Afvallen: deze eenvoudige methode zorgt voor een levenslang resultaat

Jan de Raab 19 jul 2018 Health

Als het aankomt op veranderingen in voeding en gezondheid, blijkt het voor velen behoorlijk lastig om de knop om te zetten. Toch is dat noodzakelijk als je wil afvallen, zeker als je aanleg hebt tot overgewicht, of erger, obesitas. Je kunt je helemaal suf gaan diëten, waar het om gaat is een permanente gedragsverandering. Dat zou de kern van elk dieet moeten zijn. Ook al trachten de meeste diëten dit te bewerkstelligen, men valt veelal weer terug in hun oude eetgewoontes. Hoe je het wel aanpakt, lees je hieronder. 

Vaak is een resolute aanpak van het onderliggende probleem (de eetgewoontes) helaas aan dovemans oren gericht. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, mensen die het wel volhouden om bewust bezig te zijn met gezond en verantwoord eten, vaak is de verleiding echter groter dan het gewenste resultaat. Tien zaken die je in ieder geval niet moet doen, lees je in dit artikel.

Patronen doorbreken en je metabolisme

Vaak lukt het niet om een eetpatroon te doorbreken door een gebrek aan kennis en bewustwording. Door veel (en ongezond) te eten dwing je jouw lichaam om op een andere manier om te gaan met de voeding. Dit zorgt ervoor dat het effectief verliezen van gewicht, in feite een strijd is op twee fronten: de strijd tegen de hoeveelheid en de strijd tegen de manier waarop je lichaam de voeding verwerkt.

Is het dan onmogelijk om succesvol de strijd tegen het overgewicht te winnen? Nee, zeker niet. Het is echter een langdurige strijd die slechts weinigen kunnen winnen, omdat de verleiding om te ‘cheaten’ groot is. Het komt neer op zelfbeheersing en doorzettingsvermogen. Het vraagt om een andere benadering, je mentale inzet is binnen onmisbaar. Wil je jezelf een extra boost geven en meer kans hebben om deze poging succesvol te laten verlopen, hou dan twee zaken voor ogen:

  1. Het resultaat is de beloning, níet het doel!
  2. Als je succesvol wit zijn, geniet dan van de weg naar het succes

Afvallen: de voedingsgewoonte eenvoudig wijzigen 

Stap 1: Kies voor vervanging!

Verminderen van de hoeveelheid van je favoriete voeding of snack helpt niet als je wil afvallen, de verleiding blijft immers aanwezig. Onthoud dat eetgewoontes exact dat zijn: gewoontes. Gewoontes bestaan uit drie fasen:

  • Gevoel (honger of verveling)
  • Routine (eten)
  • Beloning (plezier, verzadiging)

Mogelijkheden zijn onder meer:

  1. Vervang de dagelijkse frisdrank door een dagelijks glas ijsthee met citroen- of sodawater en een limoen
  2. Vervang de zak chips door een zak cashewnoten, amandelen of gemengde noten
  3. Vervang de dagelijkse yoghurt door magere kwark

Deze opsomming is niet zonder reden. Frisdrank bevat veel suikers. Deze suikers worden door je lichaam gebruikt om energie te produceren. Dit is echter van korte duur, je krijgt een energieboost die slechts tijdelijk is. Door suiker te minimaliseren, dwing je het lichaam om andere stoffen aan te spreken voor de energievoorziening, lichaamsvet bijvoorbeeld.

Chips is weer een ander verhaal, dat is lekker, maar zit boordevol calorieën wat je lichaam opslaat als vetreserve. Door dit te vervangen door noten verminder je niet alleen de calorie inname, maar stimuleer je ook de werking van je maag- en darmstelsel. Noten zitten namelijk vol met vezels, iets wat overigens ook goed is voor je immuunsysteem. Afvallen wordt zo ineens een stuk eenvoudiger, zonder veel moeite te doen.

Het gros van de yoghurt dat je in de supermarkt vindt, zit vol suikers en vetten. Kies daarom voor magere (Franse) kwark. Het vetpercentage wordt aangegeven op de verpakkingen en is meestal 0 procent, terwijl de kwark wel rijk is aan eiwitten. Eiwitten zijn belangrijk voor spierherstel na het sporten. Daarbij raak je goed verzadigd van magere kwark, terwijl je amper calorieën binnenkrijgt. Alles wat je wil weten over kwark, vind je in dit artikel.

Stap 2: Elimineer verleiding

Producten waarvan je weet dat ze niet goed zijn, doe je weg. Wat je niet kan zien, kan je ook niet verleiden. De beschikbaarheid van verleidelijke snacks moet eigenlijk minimaal zijn. Ontbreekt de structuur in je dagelijkse leven, maak dan regels en hou je er aan. Verbreek je de regels dan betekent dat eigenlijk dat je jezelf niet kunt vertrouwen, waardoor je eigenwaarde daalt en je sneller zult opgeven ‘omdat het toch niet lukt’. Een beloning om de regels vol te houden, kan helpen.

Stap 3: Grijp het momentum

Overweeg om een ​​nieuwe wijziging toe te voegen wanneer dit gemakkelijk is. Begin bij stap één en voeg een nieuwe vervanging toe, waarbij je in je achterhoofd houdt dat elke verandering die je aanbrengt een leven lang uitvoerbaar moet zijn. Een uitgebreid artikel waarin we alle vervangers aangeven + duidelijk maken hoe je zelf een voedingsschema maakt, check je hier.

Verandering van fitness vereenvoudigd

Stap 1: Acceptatie van de gewoonte

Kies een eenvoudige gewoonte en accepteer deze. Zorg ervoor dat het gevoel, routine en beloning consistent zijn. Begin klein. Voor beginners zijn dit goede gewoontes om structuur te krijgen:

  • Maak elke ochtend een wandeling
  • Kies een dagelijkse route, bijvoorbeeld een route die niet langer duurt dan 5-10 minuten
  • Veeg het huis elke dag als je thuiskomt en maai het gras elk weekend
  • Werk aan een staand bureau om je houding te optimaliseren
  • Parkeer altijd op de verste parkeerplaats en neem altijd de trap
  • Fiets naar je werk
  • Word wakker met het voornemen om eerst wat lichte oefeningen te doen.

Stap 2: Manipuleer de omgeving

  • Manipuleer de omgeving om er zeker van te zijn dat je deze opvolgt
  • Stel twee alarmen in, de tweede bij je slaapkamerdeur naast je schoenen en kleding
  • Maak het huis schoon
  • Koop een hond zodat je dagelijks voldoende beweging krijgt
  • Verkoop je auto en ga fietsen

Stap 3: Voeg meer activiteiten toe als je daar behoefte aan hebt. Het kan een oefenprogramma zijn, een wekelijkse squash training, een nieuwe hobby of een van de andere opties die in stap 1 zijn vermeld.

Het geavanceerde, doch eenvoudig realiseerbare plan

Deze extra stap omvat het elimineren van de toegevoegde en kunstmatige suikers. Eet alleen onbewerkte voedingsmiddelen (voedsel wat beschikbaar is in de natuur zoals fruit, groenten, noten, vis, vlees). Dit resulteert meestal in een verandering in waarden en denkpatronen, maar het is zeer effectief.

Het werkt als een algemeen model, dat af en toe afwijkingen en beloningen toestaat. Sommigen worstelen echt met een suikerverslaving (het lijkt verslavender te zijn dan cocaïne), een volledig verbod kan zelfs worden aanbevolen in specifieke gevallen.

Je moet je levensstijl blijvend veranderen

Het is wat het is. Afvallen vraagt om een mentaliteitswijziging die je de rest van je leven zult moeten volhouden. Dat lijkt zwaarder dan het is, zeker als het om kleine wijzigingen gaat. Je leven wordt op geen enkele manier minder zodra je bijvoorbeeld stopt met het drinken van frisdrank. En bedenk dat bij elke wijziging dat je er ook voor wordt beloond! Meer weten? Check hier ons uitgebreide dossier over afvallen.

Breaking Muscle

Reageer op artikel:
Afvallen: deze eenvoudige methode zorgt voor een levenslang resultaat
Sluiten