Eén makkelijke tip om gezond eten of dieten vol te houden

Afvallen is geen hogere wiskunde; eet minder en je valt af. Punt. Alleen is het opvallend hoe moeilijk men het vandaag de dag meestal maakt. Dit is niet alleen praktisch gezien onnodig, ook op het gebied van effectiviteit zal dit weinig zoden aan de dijk zetten.

Lees meer over dit

Een van de beste manieren om diëten of gezond eten vol te houden, is om het zo simpel mogelijk te houden. De eerste reden is dat dit qua eten vaak een stuk makkelijker en minstens net zo gezond is. Helaas heerst sinds kort het idee dat gezond eten uit heel veel verschillende ingrediënten moet bestaan. Met name sinds de superfood-trend gaan mensen volledig overboord met toevoegingen waarvan ze niet eens weten wat ze doen; als ze überhaupt iets doen.

‘Wat heb je mee voor de lunch?’
2010: “Salade met kip.”
2017/2018: “Biologische Wasabirucola met een handje chiazaad, een scheutje appelazijn, glutenvrije linzencroutons, in kokosolie gebakken tempé en uiteraard wat zongedroogde Camu Camu en boekweitgrutten. Ja, ik had haast vanochtend’

Je valt echt niet meer af door al die extra’s over jouw gerechten te sprenkelen. Jouw doodgewone bakje magere kwark (de belangrijkste voor- en nadelen van kwark, check je hier) blijft bijvoorbeeld net zo zwaar tellen, ongeacht of er nou chiazaad en moerbeien doorheen zijn gestrooid. Als je dat lekker vindt, moet je het vooral blijven doen. Maar nodig is het uiteraard niet. In principe scheelt toch weer wat extra calorieën.

 

Focus je op de juiste voedingsstoffen

Los van superfoods kun je je beter richten op de verhouding macronutriënten als vetten, eiwitten en koolhydraten, dan je blind te staren op micronutriënten zoals vitamines, mineralen en antioxidanten. Het is namelijk die eerste groep die voor 99,9% zal bepalen hoe je eruit ziet.

Neem bijvoorbeeld sinaasappelsap. Daar zit een bom aan vitamine C in, wat uiteraard goed voor je is. Alleen zal dit spul jouw lijn, tanden en bloedsuikers absoluut géén deugd doen. Met als gevolg dat je met deze gezonde keuze in de praktijk meer schade zal berokkenen dan deugd zal doen. Neem liever een multivitamine-pil als je die vitamines binnen wil krijgen en richt je op de aanwezigheid van gezonde vetten, eiwitten en koolhydraten in jouw voeding.

Superfood = geldverspilling

Ten tweede is het ook echt zonde van je geld. Gezond is vaak al duurder dan ongezond, dus maak het niet nog gekker met al die extra’s. Een complete maaltijd hoeft echt niet uit meer dan vier á vijf ingrediënten aan. Dit bespaard tijd, geld en zorgt voor meer overzicht van je voedingsinname.

 

Misschien is een salade met alleen wat hüttenkäse en kip voor eiwitten, avocado voor vetten en wat rijst voor koolhydraten in het begin een slap aftreksel van jouw normale variant. Maar geloof ons: als je de macro’s op orde hebt, is de rest eigenlijk puur alleen voor nét wat extra smaakbeleving. En ook die zal met de tijd aanpassen, waardoor die voorheen “saaie maaltijd” op den duur net zo lekker smaakt als de rijkgevulde variant.

Producten voor een compleet dieet

Koolhydraten:
– Handfruit
– Havermout
– Zoete aardappel
– Rijst
– Couscous

Vetten:
– Avocado
– Amandelen
– Pindakaas

Eiwitten:
– Witvis, Tonijn, zalm
– Vlees
– Kip
– Eieren (zonder dooier)
– Hüttenkäse
– Eiwitpoeder
– Magere Kwark

Vezels en vulling van de maag:
– Sla
– Broccoli
– Courgette
– Spinazie

Voor extra smaak:
– Zout
– Cacao
– Eiwitpoeder (chocolade)
– Sriracha
– Balsamico

Dankzij deze producten haal je precies binnen wat nodig is om jouw lichaam (in combinatie met sport, uiteraard) van voldoende brandstof te voorzien en tegelijkertijd ook nog te kunnen genieten. Zo simpel kan gezond eten ook zijn. Ongeveer twintig producten, die (op eiwitpoeder na) in elke supermarkt, overal ter wereld voor een habbekrats te verkrijgen zijn. Zo kan het ook.

Reageer op artikel:
Wil je afvallen? Ga dan aan de slag met deze 5 ontbijt tips
Sluiten