieur zijn aan buikspieroefeningen zoals crunches of sit-ups. De roll-out was met name voor de rectus abdominus (rechte buikspieren) het meest zinvol.  Terwijl knee-ups weer perfect waren voor jouw obliques (schuine buikspieren). 

Om de roll-out perfect uit te voeren is het belangrijk om jouw core goed aan te spannen. Dit vermindert tevens belasting van de onderrug. Je kunt deze oefening zowel met een ab-wheel als met een dumbell stang uitvoeren. Ook kun je hierbij nog kiezen om vanaf je voeten (vrij pittig) of je knieën te beginnen; het is maar net wat jij zelf fijn vindt.

Voor de knee-ups heb je ook meerdere mogelijkheden. Zo zijn er speciale apparaten met armsteunen, maar het meest effectief is toch wel de hangende variant; zoals hierboven afgebeeld. Hierbij spreek je net iets meer spieren aan om te hangen en stabiliseren, wat jouw workout (en buikspieren) ten goede komt.

16-04-2018 - Martyn de Jong