Redactie
Redactie Wheels 23 jul 2018

Manners ging een dag op stap met twee bijzondere Porsches

Hoe vaak krijg je de kans om op een dag in een 1974 Porsche Carrera én een 2009 Porsche 911 3.8 Carrera S te rijden? Zelden. Twee handen, aanpakken, geen seconden, twijfel: de spreekwoorden waarmee we ons enthousiasme willen uitdrukken zijn je vast niet onbekend. Martyn de Jong schoot de kiekjes.

De aftrap is voor de Carrera S, die we ophalen bij de Automobielfabriek in Uithoorn. De uitermate strak geregisseerde showroom doet ons direct watertanden. Zodra we de twee Porsches zien staan, zijn we daadwerkelijk om. Dit wordt een mooie dag. De oudere broer en zijn puberale broertje kijken ons aan met hun vriendelijke koplampen. De één geleefd en vol goede verhalen, de ander hip, jong en snel.

Porsche 911 3.8 Carrera S

De Carrera S is goed voor 385 pk. Concreet betekent dit dat je binnen vijf tellen honderd kilometer per uur rijdt en je de Duitse snelweg met een maximale snelheid van driehonderd kilometer per uur kunt bestieren. Dat is… hard zat!

Porsche 911

In tegenstelling tot de BMW 5-serie (een snelheidsduivel voor de familieman) die we eerder reden, rijdt deze Carrera S een stuk zwaarder. De BMW is gebouwd om zo comfortabel mogelijk van A naar B te komen. Deze Porsche heeft in de kern hetzelfde doel, maar de vorm is anders: hij doet het zo snel mogelijk. Doet dit iets af aan de luxe? Nee hoor,  je merkt alleen dat je minder ‘zoeft’ en meer scheurt. En dat is precies de bedoeling natuurlijk: het moet hard en rauw. Een klein tikkie op het gaspedaal is – met nauwelijks vertraging – direct goed voor de start van een sprint. Weg wil ‘ie!

Zodra we een leeg stukje asfalt zagen, hoefden we ons niet in te houden op de sprint. Het gaspedaal en de bodem kwamen liefelijk met elkaar in aanraking en dat beviel beide onderdelen van de auto prima. De Porsche 911 3.8 Carrera S deed precies wat je van een Porsche verwacht: bloedsnel optrekken met een gorgelend geluid. Interesse? Je vindt hem bij de Automobielfabriek. Meer info hier.

1974 Porsche Carrera

Oudere spullen bezitten een ziel die moeilijk te vatten is. In de basis is een auto niks meer dan een stuk staal op vier rubberen banden. Een mechanisch object kan geen ziel hebben, zou je denken. En inderdaad: een onderzoeker zal vaststellen dat een auto geen ziel heeft, maar dat betekent niet dat jij geen ziel kunt beleven in een auto. Een oldtimer heeft van alles meegemaakt: de gesprekken die tijdens lange autoritten werden gevoerd, de landen die ‘ie heeft mogen bezoeken, de races die ‘ie samen met z’n met baas heeft mogen rijden en natuurlijk: de modificaties.

Oldtimer Porsche 911

Deze ziel proef, hoor en ruik je. Vooral het besef dat dit één van de snelste auto’s was in z’n geboortejaar, maar nu makkelijk wordt ingehaald door alles wat tenminste vier ringen of de letters BMW op de achterklep heeft staan, is een bijzonder besef. Van luxe rijden naar onze huidige standaard is amper sprake, werken zul je! En dat maakt het plezier des te groter. Want waar het bij de 2009 Porsche 911 3.8 Carrera S vooral om de snelheid tijdens het optrekken gaat, draait het bij zijn grootvader allemaal om de belevenis van het ‘echte’ rijden.

De geur uit ’74 ruik je zodra je instapt. Het portiek voelt fragiel en ijzig. Afleiding is er niet, tenzij je een cassettebandje hebt meegebracht. Slechts een linkerspiegel, een gaspedaal, rem, koppeling en stroeve versnellingspook is je toebedeeld. En dat is heerlijk man! Deze oude rot wil nog steeds dolgraag vlammen en dat voel je. Zodra de motor is opgewarmd, begint ‘ie te schreeuwen. Trappen zul je, genadeloos. Hoog in z’n toeren, pook in de de juiste versnelling (dat vergt wat oefening) en gaan. Rijgenot en -plezier zoals het ooit bedoeld was. Ook dit pareltje staat te koop bij de Automobielfabriek.

Reageer op artikel:
Manners ging een dag op stap met twee bijzondere Porsches
Sluiten