Redactie
Redactie Life 10 feb 2016

Eenvoudig meer bewegen tijdens je werk

Zittend werk is een sluipmoordenaar voor jouw gezondheid. Oké, dat is wellicht wat gechargeerd maar veel zitten, is ongezond en regelmatig bewegen is gezond: zo eenvoudig is het. Meer bewegen op jouw werk hoeft niet moeilijk te zijn, lees maar.

 

Hulpmiddelen om meer te bewegen op het werk

Dat je zittend werk hebt, daar kun je niet veel aan doen. Je kunt er echter wél zelf voor zorgen dat je voldoende staat en voldoende beweging krijgt. Dat dit niet lukt, kan soms liggen aan het feit dat je het simpelweg vergeet. Dit is eenvoudig op te lossen. Door notificaties op je telefoon in te stellen bijvoorbeeld, maar wearables vormen vaak ook een goede oplossing. Denk aan de Apple Watch, andere smartwatches of een goede activity tracker die je automatisch een signaal geeft als je moet gaan staan en/of bewegen. Dit kan net dat handige zetje zijn dat je nodig hebt.

Maatregelen om meer te bewegen op het werk

Meer bewegen op je werk draait grotendeels om actief handelen: je moet het gewoon doén. Maar je kunt jezelf ook dwingen om meer te bewegen. Onderstaand vind je een lijstje met doodeenvoudige maatregelen die jij kunt treffen zodat je meer beweging krijgt. Enerzijds moet je geen wonderen verwachten maar anderzijds zorgt elk stukje beweging ervoor dat je een stukje gezonder bezig bent. Begin eens bij de basis:

– Kom je met het openbaar vervoer? Sta dan zo veel mogelijk. Ga niet zitten in de trein of tram: zitten moet je de hele dag nog doen
– Zorg ervoor dat zaken die je regelmatig nodig hebt (denk aan de koffiemachine, de printer) zich op afzienbare loopafstand bevinden van jouw werkplek
– Haal je koffie? Haal ook eens een rondje voor jouw collega’s
– Opper om aan het einde van de dag de post weg te brengen
– Werk wanneer je kunt staand
– Pak niet de roltrap op lift, maar neem de trap waar je kunt

Toegegeven: het zijn kleine dingen. Dingen waarvan je niet verwacht dat ze een groot verschil maken. Toch zul je merken dat zij dit wel degelijk doen. Het is niet alleen gezonder om regelmatig te staan en te lopen (je zult je aan het einde van jouw werkdag nog een stuk fitter voelen), als je jouw stappen bijhoudt, zul je zien dat je met de grootste eenvoud en vrijwel onmerkbaar honderden stappen extra zet op een dag.

Activiteiten zodat je meer beweging krijgt op het werk

De basis is eenvoudig; een stapje verder gaan (no pun intended) is óók niet ingewikkeld. Het draait vooral om planning en het efficiënt combineren van het nuttige of noodzakelijke met het aangename. Neem nu jouw lunch. Misschien wordt-ie op kantoor geregeld, misschien verzorg jij ‘m zelf. Is dat laatste het geval: kijk dan of jij jouw lunch kunt halen bij een bakker, supermarkt of lunchroom bij jouw werk in de buurt. Op loopafstand dus. Lunchen moet je toch en geld kost die lunch altijd, of je de benodigdheden nu thuis haalt of op jouw werk. Gebruik jouw lunchtijd om even lekker naar buiten te gaan, wat frisse lucht te krijgen, te lopen en bij te tanken. Naast het feit dat je zo goede beweging krijgt, zul je het tweede gedeelte van jouw werkdag fitter en productiever zijn.

Niet alleen is dit gezond, het is ook nog eens een aangenamen manier van bespreken. Probeer het eens.

Meetings met personen buiten jouw organisatie zullen grotendeels op kantoor plaatsvinden. Alhoewel: je kunt altijd voorstellen om ergens even een gelegenheid op te zoeken en daar een kort stukje naartoe te lopen. Met interne meetings is dit helemaal eenvoudig: grijp deze zo veel mogelijk aan om wat beweging te krijgen. In plaats van een kwartier te zitten met jouw collega(‘s) kun je er ook voor kiezen om het gesprek al lopende te voeren. Niet alleen is dit gezond, het is ook nog eens een aangenamen manier van bespreken. Probeer het eens.

Heb jij collega’s die ook worstelen met een gebrek aan beweging onder werktijd? Zoek elkaar dan op. Bespreek het met elkaar en kijk of je medestanders kunt vinden om samen meer mee te bewegen. Samen gaat dit altijd eenvoudiger. Zo heb je wederzijds een stok achter de deur.

Werk en sport

Met een drukke (kantoor)baan ligt het risico van te weinig bewegen op de loer. Dit geldt niet alleen tijdens werktijd maar ook voor erna. Als je na een lange dag vermoeid thuis komt, kan de drempel om te gaan sporten erg hoog zijn. Ook hier kun je iets tegen doen. Bevindt jouw werk zich op fietsafstand, fiets dan zo veel mogelijk. Hiermee sla je een enorme slag. Daarnaast kun je kijken of je een gym kunt vinden bij jouw werk in de buurt. Of wellicht kun je na het werk direct een goed stuk hardlopen? Denk in mogelijkheden en stel jezelf zo veel mogelijk in staat om de drempel naar extra bewegen en sporten zo laag mogelijk te houden.

[FB_AANJAGER]

Reageer op artikel:
Eenvoudig meer bewegen tijdens je werk
Sluiten