Stijn Kuster
Stijn Kuster Auto's & Motoren 4 jul 2022
Leestijd: 2 minuten

Hier is de eerste elektrische Ducati: volgend jaar in Nederland

Ducati heeft het doek getrokken van de allereerste elektrische motor van het merk. De tweewieler draagt de naam V21L.

Het elektrische racemonster zal niet op de openbare weg verschijnen. De e-bike is de motor waarmee volgend jaar in de MotoE wordt geracet. Ook is de tweewieler volgend jaar in Nederland te bewonderen op het TT-circuit van Assen.

Elektrische Ducati zwaar door accu

Net als bij auto’s zorgt een elektrische aandrijflijn voor de nodige kilo’s. Zo weegt de 18 kWh accu van de elektrische Ducati al 110 kilogram. Voordeel is wel dat een elektromotor veelal kleiner en lichter is dan een brandstofmotor. De tollende spoel in de V21L levert 110 kW (150 pk) en 140 Nm aan koppel en draait tot wel 18.000 toeren per minuut. De krachtcentrale weegt slechts 21 kilogram. Het totaalgewicht van de motor komt uit op 225 kilogram.

eerste elektrische ducati
🏍️

Om dit gewicht tot een stoppen te dwingen, maakt Ducati gebruik van een remsysteem van landgenoot Brembo. De 338,5 millimeter dikke remschijven moeten zorgen voor een zeer korte remweg. Goede remmen zijn op het circuit minstens even belangrijk als een snelle motor. Ondanks dat de onderdelen gloeiend heet worden, moet je bocht na bocht vol in de ankers kunnen en als coureur niet bang zijn om de topsnelheid van 275 kilometer per uur aan te tikken.

Extreem snel opladen

Naast de remmen krijgt de accu en motor van de elektrische Ducati ook flink wat te verduren tijdens een circuitdag. Door de absurde snelheden en acceleraties worden de onderdelen erg heet. Dit maakt voor het opladen van de accu – in dit geval – niet uit. Door een 20 kW-laadaansluiting in de motor zelf hoeft de tweewieler niet af te koelen alvorens hij kan opladen. Binnen 45 minuten is de accu van de V21L voor 80 procent opgeladen. Dit is ideaal tijdens trainingen.

V21L volgend jaar in Nederland

Wil je de allereerste elektrische Ducati in actie zien, dan moet je wachten tot 2023. Volgend jaar is de V21L tijdens de MotoE op verschillende circuits te bewonderen, waaronder het TT-circuit van Assen.

Elektrische Ducati, motor
🏍️ (Afbeelding: Ducati)
Elektrische Ducati, motor
🏍️ (Afbeelding: Ducati)

Lego Technic bouwt levensgrote Ducati Panigale V4 R

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.